• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Anonym (rödljus)

ska ni betala lika så ska ni äga lika, dvs du ska inte vara med på amorteringar om du inte är med och äger huset. Han får det väldigt förspänt om du är med och amorterar och sen om ni går isär så har du ingen rätt till huset, ingen rätt till pengar som du lagt ut heller. Fastna inte i kvinnofällan!

• Miss Lau

Har ni helt skild ekonomi är det väl rimligt att du är med och betalar samtliga driftskostnader, räntekostnad och såna reparationer som krävs för att huset inte ska förfalla. Och att din sambo ensam står för amortering och värdehöjande reparationer.

• Anonym

Det var ju väldigt billigt sätt för dig att komma undan då tycker jag. Om ni nu bor ihop och har tänkt fortsätta med det och ser em framtid tillsammans så tycker jag väl att du också ska betala för det. Inte bra dela på ALLA löpande kostnader utan även till viss del på amorteringar, de är ju liksom istället för hyra. Hyra skulle du ju betala antar jag så varför itne betala hyra till sin sambo. Om han skulle hyra ut huset skulle han ju ta in hyra och nu är ju du inneboende då så varför ska du slippa undan. Lite snålt av dig tycker jag. Sedan om ni tjänar väldigt olika så får man ju såklart ta hänsyn till sånt då kanske.

• typexempel
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 11:06:53 följande:
    Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.Min sambo äger huset i dagsläget.Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"
    Frågan är varför du verkar tro att du helt plötsligt för att du bor i sambons hus inte skall behöva betala något för ditt boende. El vatten sopor osv är väl självklart att man betalar, det hade man ju gjort normalt sett också.

Flyttar du in hos din sambo i hans hus så är det väl självklart att ni delar på boendekostnaderna, både underhållsmässigt och betalningsmässigt på huset?
    Sedan kan jag väl också tycka att man efter en tid kan enas om att huset blir bådas, när man har kännt in allting och vet att det kommer fortsätta vara ni.
  • snillis

SJÄLVKLART skall du inte betala amorteringar och renoveringar på ett hus som inte är ditt.

• Anonym (sambo)
    Miss Lau skrev 2010-03-24 11:11:27 följande:
    Har ni helt skild ekonomi är det väl rimligt att du är med och betalar samtliga driftskostnader, räntekostnad och såna reparationer som krävs för att huset inte ska förfalla. Och att din sambo ensam står för amortering och värdehöjande reparationer.
    Huset är väl lite av ett renoveringsobekt, han ägde det innan han träffade mig, men har inte åtgärdat så mycket under de 5 åren han bodde här innan vi flyttade in. Det har bara blivit lite slentrian i att jag också skall betala typ stora renoveringar (kök, vattenskadat badrum, värmepump, dränering runt huset)  - och det känns väl lite si och så faktiskt.

Men vi lyckas inte komma överens...
  • typexempel
    Anonym (rödljus) skrev 2010-03-24 11:09:43 följande:
    ska ni betala lika så ska ni äga lika, dvs du ska inte vara med på amorteringar om du inte är med och äger huset. Han får det väldigt förspänt om du är med och amorterar och sen om ni går isär så har du ingen rätt till huset, ingen rätt till pengar som du lagt ut heller. Fastna inte i kvinnofällan!
    Vilken kvinnofälla? Verkar mer som en mansfälla om han förväntas betala för boendet själv och kvinnan i förhållandet helt plötsligt får en hel hyra mindre att betala i månaden.

Självklart äger han huset och det kan anses orättvist, men hade de bott i en hyresrätt så hade de ju betalat till någon annan som ägt hyresrätten, hade det setts på som en människofälla då eller? 

Utveckla gärna resonemanget.
  • Smilla75

Amorteringar är ett sparande, det ska inte du betala och det kan inte likställas med räntekostnader. Folk här har ingen koll.

• Anonym (sambo)
    Anonym skrev 2010-03-24 11:12:14 följande:
    Det var ju väldigt billigt sätt för dig att komma undan då tycker jag. Om ni nu bor ihop och har tänkt fortsätta med det och ser em framtid tillsammans så tycker jag väl att du också ska betala för det. Inte bra dela på ALLA löpande kostnader utan även till viss del på amorteringar, de är ju liksom istället för hyra. Hyra skulle du ju betala antar jag så varför itne betala hyra till sin sambo. Om han skulle hyra ut huset skulle han ju ta in hyra och nu är ju du inneboende då så varför ska du slippa undan. Lite snålt av dig tycker jag. Sedan om ni tjänar väldigt olika så får man ju såklart ta hänsyn till sånt då kanske.
    Vad är skälig hyra tycker du då?
  • snillis
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 11:14:44 följande:
    Huset är väl lite av ett renoveringsobekt, han ägde det innan han träffade mig, men har inte åtgärdat så mycket under de 5 åren han bodde här innan vi flyttade in. Det har bara blivit lite slentrian i att jag också skall betala typ stora renoveringar (kök, vattenskadat badrum, värmepump, dränering runt huset)  - och det känns väl lite si och så faktiskt.Men vi lyckas inte komma överens...
    Kan du inte gå in och köpa halva då?
    Så är saken löst.

Annars får ni skriva ett avtal om vad som gäller om ni separerar, att han då blir skyldig dig pengar eller så. Prata med banken!
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?