• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Anonym

Alla avgifter förutom amortering och stora renoveringar. Tapeter och målarfärg kan du vara med och betala. Den del du betalar på hans räntekostnader täcker mer än väl renoveringskostnaden då det ju är hans lån egentligen.

• Anonym (...)
    Lilysmamma skrev 2010-03-25 00:45:54 följande:
    Jag tycker inte du ska betala amortering och renovering. Ränta, ja självklart, det är en del av avgiften för boendet. Men amortering är en avbetalning av lånet som står på honom, där har du ingen skyldighet att betala någonting då jag antar att du inte kommer få pengar vid en eventuell försäljning medan han varje månad tjänar in pengar vid en försäljning iom amorteringarna. Hyr man lägenhet så betalar man ju en viss avgift, i den ska väl ingå sånt som sopphämtning, underhåll, slitage, städning osv. Även försäkringen bör ni dela på då ni båda går under hemförsäkringen. Går någonting sönder är det ägaren av huset som står för kostnaden. Dessutom går det mesta på försäkringen. Bestäm antingen en fast avgift som skall täcka allt oavsett vad som händer med huset. Kom överens om en skälig summa. Eller så betalar du utifrån kostnaderna månad för månad. Men inte för amortering. Bästa vore nog om ni skrev ett kontrakt emellan er. Man kan känna att det är överflödigt då man älskar varann och det aldrig ska ta slut osv. Men det är för er bådas skull. Bla kan det vara bra för honom att lära sig lite om sambolagen, efter ett antal år tror jag att du har rätt till huset också även fast han äger det och ni inte är gifta. Alternativet är väl att du köper in dig om han är villig att sälja.
    Skriver igen - Glöm då inte att ta i beaktande att han får dra av 30% vid deklarationen. 
  • enny signatur
    Anonym skrev 2010-03-24 23:06:14 följande:
    Så Ts vill gärna bo i hus. Men hon vill inte ha några lån, hon vill inte ta någon risk (att huset minskar i värde) och hon vill inte betala den fulla kostnaden för att bo i huset? Hade jag varit ts sambo så hade jag sagt att hon kunde bo i hyresrätt så kunde vi vara särbo tills vi gifter oss, för då kanske hon skulle känna sig lite mer benägen att bidra till husets kostnad.
    så var det väl inte? Utan så att han inte ville låta henne ha någon del? vad har jag missat?
  • Anonym (hm)
    Så Ts vill gärna bo i hus. Men hon vill inte ha några lån, hon vill inte ta någon risk (att huset minskar i värde) och hon vill inte betala den fulla kostnaden för att bo i huset?Hade jag varit ts sambo så hade jag sagt att hon kunde bo i hyresrätt så kunde vi vara särbo tills vi gifter oss, för då kanske hon skulle känna sig lite mer benägen att bidra till husets kostnad.
    Håller med dig. Hon får väl ta ett eget lån och köpa in sig eller betala hälften av vad det faktiskt kostar att bo där?! Kanske inte amorteringar, men definitivt driftkostnader, andra löpande utgifter och ränta.
  • Anonym (Gör nåt åt saken)

Det finns två olika alternativ till att lösa det:
    1. Du hyr av din sambo och ni behöver därmed komma fram till en rimlig hyra för de omkostnader ni har (dock ej din sambos amorteringar som är en finansieringslösning/ett sparande) och för det området ni bor i. Din sambo blir din hyresvärd.
    2. Du går in som ägare i huset och delar då på allt. I samband med detta kan ni också reglera de större investeringar/kostnader du redan lagt på huset utan att vara delägare.

Kan inte din sambo gå med på något av dessa alternativ kan det aldrig bli rättvist och du får antingen finna dig i att "utnyttjas" som idag eller så får du hitta ett annat boende. Jag skulle själv aldrig gå med på att ha det som du har det. Det handlar inte om att man tror att förhållandet inte ska hålla, det handlar om att man vill bli behandlad rättvist.

• Lavish
    Så Ts vill gärna bo i hus. Men hon vill inte ha några lån, hon vill inte ta någon risk (att huset minskar i värde) och hon vill inte betala den fulla kostnaden för att bo i huset?Hade jag varit ts sambo så hade jag sagt att hon kunde bo i hyresrätt så kunde vi vara särbo tills vi gifter oss, för då kanske hon skulle känna sig lite mer benägen att bidra till husets kostnad.
    Eh va? TS skriver ju att hon står på lånet? Hon står redan för lånet men får inte stå på huset för sin sambo?
  • idiblon yes
    Så Ts vill gärna bo i hus. Men hon vill inte ha några lån, hon vill inte ta någon risk (att huset minskar i värde) och hon vill inte betala den fulla kostnaden för att bo i huset? Hade jag varit ts sambo så hade jag sagt att hon kunde bo i hyresrätt så kunde vi vara särbo tills vi gifter oss, för då kanske hon skulle känna sig lite mer benägen att bidra till husets kostnad.
    Vafan, trög eller?
  • Lallamen
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 13:24:35 följande:
    Vi bor i ett område av landet där man inte kan få ut värdeökningen på huset om man renoverar eller dylikt. Tillbyggnaden skull vara dubbelt så dyr som huset var i inköp, lite drygt. Dvs, då skulle jag ha lagt ner 2/3 av den totala kostnaden på huset förutom alla renoveringar som jag redan betalt hälften på.
    Men om det är så att ni bor så att renoveringar och tillbyggnader  inte kommer ge igen pengarna vid en eventuell försäljning förstår jag hans resonemang bättre. Ni bor ju tillsammans och det är för er gemensamma trivsel ni renoverar. Skulle ni då skiljas åt och sälja huset står han kvar med lån som han inte kan lösa för renoveringar och förbättringar ni tillsammans gjorde för att ni tillsammans skulle må bra och bo bra.
  • Anonym (Sambo)

Nu har jag bara läst TS;

Jag är oxå sambo och han äger huset vi bor i, han har två barn sen innan och jag ett.

Vi gör som så här; Min sambo står ensam på lånet och betalar på det själv, han stå roxå för alla renoveringar (om det inte handlar om en färgburk till ungarnas rum... )

Sen delar vi på alla löpande kostnader så som TV, el, sophämtning, vatten, ja, du vet alla andra kostnader.

Mat delar vi oxå på, lika fast vi har barn i olika åldrar etc, vi resonerar som så att hans kommer flytta tidigare och därför jämnar det ut sig så småning om, och precis på öret rättvist kommer det aldrig bli och det strävar vi inte efter heller...

Hur som helst så har vi med hjälp av en jurist skrivit ett testamente där det står att jag får bo kvar i huset om något skulle hända min sambo men att huset då ska värderas och vad huset då är värt ska barnen ha rätt till, med andra ord är huset värt 1 miljon så ska hans söner ha 250.000:-/var, där har vi oxå skrivit in att min dotter är berättigad till lika mycket som hans söner och resterande ska tillfalla mig. Barnen får om det skulle hända något välja (de är så stora iredan idag) om de vill bo kvar i huset med mig eller flytta till sin Mamma (hon är med på det, vi bor nära varandra och har en bra kontakt).

Bor barnen kvar så får de ut sina pengar då de flyttar hemifrån, annars när de fyller 20 år. Jag får själv välja om huset ska säljas och vinsten ska delas upp eller om jag vill "köpa" ut dem ur huset den dagen de flyttar.

Jag tycker det är det viktigaste att man har det på papper vad som händer "Om något händer", för det är ju så att rent krast kunde jag innan papprena skrevs stå utan boende, utan att få ta del av någonting alls, nu är det lite annorlunda för er eftersom ni har genemsamma barn oxå, men kan ju endå vara värt att tänka på...

• Anonym (???)
    Anonym (sambo) skrev 2010-03-24 17:34:37 följande:
    Hehe, ja vi bor verkligen i ett ruckel - huset är gammalt och när han bodde själv hade han inte råd/ville inte bekosta dyra renoveringar.Men 9000,- för ett hus byggt 1960 på 86kvm? Här ute i obygden... nja jag tror inte att jag nappar på erbjudandet. Visst kan man resonera så att den som äger huset skall hyra ut det med vinst till sin älskade. Rent ekonomiskt kan man ju se det så. I så fall får jag väl bo gratis tills jag är en gammal gumma innan de investeringar jag gjort på flera hundra tusen i hans hus är återgäldade
    Ni bor i ett ruckel? Som du lagt flera hundra tusen på?
    Har ni använt dina pengar till att elda med eller?
    Flera hundra tusen borde väl ha ryckt upp huset från att vara ett ruckel?
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?