• Anonym (sambo)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag är sambo, vi har ett gemensamt barn samt jag har ett barn sedan tidigare.

Min sambo äger huset i dagsläget.

Vilka kostnader är det skäligt att jag deltar i (oavsett om sedan fördelningen är procentuell eller 50/50)?

Vi tycker lite olika, men jag tycker el, vatten, sopor, räntekostnader, ja, mer som allmänt underhåll. Kanske en liten summa för slitage?

Sambon tycker att jag skalll delta i amorteringar, renoveringar förutom det ovannämnda.

Hur ser ni på saken, jag lyckas inte övertala min sambo att han har "fel" och jag har "rätt"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-25 11:09
    Det är många som är upprörda över att jag skulle kräva att få bo gratis i huset. Så är det inte, jag vill visst göra rätt för mig ekonomiskt också! Min fråga är vad som är skäligt att betala för att bo i hans hus, detta för att få lite andra åsikter om hur vi skall lösa vårt dilemma!

Tack för era inlägg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:47
    Nu har räkningarna till badrummet börjat droppa in -slutsumman blir ca 60 000 så det är inte direkt pengar någon av oss kan ta från månadslönen.

Jag sade (inte särskilt smidigt) att jag betalar ingenting så länge huset är hans och vår situation inte är löst.

WOW -världens jätteutskällning, jag körde med ultimatum, maffiametoder, utnyttjar honom osv. Jag litade inte på honom att han skulle reglera situationen så att den blev bra för båda.

Kanske jag var alldeles för styvnackad, kanske var det fel att vägra betala? Jag tycker ändå att situationen är fel i sig och ur min synvinkel ohållbar. Den måste åtgärdas - och jag vet faktiskt inget annat sätt, för under dess 3 år jag försökt ändra på det så har han bara glidit undan... Alltså har inget hänt, jag har fortsatt betala och han har ägt huset.

Nu skrev han ett nytt gåvobrev, så skall jag dra ut sidan från internet också, bevittnas och sedan skicka in. DÅ FÖRST TÄNKER JAG BETALA.

Det lämnar bitter eftersmak att han ser mig som en utpresserska, fastän jag försöker lyfta ut sakfrågan - om han inte tycker att den bör åtgärdas -så nej, jag är bara en bitch för att jag så hårt drivit detta. Så nu gör han som jag vill och är förbannad på mig.

Jag tycker inte att det finns anledning att gräla om en sådan här sak, det finns ju fler lösningar och varför man inte skulle välja en som båda är nöjd med förstår inte jag.
  • Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
  • Anonym (dot)
    Anonym skrev 2010-03-24 17:44:08 följande:
    Jag håller inte med er som säger att TS inte ska betala för amorteringar av huset. Som jag ser det så är det en del av den kostnaden det innebär att bo i hus. Det är samma sak som om jag skulle hyra ut mitt hus till någon annan, men inte får ta ut hyra av min hyresgäst som täcker mina kostnader. Varför ska hyresgästen få bo bra billigare än vad det kostar mig att bo i samma fastighet? Om ts har halva utrymmet, varför ska hon endast behöva betala en bråkdel av vad det faktiskt kostar att bo i hus? Det jag tycker att ni ska göra är att ni ska ringa till banken och föreslå att ni ska få amorteringsfritt på lånet. Om din sambo hemskt gärna vill amortera så får han göra det själv, i annat fall delar ni på den räntan som lånet har. Det är den faktiskta kostnaden för att bo i huset. Ang renovering så anser jag att det kan han betala själv, men då tycker jag också att ni ska skriva ett äktenskapsförord om ni gifter er där du avsäger dig alla rättigheter till ev värdeökningar under den period som ni levt tillsammans och du inte bidragit till att höja värdet på huset. Kan tillägga att jag bor själv i hus med min sambo. Vi bor i ett land utan sambolag. Vi betalar allt gemensamt. Ränta, amortering och renovering. Han å andra sidan hjälper till att betala mina räkningar och studielån. Vi bråkar aldrig om pengar...
    fast hyr man ut sin lägenhet/hus till någon får man väl inte ta betalt för annat än hyran så vitt jag förstått. då borde ju samma sak gälla för sambos, att du lånat pengar för att köpa ett hus har ingenting med boendekostnaden att göra.
  • Anonym

Jag håller med din sambo. Varför ska du bo gratis? Hyr ni en lägenhet betalar ni hyra. Se det som att du är hyresgäst i hans hus. Ni kan även skriva över halva huset på dig så du blir delägare.

• Anonym

"Jag tycker samma som du är rimligt att betala som sambo i bara HANS hus. Amortering och renovering får stå för ägaren. Om du ska börja amortera på huset ska du stå med som ägare. Min åsikt. Jag hjälpte till att amortera på min sambos (nu mans) bil när vi träffades, men det ansåg jag inte mer än rätt eftersom jag använde den lika mycket eller mer än honom. Bilen var dock inte lika dyr som ett hus. " Så det är ok att amortera på en bil man använder lika mycket som den som står på lånet men inte ett hus? Hur går det ihop? Är det inte principen? En äger, men man använder lika mycket och delar därför på kostnaden? Ni som inte tycker man ska betala sambons amortering, tycker ni att huset ska bli enskild egendom vid giftemål också? Eller är det då ok att ta halva huset vid en ev skilsmässa trots att man i många år kanske inte betalat ett öre på amortering och underhåll?

• Anonym
    Anonym (dot) skrev 2010-03-24 21:29:17 följande:
    fast hyr man ut sin lägenhet/hus till någon får man väl inte ta betalt för annat än hyran så vitt jag förstått. då borde ju samma sak gälla för sambos, att du lånat pengar för att köpa ett hus har ingenting med boendekostnaden att göra.
    Jo, du får ta ut den kostnad du har för huset om du vill. Om det däremot är en bostadsrätt du hyr ut så får du ta ut den kostnad du har så länge den inte överstiger hyran för en likvärdig lägenhet i allmän-nyttan (plus kostnad för möbler, räkningar och 1000 kronor i månaden). Det finns inga regler som säger att du inte får ta ut hyra som täcker dina amorteringar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-24 21:44:39 följande:
    "Jag tycker samma som du är rimligt att betala som sambo i bara HANS hus. Amortering och renovering får stå för ägaren. Om du ska börja amortera på huset ska du stå med som ägare. Min åsikt. Jag hjälpte till att amortera på min sambos (nu mans) bil när vi träffades, men det ansåg jag inte mer än rätt eftersom jag använde den lika mycket eller mer än honom. Bilen var dock inte lika dyr som ett hus. " Så det är ok att amortera på en bil man använder lika mycket som den som står på lånet men inte ett hus? Hur går det ihop? Är det inte principen? En äger, men man använder lika mycket och delar därför på kostnaden? Ni som inte tycker man ska betala sambons amortering, tycker ni att huset ska bli enskild egendom vid giftemål också? Eller är det då ok att ta halva huset vid en ev skilsmässa trots att man i många år kanske inte betalat ett öre på amortering och underhåll?
     Det blev lite konstigt.

"Jag tycker samma som du är rimligt att betala som sambo i bara HANS hus. Amortering och renovering får stå för ägaren. Om du ska börja amortera på huset ska du stå med som ägare. Min åsikt. Jag hjälpte till att amortera på min sambos (nu mans) bil när vi träffades, men det ansåg jag inte mer än rätt eftersom jag använde den lika mycket eller mer än honom. Bilen var dock inte lika dyr som ett hus. "

Så det är ok att amortera på en bil man använder lika mycket som den som står på lånet men inte ett hus? Hur går det ihop?

Är det inte principen? En äger, men man använder lika mycket och delar därför på kostnaden? Ni som inte tycker man ska betala sambons amortering, tycker ni att huset ska bli enskild egendom vid giftemål också? Eller är det då ok att ta halva huset vid en ev skilsmässa trots att man i många år kanske inte betalat ett öre på amortering och underhåll?
  • carolinae

Ska du betala amorteringar så ska du också stå som ägare på huset tycker jag!! Vissa renoveringar kan jag väl hålla med om som typ, tapeter och målning osv. typ slitage kostnad...

• enny signatur

Varför ska ts betala amorteringarna? Är det inte givande och tagande isåfall? Hon får rätt till huset också och betalar amorteringar med... Annars nej knappast. Men jag tycker det verkar orimligt att försöka få det helt perfekt. Jag skulle säga att rimligt annars är att dela på kostnader för uppvärmning, ränta, fasta kostnader (sophämtning) och visst slitage (men det behöver inte vara så lite för den delen, något rimligt dvs vad man beräknar slitaget blir) samt ersättning för det just det som förstörs direkt till följd av att du bor där.

Men förlorar någon av er bidrag? isåfall ber det ju räknas in och kanske delas på?
    Men har man inte automatiskt rätt till del av huset när man bor där?
  • Anonym (...)

Tänk på att han får dra av 30% för räntorna i deklarationen. ...om det nu kommer till att du ska vara med och betala ränta. Tex om ni kommer överens om att betala halva räntekostnaden var - dra då av 30% innan ni delar. Du får ju inte möjligheten att dra av den i din deklaration. 

Tycker du borde få skriva dig som ägare bums - motsvarande det som du varit med att bekosta renovering till att börja med. Det bästa vore väl om ni strävar mot att vartefter äga huset 50/50. ...tycker jag då. 
    Vara med och amortera och renovera - ägande i huset! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-24 21:46:39 följande:
    Jo, du får ta ut den kostnad du har för huset om du vill. Om det däremot är en bostadsrätt du hyr ut så får du ta ut den kostnad du har så länge den inte överstiger hyran för en likvärdig lägenhet i allmän-nyttan (plus kostnad för möbler, räkningar och 1000 kronor i månaden). Det finns inga regler som säger att du inte får ta ut hyra som täcker dina amorteringar.
    johodå! det finns visst regler för det!

amortering är ingen kostnad!

amortering är en avbetalning på sitt eget lån. man kan i princip ha amorteringsfritt på vissa bostadslån. en ränteutgift däremot är en kostnad som självklart får läggas till på hyran när man hyr ut i andrahand

/revisor
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-24 21:29:57 följande:
    Jag håller med din sambo. Varför ska du bo gratis? Hyr ni en lägenhet betalar ni hyra. Se det som att du är hyresgäst i hans hus. Ni kan även skriva över halva huset på dig så du blir delägare.
    Hus och bostadsrätter är värdefulla och ts kommer inte få någon del av kakan den dag huset säljs. Ts skulle lika gärna kunna sätta in pengarna på banken till sambon.
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?