• JLS

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Du ska definitivt inte betala varken amorteringar eller husrenoveringar, det är ju hans hus som ökar i värde. Går ni isär får du INGENTING för de pengarna sedan. Men el och sånt ska ni ju självklart dela på i min mening. Men om t ex pannan skulle gå sönder så ska du inte köpa ny panna eller ta lån för det då det är hans hus. Vill han ha full ekonomisk hjälp ska du gå in som delägare 50/50, gå inte på något annat.

Julia 08 och bf mars 2010
  • JLS
    rumpkullan skrev 2010-03-26 08:53:16 följande:
    När jag flyttade in hos min man (då sambo) så betalade jag inga amorteringar, räntor, renoveringar eller kostnader som hade med husets bestående värde att göra.Löpande utgifter (vatten, el, sopor osv) som jag själv förbrukade var jag med och betalde, men eftersom jag inte ägde nåt på huset var vi helt överens om att det andra var hans kostnader.Hade det spruckit mellan oss så hade jag ju inte fått nåt igen av att betala av hans skulder till banken.
    Räntor kan vara lite lurigt. Det betalar inte av på huset och försvinner lite i tomma intet, tycker räntor kan jämföras lite med hyra faktiskt. För de måste ju betalas för att man ska kunna bo där man bor så räntan hade jag nog velat ha hälften av om jag stod som ensam ägare.
  • JLS
    MLT skrev 2010-03-26 09:47:49 följande:
    Å andra sidan kan man se det på ett annat sätt, att om han inte vill att hon ska äga huset så borde hon heller inte ha något med lånen att göra, av ren princip. Jag hade inte befattat mig med ett lån om jag inte fick vara med och äga, eftersom jag hade sett hela husköpet och lånen som hans ensak. Om man nu ändå vill vara med och betala på räntan måste man tänka på att han får dra av en del av räntan på deklarationen.
    Jo sant då ska du ha halva summan han får tillbaka på deklarationen
  • JLS

Fast ja jag står fast vid att jag tycker att halva räntekostnaden ska betalas om man väljer att flytta in där men betalar du halva den så ska du få halva återbäringen sedan

Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?