• MLT

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag kanske upprepar, har bara läst ts. Självklart ska du inte betala av hans lån! Så länge du inte äger huset kan du ju inte betala något på det, tar det slut mellan er är huset hans och du har gett honom tusenlappar, men sitter där utan pengar själv. Händer det honom något är huset hans föräldrars, det är de som ärver honom när ni inte är gifta.

Nu skulle jag aldrig bo i ett hus jag inte äger själv, kan inte förstå varför någon gör det, men hade jag varit i den situationen hade jag sett till att föra över pengar till ett eget sparande som ju han faktiskt gör när han betalar av sitt lån. Hur säker man än är på kärleken så kan det ta slut och den dagen måste man se till att man klarar sig ekonomiskt.

Jag flyttade själv in i min sambos hus i somras, han flyttade in ensam för 6 år sedan och har bott själv sen dess. Vi trivdes med både huset och grannarna så därför valde vi att bo kvar där, annars hade jag först och främst krävt att han sålde det och att vi började om från början tillsammans. Jag sa innan vi blev sambos att om jag ska flytta ska jag bli delägare till huset, så vi tog kontakt med banken och de hjälpte oss att fixa så jag blev ägare till hälften (självklart även till alla lån). Jag skulle inte känna mig trygg om jag inte äger mitt egna hem.

• MLT
    JLS skrev 2010-03-26 09:15:14 följande:
    Räntor kan vara lite lurigt. Det betalar inte av på huset och försvinner lite i tomma intet, tycker räntor kan jämföras lite med hyra faktiskt. För de måste ju betalas för att man ska kunna bo där man bor så räntan hade jag nog velat ha hälften av om jag stod som ensam ägare.
    Å andra sidan kan man se det på ett annat sätt, att om han inte vill att hon ska äga huset så borde hon heller inte ha något med lånen att göra, av ren princip. Jag hade inte befattat mig med ett lån om jag inte fick vara med och äga, eftersom jag hade sett hela husköpet och lånen som hans ensak. 
    Om man nu ändå vill vara med och betala på räntan måste man tänka på att han får dra av en del av räntan på deklarationen.
  • MLT
    Anonym (hm) skrev 2010-03-26 10:21:53 följande:
    När min kille flyttade in i min bostadsrätt betalade han hälften av alla löpande kostnader (hyra, el, bredband mm) och halva räntekostnaden. Det är ju vad det kostar att bo där. Mina amorteringar betalade jag själv, eftersom det var mitt lån och min lägenhet. Men räntorna delade vi på (det var ju min investering som möjliggjorde att vi kunde bo där). Hade vi sålt och köpt nytt hade räntekostnaderna blivit mycket högre för oss båda + att vi båda älskade min lägenhet :)
    Självklart ska man göra en överrenskommelse som är ok för båda, känns det bra finns det ju inga problem :) Min sambo hade ju kunnat börja tjafsa om att husets värde ju ökat sen han köpte det och att det inte är rimligt att jag ska betala hälften av vad det var värt för 6 år sen, men om han hade börjat hålla på så hade jag nog inte flyttat ihop med honom. Huvudsaken är att man är trygg ekonomiskt utan att vara beroende av någon annan. Vid en separation eller ett dödsfall eller annat hemskt vet man vad som gäller samt sina rättigheter respektive skyldigheter.
  • MLT
    JLS skrev 2010-03-26 10:35:11 följande:
    Fast ja jag står fast vid att jag tycker att halva räntekostnaden ska betalas om man väljer att flytta in där men betalar du halva den så ska du få halva återbäringen sedan
    Jag såg på det som att ts vill vara med och äga huset, men inte får och då känns det fel att hon ska ha med några kostnader alls att göra på lånet. Men om man vänder på det, att ts inte vill vara med och äga huset känns det ju rimligt att hon åtminstone ska betala halva räntan. Konstigt hur man kan se på samma sak på två helt olika sätt beroende på sambons attityd :)
  • MLT
    Anonym skrev 2010-03-26 11:02:10 följande:
    Madlin - du skriver att du inte flyttat ihop med din sambo om han tjafsat om att huset ökat i värde sedan han köpte det. Hade du betalat hälften av vad han betalade även om husets värde kraschat sedan han köpte det, eller hade saken kommit i en annan dager då? Den som köper en bostad tar ju en risk. Om ni gör slut idag och säljer huset gör du en praktvinst om huset ökat mycket, utan att ha tagit någon större risk.
    Jag sålde min egna bostadsrätt vid helt fel tidpunkt och förlorade pengar på det, sa upp mig från mitt fasta jobb och gick ner 4000:- i månaden i lön för att vi ska kunna bo ihop (jag flyttade 47 mil). Vi flyttar ihop av kärlek, inte för att tjäna pengar på varandra och vi har båda fått offra saker för att få det vi vill ha. Skulle han då börja tjafsa om att huset faktiskt är mer värt nu hade jag inte flyttat in utan bott kvar och fortsatt leva mitt liv som jag hade. Jag har gått in som hälftenägare och betalar vad det faktiskt kostar, inte vad det skulle kostat om jag köpte huset idag. Vi har diskuterat allt och båda är nöjda och det är ju huvudsaken.
  • MLT
    stoffepoffe skrev 2010-03-26 10:57:43 följande:
    Så då subventionerar din sambo ditt boende alltså? inte så rättvist...Det kostar att bo oavsett om det är en hyresrätt (där alla boendekostnader är inkkluderade i hyran), i bostadsrätt (där vissa delar av boendekostnaderna är inkluderade i månadsavgiften) eller i eget boende där man får stå för alla kostnader själv.Kostnader för att bo består utav: Kapitalkostnad (ränta mao), avskrivningar (dvs att bostaden inte har en obegränsad levnadslängd, normalt sett justerar man detta med amortering), sedan har man driftskostnader (uppvärmning, vatten, sopor etc) sedan löpande underhåll (tapersering, ny diskmaskin, golvlister, fönstermålning etc)många av dessa kostnader är kostander som man inte får räkningar på varje månad utan kanske kommer vart 5 år...Givetvis skall båda parter som bor i en bostad dela på boendekostnaderna. Så mitt råd är , fastställ boendekostnaderna som en hyra
    Hur menar du att min sambo subventionerar mitt boende? Jag och min sambo äger halva huset var, delar alla huslån och alla kostnader.
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?