Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?
Jag kanske upprepar, har bara läst ts. Självklart ska du inte betala av hans lån! Så länge du inte äger huset kan du ju inte betala något på det, tar det slut mellan er är huset hans och du har gett honom tusenlappar, men sitter där utan pengar själv. Händer det honom något är huset hans föräldrars, det är de som ärver honom när ni inte är gifta.
Nu skulle jag aldrig bo i ett hus jag inte äger själv, kan inte förstå varför någon gör det, men hade jag varit i den situationen hade jag sett till att föra över pengar till ett eget sparande som ju han faktiskt gör när han betalar av sitt lån. Hur säker man än är på kärleken så kan det ta slut och den dagen måste man se till att man klarar sig ekonomiskt.
Jag flyttade själv in i min sambos hus i somras, han flyttade in ensam för 6 år sedan och har bott själv sen dess. Vi trivdes med både huset och grannarna så därför valde vi att bo kvar där, annars hade jag först och främst krävt att han sålde det och att vi började om från början tillsammans. Jag sa innan vi blev sambos att om jag ska flytta ska jag bli delägare till huset, så vi tog kontakt med banken och de hjälpte oss att fixa så jag blev ägare till hälften (självklart även till alla lån). Jag skulle inte känna mig trygg om jag inte äger mitt egna hem.