Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Tänk på att han får dra av 30% för räntorna i deklarationen. ...om det nu kommer till att du ska vara med och betala ränta. Tex om ni kommer överens om att betala halva räntekostnaden var - dra då av 30% innan ni delar. Du får ju inte möjligheten att dra av den i din deklaration. 

Tycker du borde få skriva dig som ägare bums - motsvarande det som du varit med att bekosta renovering till att börja med. Det bästa vore väl om ni strävar mot att vartefter äga huset 50/50. ...tycker jag då. 
    Vara med och amortera och renovera - ägande i huset! 
  • Anonym (...)
    Lilysmamma skrev 2010-03-25 00:45:54 följande:
    Jag tycker inte du ska betala amortering och renovering. Ränta, ja självklart, det är en del av avgiften för boendet. Men amortering är en avbetalning av lånet som står på honom, där har du ingen skyldighet att betala någonting då jag antar att du inte kommer få pengar vid en eventuell försäljning medan han varje månad tjänar in pengar vid en försäljning iom amorteringarna. Hyr man lägenhet så betalar man ju en viss avgift, i den ska väl ingå sånt som sopphämtning, underhåll, slitage, städning osv. Även försäkringen bör ni dela på då ni båda går under hemförsäkringen. Går någonting sönder är det ägaren av huset som står för kostnaden. Dessutom går det mesta på försäkringen. Bestäm antingen en fast avgift som skall täcka allt oavsett vad som händer med huset. Kom överens om en skälig summa. Eller så betalar du utifrån kostnaderna månad för månad. Men inte för amortering. Bästa vore nog om ni skrev ett kontrakt emellan er. Man kan känna att det är överflödigt då man älskar varann och det aldrig ska ta slut osv. Men det är för er bådas skull. Bla kan det vara bra för honom att lära sig lite om sambolagen, efter ett antal år tror jag att du har rätt till huset också även fast han äger det och ni inte är gifta. Alternativet är väl att du köper in dig om han är villig att sälja.
    Skriver igen - Glöm då inte att ta i beaktande att han får dra av 30% vid deklarationen. 
  • Anonym (...)

Vill bara tillägga jag ägde en lght och mitt ex bodde där. vi betalada LIKA... vi gick isär och jag sålde lghten, och gav mitt ex halva vinsten men bara om mitt ex skulle betala skatte skulden oxå, sin del... vad hände? jo vi skrev papper på att det skulle betalas inom 6 mån.. och nu vägrar mitt ex betala sin skuld... suck. och nu ska jag ta kontakt med jurist. hoppas ni löser det..

• Anonym (...)
    JLS skrev 2010-03-26 10:35:11 följande:
    Fast ja jag står fast vid att jag tycker att halva räntekostnaden ska betalas om man väljer att flytta in där men betalar du halva den så ska du få halva återbäringen sedan
    Nej, dra den direkt! Det är inte säkert att det blir skatt åter. Det kan bli kvarskatt också...
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?