• nika

Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?

Jag tycker du gör helt rätt i att vägra. Om han inte har tagit tag i detta tidigare lär han inte göra det nu heller om du inte tvingar in honom i det. Det är helt rätt och naturligt att vilja reglera sin ekonomi. En fastighet är ett sparande. Du ska inte vara med och betala för själva fastigheten. Löpande kostnader delas och det tjänar han också på. Han betalar en halv tv-licens isf en hel, ett halvt bredbandsabonemang isf ett helt osv. Att du tjänar på att inte ha någon hyra äts upp och mer därtill av att du inte sitter på en kåk som ökar i värde samtidigt som lånen amorteras. Om han tycker det är en så bra lösning att ens partner betalar av och rustar upp den andres hus be honom flytta in i ett annat hus som du äger där ni kör samma uppgörelse som han tycker är rättvis nu. Du ska se att det blir annt ljud i skällan då.

• nika

Så här har vi löst det: han äger huset och jag sommarstugan. Han betalar alla kostnader för huset och jag i alla för sommarstugan. Vi hjälps åt att fixa på båda ställen och delar på löpande kostnader.

• nika
    Anonym (sambo) skrev 2010-04-25 07:58:21 följande:
    Han kör den undanglidande taktiken, gör ingenting, för resultatet blir ju detsamma, allt fortsätter som innan. När jag funderat lite till så skrev vi om lånen våren 2006, men det var först ett år senare som jag påtalade att situationen inte var bra.Jag skulle vilja att han förstår situationen, att han inte bara kallade mig för utpressare och att jag kör med maffiametoder. Min begäran är inte orimlig tycker jag.Då han blev så arg nu, så tänker jag föreslå det omvända som någon sade - att vi köper ett nytt hus (med klausul om att det är min enskilda egendom), vi står båda på lånen och han får betala hälften av alla renoveringar. Jag tycker inte det är rättvist, men kanske han om han känner sig själv satt i samma situation som jag så skulle han se annorlunda på saken.
    Han verkar inte ha tänkt till och förstått vad er "icke-uppgörelse" betyder för dig i praktiken. Du behöver nog presentera ett scenario där han sitter i din sits för att han ska fatta. Inte köpa det där andra huset som ägs av bara dig och bekostas av er båda utan köra det som ett exempel på hur du har det idag. Lägg till ett par möjliga framtidsutveckligar och hur de faller ut, exempelvis att ni går isär, att en av er dör. Om han har alla hästar hemma skulle han aldrig acceptera en sådan uppgörelse och då är steget inte långt att förstå dig. Om och när han fattar kommer han att skämmas. Att tvinga in - om än passivt - någon man säger sig älska i en sådan underordnad beroendeställning är inte schysst. Det kan nog vara så att han i sina privata drömmar ser hela projektet som gemensamt, men det gör faktiskt inte staten eller banken. Det han säger om dig att du använder dig av utpressning och maffiametoder är ju bara ett ynkligt slag i luften. Det handlar säkert mer om att du tvingar in honom ATT handla när han tycker det är skönare att låta bli, snarare än att handla på ett visst sätt.

Ni ska äga huset ihop. Allt annat är oacceptabelt.
  • nika

PS. Teckna en försäkring som kickar in om du skulle dö och ditt barn som då med särkullsbarns rätt bestämmer sig för att lösa in sitt arv genast. Din sambo kan annars då få lämna "sitt hus" för att han inte har råd att lösa ut ditt barn. Med gemensamma barn sitter änkan/änkemannen kvar i orubbat bo.

• nika
    Anonym skrev 2010-04-25 10:45:20 följande:
    Jag och min sambo har en liknande situation, men vi lägger ihop alla våra inkomster och har ALLA inkomster och ALLA utgifter gemensamma. Finns inget mitt och ditt. Det funkar super för oss! Har aldrig någonsin bråkat om pengar.
    Om han står som ensam ägare på huset ni betalar tillsammans för är det klart han inte bråkar om du går med på det. Det kanske känns som det inte finns något ditt och mitt, men prova att separera...
Svar på tråden Vilka kostnader skall man betala för att få bo i sin sambos hus?