• sirisd­otter
    Äldre 24 Mar 12:49
    104817 visningar
    14 svar
    14
    104817

    Hur länge kan man ha kokta ägg i rumstemperatur?

    Om ni har normal motståndskraft borde ni kunna äta äggen.

    Men det var en skandal på Sabbatsbergs sjukhus på 80-talet.  Personalen hade inte kylt ner kokta ägg tillräckligt snabbt. Flera äldre, bl a min bästa väninnas mamma, tillfälligt inlagd för annan åkomma, avled.  Tror äggen serverades i spenatsoppa, kanske dagen därpå.  De avlidna hade nedsatt immunförsvar.

  • sirisd­otter
    Äldre 24 Mar 12:51
    #6
    Hannah76 skrev 2010-03-24 12:48:22 följande:
    Kokta ägg har en sämre hållbarhet än okokta. Och hållbarheten försämras i rumstemp. Fast jag tror inet att det ska vara nån fara.
    Ja, det måste vara så - varför kan jag inte förklara.

    Råa ägg höll sig länge t ex i segelbåt utan kylskåp (förvarade längst ner i båten, i kölsvinet).
  • sirisd­otter
    Äldre 24 Mar 13:13
    #9
    TheMother skrev 2010-03-24 13:05:15 följande:
    Var spenatsoppan återuppvärmd?Spenatsoppa ska nämligen aldrig värmas igen, för då kan man bli dålig.Skulle personligen inte äta koka ägg som legat framme mer än ett par timmar, så är jag nog kanske lite väl försiktig med maten med.
    Det var äggen som utpekades.  Nämnde spenatsoppan som förklaring till att äggen blev liggande (hård?)kokta.
  • sirisd­otter
    Äldre 24 Mar 13:13
    #10
    Snigel84 skrev 2010-03-24 12:57:04 följande:
    Får väl se om magen protesterar sen då :P. Ska äta dom nu ahde jag tänkt..  Tack för svaren...nu tar jag lunch!
    Det går säkert bra!
  • sirisd­otter
    Äldre 27 Mar 10:00
    #13

    Hur gick det med TS mage?

Svar på tråden Hur länge kan man ha kokta ägg i rumstemperatur?