• AvalonC

Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...

Jag håller på att fixa dopkorten till våran sons dop, tänkte skicka med att han önskar sig pengar som han kan spara till lite större saker i framtiden istället för massa tennföremål som han aldrig kommer att andvända...

Hur skriver man mest diplomatiskt att det är inget presenttvång, men OM de vill ge något så föredrar man en peng?

• Svar på tråden Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...
  • The Black Lady

Tror det inte går att skriva på nåt sätt utan att det låter girigt....

• lokisse

sparbössan i silver är redan iskaffad nu behöver den bara fyllas.

Difficile est saturam non scribere
  • Tinisen1

Ne jag tror inte att man ska skriva nått om de, asså får man dop presenter så får man nog vara glad åt det man får även om det är tenn saker =)

• solfrost

lokissen skrev bra:)
    Det beror väl på vilka som kommer...Jag hade lätt kunnat säga vad han önskar sig(vi) utan att det blir sura miner...

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • enlitenbitkaka

Beror ju på; är det ett sällskap med stela, traditionsenliga människor - eller glada, spontana människor?

Man kan ju antingen skämta till det som lokissens förslag (I like) eller helt enkelt skriva; Istället för presenter önskar sig ____ bidrag inför framtiden.

• Mymlan L

Förslag:

"Jag XXX önskar mig ingen doppresent, men när jag blir stor vill jag gärna ha någonstans att bo. Och ett körkort.
    Om du/ni ändå vill ge mig en dopgåva får ni gärna hjälpa till genom att sätta in ett litet, litet ekonomiskt bidrag på det kombinerade bostads- och körkortskonto mina föräldrar har  öppnat till mig. Kontonummer xxxx xxxx .....  i   xxx- banken. Mottagare: "Knodd Efternamn"."

Som föräldrar kan ni öppna ett konto i ert sons namn, ett konto som han inte får tillgång till förrän han fyllt arton.

Jag skulle själv bli glad om en dopinbjudan följdes av en specifik gåvoönskan. Det är aldrig lätt att veta vad man ska ge till en nydöpt bebis, och mor- och farföräldrar tycker garanterat att bostads- och körkortssparande är det bästa som finns.
    Det triggar givarens ego att fantisera om hur han eller hon har varit med och lagt grunden till och möjliggjort för telningen att i framtiden skaffa sig en bostad. Eller ett körkort. Eller vad ni nu väljer att öronmärka sparandet till.

Lycka till!

• neelliee

Jag tycker att det ÄR girigt att be om pengar. Oavsett hur man formulerar det på ett kort. Alla ska ha rätt att köpa en gåva för det belopp de själva känner är lagom och utan att alla ser hur mycket man lägger ner på en present. Körkort och bil ligger dessutom så långt fram i tiden att givarna kanske inte ens får vara med om att presenten används, de kanske har dött (gamla släktingar) eller så har föräldrarna tappat kontakten (mycket kan hända på 16-18 år).

• lokisse
    neelliee skrev 2010-03-25 06:29:10 följande:
    Jag tycker att det ÄR girigt att be om pengar. Oavsett hur man formulerar det på ett kort. Alla ska ha rätt att köpa en gåva för det belopp de själva känner är lagom och utan att alla ser hur mycket man lägger ner på en present. Körkort och bil ligger dessutom så långt fram i tiden att givarna kanske inte ens får vara med om att presenten används, de kanske har dött (gamla släktingar) eller så har föräldrarna tappat kontakten (mycket kan hända på 16-18 år).
    det är ju ingen som frantar dom rätten att köpa en gava för att dom utrycker en önskan om vad dom vill ha.
    Difficile est saturam non scribere
  • Vik hädan

Jag tycker det är ganska fräckt att förutsätta att gästerna kommer hämta "tråkiga tennföremål han aldrig kommer använda" - och också att förutsätta att han inte kommer se nåt värde i de presenter han kan tänkas få.

Jag är jätteglad för de dopgvor jag fick, bl.a. fina smycken, böcker etc som jag fortfarande har kvar, som var genomtänkta gåvor och fina minnen. Jag skulle inte vilja byta ut dem mot någon rätt anspråkslös summa pengar. För det är väl ändå inte mer än några tusen ni kommer få ihop antar jag.

Nä, när ungen är större tycker jag att han själv kan få välja om han nu uttryckligen helst önskar sig pengar, men jag tycker inte ni ska göra det valet för honom, utan låt gästerna själva komma med presenter som de tycker skulle vara fina. Många av dem kommer säkert ge pengar ändå.

Svar på tråden Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...