• AvalonC

Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...

Jag håller på att fixa dopkorten till våran sons dop, tänkte skicka med att han önskar sig pengar som han kan spara till lite större saker i framtiden istället för massa tennföremål som han aldrig kommer att andvända...

Hur skriver man mest diplomatiskt att det är inget presenttvång, men OM de vill ge något så föredrar man en peng?

• Svar på tråden Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...
  • About golden years

Du ÄR ju girig..uppenbarligen.

• lokisse
    About golden years skrev 2010-03-25 08:17:11 följande:
    varför da?
    Difficile est saturam non scribere
  • Shaun the sheep
    Om du inte känner TS kan du omöjligen veta det. Så håll dig du till frågan istället och lämna dina OT-kommentarer hemma.
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • La Lola

Finns väl inget tråkigare än dessa tunngrejer som bara står o samlar damm!

Vi sa rent ut att gästerna inte behövde köpa sånt (alla frågade vad Hedda önskade sig). Skickade inga inbjudningskort.

Något smycke fick hon dock men det kommer bara bli liggande det oxå.....

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-03-25 08:20:45 följande:
    Finns väl inget tråkigare än dessa tunngrejer som bara står o samlar damm! Vi sa rent ut att gästerna inte behövde köpa sånt (alla frågade vad Hedda önskade sig). Skickade inga inbjudningskort. Något smycke fick hon dock men det kommer bara bli liggande det oxå.....
    tenn tom
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mrsIce
    Hur kommer det sig att man är girig om man önskar pengar istället för presenter, värdet är väl detsamma, eller..?
  • MariaKsk88
    Vik hädan skrev 2010-03-25 08:12:59 följande:
    Jag tycker det är ganska fräckt att förutsätta att gästerna kommer hämta "tråkiga tennföremål han aldrig kommer använda" - och också att förutsätta att han inte kommer se nåt värde i de presenter han kan tänkas få. Jag är jätteglad för de dopgvor jag fick, bl.a. fina smycken, böcker etc som jag fortfarande har kvar, som var genomtänkta gåvor och fina minnen. Jag skulle inte vilja byta ut dem mot någon rätt anspråkslös summa pengar. För det är väl ändå inte mer än några tusen ni kommer få ihop antar jag. Nä, när ungen är större tycker jag att han själv kan få välja om han nu uttryckligen helst önskar sig pengar, men jag tycker inte ni ska göra det valet för honom, utan låt gästerna själva komma med presenter som de tycker skulle vara fina. Många av dem kommer säkert ge pengar ändå.
     Jag håller med.
  • bennysson

iofs har vi inte döpt vår son, men jag har lagt upp en önskelisteblogg på nätet där släktingar kan titta när detgäller julklappar/födelsedagar mm..

Där kan vi lägga in bilder på sådant som vi tycker att han behöver eller saker som vi önskar till honom. det tycker släktingarna varit jäättebra. sen behöver de ju inte köpaprecis de sakerna men de kan få ett hum om vad de kan köpa.

annars tycker jag att du kan skriv apå kortet som ovanstånde skrivit. tycker inte det är girigt alls. man kanske lever compact living och inte har plats för saker..

• Mymlan L

Varför är det girigt att önska sig något speciellt?
    Till julklapp och födelsedagspresent förutsätts man från späd ålder ha minst en önskan.
    Det har jag aldrig hört betraktats som girigt.
    Varför skulle det vara girigt att önska sig resurser för att få en bra start till sitt barns fortsatta liv?
    På vilket sätt hjälper en metallbägare ett barn att utvecklas? Visst kan barnet få leka med silvret eller tennet, men någon optimal leksak är det ju inte.  Och jag tror inte att föräldrarna så gärna plockar fram metalldopgåvor till lek.
    Mina barns dopgåvor; kristallskålar, smycken och annat hårt och inte lekbart, som under ett och ett halvt årtionde legat och samlat damm, kommer aldrig att bli använt. Skulle inte förvåna mig om ungarna snart börjar fundera på att omvandla sina onödiga prylar till kontanter på tex Tradera.
    Min son kommer förbi och sneglar på min text:
    "Ett gosedjur ska de ha! En mjuk råtta, är bra! Eller en gris."
    Han är inte längre liten, men trots sina tonår vet han vad som går hem.

Vore det girigt att avböja en gåva och uppmana den som ändå vill ge något att sätta in en slant på Rädda Barnen, Unicef, SOS Barnbyar, Barncancerfonden, Min stora Dag ... osv? Så att de barn som från födseln är totalt resurslösa eller blivit svårt sjuka ändå kan få ett någorlunda anständigt och drägligt liv och lite guldkant på tillvaron?

sv.wikipedia.org/wiki/Girig

För mig är det girigt att vilja ha mer än man behöver eller mäktar med. Men att tacka nej och styra om gåvan, det tycker jag bara är klokt och eftersträvansvärt.
    Att det för vissa blivit en tävlan i att inte ge minst, är ju så sorgligt att det inte finns ord. Att skämmas för att man inte kan fläska på som andra ... {#lang_emotions_cry} ...  det finns sätt att komma ifrån sådan tävlan och ingen behöver få veta hur mycket den andre spenderat.

TS:
    Att avböja dopgåvor i form av materiella rumsliga prylar är inte girigt. Inte heller att ge den som ändå vill ge något en chans att bidra med ekonomiska medel om hon eller han vill.
    Ett presentkort på en i framtiden kommande upplevelse eller tjänst, är inte heller dumt. Varför inte rikta önskningarna utifrån vem som bjuds in? Alla har ju något speciellt att bidra med. Det får respektive dopgäst att känna sig speciell dessutom - och viktig i barnets liv och ert.

• sisterinlaw

Jag vet från mina tider med bröllopsplanering att man etikettsmässigt aldrig ska skriva ens något om önskemål av presenter i inbjudan. Det bästa är om ni svarar på sådana frågor när/om de kommer istället och då är det ju supersmidigt om ni kan hänvisa till ett konto OCH en önskelista med minnessaker så att givaren själv kan välja bland dessa alternativ.

• lady in red
    lokisse skrev 2010-03-24 15:10:22 följande:
    sparbössan i silver är redan iskaffad nu behöver den bara fyllas.
    Tycker följande hade ett bra exempel på hur man kan skriva.
    Vi ska själva ha dop nu på söndag och de flesta har ringt och frågat oss vad vi vill ha och då har jag naturligtvis svarat på vad lillkillen behöver.
    Vi vill inte ha saker i tenn,för de står ändå bara och samlar damm.
    Och de har jag sagt till folk. Har gett förslag på böcker,leksaker,kläder,smycken mm som kan passa.
    Men människor köper ju vad de vill förstårs.
    Men det är INTE girigt att be om en slant till sparbössan!!
    Hoppas det gick bra för er på dopet!!
  • uppdragmamma
    mrsIce skrev 2010-03-25 08:26:03 följande:
    Hur kommer det sig att man är girig om man önskar pengar istället för presenter, värdet är väl detsamma, eller..?
    Precis.

Önskar vi hade tänkt på det.

Kan man inte bara skriva något i stil med, att gästernas närvaro är present nog men vill man ändå ge en present så kan man sätta in pengar på barnetssparkonto?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
Svar på tråden Hur skriver man för att det inte ska låta girigt? Ang doppresent...