Sveriges rikes lag?
Jag sitter och ska till att beställa lagboken (Sveriges rikes lag), dock vet jag inte vilken upplaga jag ska välja!
Jag sitter och ska till att beställa lagboken (Sveriges rikes lag), dock vet jag inte vilken upplaga jag ska välja!
Själv köpte jag den gröna lagboken. Funkar lika bra (har läst grundkurs i juridik, arbetsrätt och lite annat) och den är bra mycket billigare.
Varför inte den röda lagboken?
Jag har hört att det är ganska stor skillnad på den röda, gröna och blå lagboken, och att den blå är den mest utförliga och att det skiljer sig en del i hur man slår i dem?
Den blå är den mest urförliga. Den röda innehåller i princip samma sak, men är lättare att hitta i. Den gröna är för tunn på vissa områden.
Kan vara därför jag blivit rekommenderad den blå av min vän som är jurist. Hon glömde nämna det där med att vi dödliga får välja fritt! ;)
Jag läser juristprogrammet och använder mig av den blåa lagboken från 2009.
Om jag var du skulle jag helt klart välja den röda eller blåa som är ett år gammal då ändringarna är minimala medan priset skiljer stort mellan de olika åren.
Jag säger som tidigare talare, den röda är lättläst och den gröna är lite för tunn. Men hör efter med de som håller i kursen eller äldre studenter.. de bruakr veta bäst
Alicia och Lucas:
Jag läser till ekonom och har läst en hel del juridik för att få revisorbehörighet. Jag, och många av mina kursare, har valt den gröna. Som icke-jurist klarar man sig bra med den. Den saknar några förvaltningslagar och skattelagsstiftningen, men den köper jag ändå separat för att kunna uppdatera ofta. Och den är framför allt lättare att bära på! Vet inte vad ni behöver som socionomer, men vi klarar oss bra med den om vi kompletterar med skattelagstiftningen.
Ja, jag kan ju tillägga att ifall du kommer undan med den gröna så är det betydlig mer bekvämt då de andra väger ett par kilo mer.
Efter några terminer in på juristprogrammet kom jag fram till att det mest bekväma, prisvärda och praktiska var att skriva ut lagarna från internet och betala tio kronor för att få dem inbunden till ett häfte på universitetet.
Det är mycket lättare att göra noteringar i marginalen, tar mycket mindre plats, lättare att bära med sig, billigare och du får den senaste versionen. Har du tillgång till Karnov kan du dessutom skriva ut med lagkommentarer.
Ni som håller på med lagboken, skollagen, vart regleras den någonstans?