• emtono

Sveriges rikes lag?

Jag sitter och ska till att beställa lagboken (Sveriges rikes lag), dock vet jag inte vilken upplaga jag ska välja! 

Jag läser till socionom och ska läsa en rättslig introduktionskurs nu och vi kommer även att läsa lite mer juridik senare i utbildningen. Är det värt det att betala 2000kr för den blå lagboken 2010 års utgåva eller ska jag köpa 09an och tjäna 1400 kr och behöva köpa tillägg istället? 
    Den kommer ju ändå vara "out of date" när jag tar min examen. 
    Behöver nog bara lite råd, det är mycket pengar det handlar om när man är student. 
  • Svar på tråden Sveriges rikes lag?
  • Tecken

Varför inte den röda lagboken?

• emtono

Jag har hört att det är ganska stor skillnad på den röda, gröna och blå lagboken, och att den blå är den mest utförliga och att det skiljer sig en del i hur man slår i dem? 

I kursplanen står det "Sveriges rikes lag" men att man som alternativ till denna kan ha någon av de andra två. 
    Har du kikat i dem och vet vad skillnaderna är?
  • Tecken

Den blå är den mest urförliga. Den röda innehåller i princip samma sak, men är lättare att hitta i. Den gröna är för tunn på vissa områden.

• emtono
    Tecken skrev 2010-03-24 20:39:49 följande:
    Den blå är den mest urförliga. Den röda innehåller i princip samma sak, men är lättare att hitta i. Den gröna är för tunn på vissa områden.
    Du skriver i "i princip", vet du vad det är som skiljer sig? 
    Sen är det ju tyvärr viss "status" att ha den blå lagboken, men om det ändå inte är så stor skillnad har jag hellre råd med nåt annat kul än blir ruinerad för att köpa den.
  • Tecken
    emtono skrev 2010-03-24 20:43:26 följande:
    Du skriver i "i princip", vet du vad det är som skiljer sig?  Sen är det ju tyvärr viss "status" att ha den blå lagboken, men om det ändå inte är så stor skillnad har jag hellre råd med nåt annat kul än blir ruinerad för att köpa den.
    Det är främst en smaksak - samt en traditionssak. Juristerna har alltid haft den blå, vi andra dödliga kan välja färg

Och jag skriver "i princip", för jag har inte lusläst båda lagböckerna...
  • emtono

Kan vara därför jag blivit rekommenderad den blå av min vän som är jurist. Hon glömde nämna det där med att vi dödliga får välja fritt! ;)

Då ska jag nog kika på den röda istället då, verkar vara det bästa alternativet till den blå. Och med mest humant pris!
    Tack för hjälpen!
  • Alicia och Lukas

Jag läser juristprogrammet och använder mig av den blåa lagboken från 2009.
    Om jag var du skulle jag helt klart välja den röda eller blåa som är ett år gammal då ändringarna är minimala medan priset skiljer stort mellan de olika åren.

Jag säger som tidigare talare, den röda är lättläst och den gröna är lite för tunn. Men hör efter med de som håller i kursen eller äldre studenter.. de bruakr veta bäst {#lang_emotions_wink}

• emtono

Alicia och Lucas: 

Det var smart, ska genast höra efter med en vän som läser året över mig, att jag inte tänkte på det :D
    Men det lutar iaf åt antigen en blå 09, eller röd 10, sitter och kollar priser nu. :)
  • Minimax

Jag läser till ekonom och har läst en hel del juridik för att få revisorbehörighet. Jag, och många av mina kursare, har valt den gröna. Som icke-jurist klarar man sig bra med den. Den saknar några förvaltningslagar och skattelagsstiftningen, men den köper jag ändå separat för att kunna uppdatera ofta. Och den är framför allt lättare att bära på! Vet inte vad ni behöver som socionomer, men vi klarar oss bra med den om vi kompletterar med skattelagstiftningen.

• Tecken
    Minimax skrev 2010-03-24 21:53:27 följande:
    Jag läser till ekonom och har läst en hel del juridik för att få revisorbehörighet. Jag, och många av mina kursare, har valt den gröna. Som icke-jurist klarar man sig bra med den. Den saknar några förvaltningslagar och skattelagsstiftningen, men den köper jag ändå separat för att kunna uppdatera ofta. Och den är framför allt lättare att bära på! Vet inte vad ni behöver som socionomer, men vi klarar oss bra med den om vi kompletterar med skattelagstiftningen.
    Men läser inte socionomer förvaltningsrätt? Då kanske det kan vara en god idé att köpa den röda.
  • Alicia och Lukas

Ja, jag kan ju tillägga att ifall du kommer undan med den gröna så är det betydlig mer bekvämt då de andra väger ett par kilo mer. 

• Moral hazard

Efter några terminer in på juristprogrammet kom jag fram till att det mest bekväma, prisvärda och praktiska var att skriva ut lagarna från internet och betala tio kronor för att få dem inbunden till ett häfte på universitetet.

Det är mycket lättare att göra noteringar i marginalen, tar mycket mindre plats, lättare att bära med sig, billigare och du får den senaste versionen. Har du tillgång till Karnov kan du dessutom skriva ut med lagkommentarer.

• emtono
    Jag har skickat efter den röda lagboken idag efter många om och men..! 
    Tack så mycket för alla råd och tips!  :)
  • Miss Lau
    emtono skrev 2010-03-25 23:34:11 följande:
    Jag har skickat efter den röda lagboken idag efter många om och men..!  Tack så mycket för alla råd och tips!  :)
    Ett bra val. Jag är jurist och föredrar den röda
  • Unikus

Ni som håller på med lagboken, skollagen, vart regleras den någonstans?

UNIK
  • Frk Svår
    Moral hazard skrev 2010-03-25 20:25:34 följande:
    Efter några terminer in på juristprogrammet kom jag fram till att det mest bekväma, prisvärda och praktiska var att skriva ut lagarna från internet och betala tio kronor för att få dem inbunden till ett häfte på universitetet.

Det är mycket lättare att göra noteringar i marginalen, tar mycket mindre plats, lättare att bära med sig, billigare och du får den senaste versionen. Har du tillgång till Karnov kan du dessutom skriva ut med lagkommentarer.
    Word!
    Jag köpte bara den blå lagboken första året, sedan printade jag och mina klasskompisar ut de lagar vi behövde, om de inte såldes som häften på respektive kurs.

Skulle råda TS att kolla på skolans bibliotek om de har tillgång till Karnov på nätet och då printa ut de lagar som behövs, om det inte är jättemånga lagar förstås men det är det sällan.
Svar på tråden Sveriges rikes lag?