• Sophiebysophie

1 års kalas för släkten, 13 pers vad bjuda på?

Hej

Vi ska ha 1 års kalas för våran son på lör-sön. På lördag ska vi ha släkten och på söndag ska vi ha vänner med barn.  Båda kalasen börjar klockan 13.

På söndag blir det glasstårta till barnen som jag ska göra själv, och till föräldrarna blir det daimtårta, kakor och bullkrans (som jag bakar själv), kaffe, te, dricka.

På lördag dock, så har vi en familj som kommer långväga, tar väl 1,5 timme för dom att köra hit, så vi får ju bjuda på något att äta, först hade vi inte tänkt att ha mat alls, utan bara tårta o fikabröd/kakor, men det känns ju lite lite, särskillt dom som kommer långt ifrån som kommer bli hungriga.

Nu till min fråga, har ni tips på vad man kan bjuda på? Det måste vara ENKELT och gå ganska snabbt att göra, helst bör det gå att förbereda innan och inte för dyrt..
    Tänkte smörgåstårta men det är väldigt mkt jobb, samt att en sådan kostar närmare 500 kr i inköpskostnad av råvaror ( i alla fall den vi gör med räkor).
    Men den tar tid att göra, så det orkar jag inte då jag är sjuk (men är på bättringsvägen).

Får inte så jätte mkt hjälp av sambon heller, så maten o fikat osv kommer i stort sett vara mitt ansvar.

Så tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden 1 års kalas för släkten, 13 pers vad bjuda på?
  • Tittij

Pastasallad är väl enkelt,bra och billigt?
    Kanske kyckling eller räkor i, god dressing till och ev gott hembakad bröd.

• La Lola

Vi bjöd på köttfärspaj o sallad.
    Det är inte dyrt.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-03-25 07:58:58 följande:
    Vi bjöd på köttfärspaj o sallad. Det är inte dyrt.
    O går att göra klart dan innan o bara värma innan servering.
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Sophiebysophie

pastasallad med kyckling hade vi på hans dop så det vill vi inte ha igen.. pajer vet jag inte..

Vi funderar på korv med bröd, grilla korven på elgrillen på balkongen. Men det kanske dom tycker känns snålt?

• About golden years

Nej nej nej inte korv med bröd. Det känns väldigt mesigt och tråkigt. Lassange då?
    Själv tycker jag pajer är kanon. Varför kan inte sambon hjälpa dig?

• helene306

Personligen tycker inte jag 1,5 timmes bilfärd är långt och de är vuxna att själva räkna ut om de behöver äta något i matväg innan kalaset. Vi har åkt 2,5 timme och stannat och ätit innan eftersom mat inte serverats förrän senare.

Annars skulle jag rekommendera pastasallad. Någon färdigmat typ potatissallad och kalkon/rostbiff? Pannkakor till barnen kanske? Kan ätas både kalla och varma.

• Prinsessan Viktoria

jag skulle göra pajer med sallad till. enkelt och smidigt att göra omtyckt av alla.
    finns ju fräscha köpes pajer också...

annars en sallad med kallskuret till?

Håller med helene 306 om att 1,5 timmas bilfärd inte är så långt att åka.

hoppas det blir trevligt...:)

• Blå Flygare

Till första barnet hade vi sloppy joes, uppskattat hos stora som små.
    Nu till andra barnet hade vi pastasallad och korv för de som inte tycker om pastasallad.

• Sophiebysophie

Nu har vi haft kalas både lör o sön, och båda blev jätte lyckade!

På lördagen då vi hade släktkalas, vi blev 8 stycken då några va sjuka, vi bjöd på varmrökt lax, pressad potatis, citronsås, sparris och ärtor samt tunnbröd o smör till.
    Sen hade jag bakat tårta till efträtt

På söndagen då det det va totalt 5 barn och en massa vuxna totalt 16 vuxna. Då bjöd jag barnen på glass, stjälpte upp en 2 L glasspaket (vanilj) och klädde sidorna i tunnt lager med grädde och satte chokladwaffers kex runt om, sen lite karamellströssel uppe på. Hade dock räckt med ett ½ L paket glass, dom åt så lite, dom är ju så små än, men det blev roligt i alla fall.

Dom vuxna hade jag "gående bord för" ställt fram muggar, tallrikar osv, bryggt kaffe o te, och bjöd på hembakade kolakakor och chokladkakor och en daimtårta på marängbotten (frusen, blir som glass), jätte smarrig!
    Cider o dricka.

Allt va som sagt jätte lyckat, kanon!

Svar på tråden 1 års kalas för släkten, 13 pers vad bjuda på?