• Mummy

    Fortsätta lära barnen engelska - hur göra på roligt sätt?

    Barnen har börjat tycka det är roligt att lära sig engelska ord. Detta började då sonen började titta på Dora på TV:n.
    Nu benämner de alla färger, räknar, enklare ord och några svensk/engelska meningar, tex "Vi har en grey car" eller "Grandma har ett green house och vi har ett red house" osv.
    De frågar nästan dagligen efter fler ord och "vad heter det och det?"
    Finns det några bra sätt att lära dem på? Dora är bra, men finns det andra liknand saker?
    De är 3½ och snart 5 år gamla. Ingen i familjen/släkten är engelskspråkig så de får det inte naturligt därifrån heller

  • Svar på tråden Fortsätta lära barnen engelska - hur göra på roligt sätt?
  • LovisaTilda

     När jag jobbade i förskola satte vi lappar på saker och ting i rummet med dess engelska namn på. Dörrar, stolar, diskmaskin, skåp, golv, you name it! Ett bra knep tycker jag men det kanske är lite för tidigt för dina barn men funkar nog om ett tag när den stora lär sig läsa!

  • Mummy

    Bra tips! Men de läser inte än, så de måste få höra orden.
    Jag försöker säga så mycket som möjligt, tex när vi handlad bananer härromdagen vill sonen köpa fyra stycken. Frågade då "Och vad blir det på engelska?" Så de får ju höra från mig.
    Men ska definitiv skriva lappar när de kommit upp i åldrarna

  • Takex

    Ta nytta av detta! Kolla runt om det inte finns någon typ söndagsskola eller liknande dit dom kan gå och all personal pratar engelska och dom sjunger sånger. Köp någon barnfilm där dom har båda språket på ljudet (vet att Shrek t ex har så man kan välja).

  • sverker11

    Engelska dataspel anpassade för barn. Är spelet kul kommer språket naturligt bara de får lite stöd av någon vuxen när/om det blir problem.

  • Peyman

    Engelska dataspel, tecknat på engelska, läs engelska barnböcker för dem.
    Det är otroligt vad de små snappar upp!

    Min son pratar nästintill flytande engelska nu, men han hör mig och min man prata engelska med varandra. Vi träffades för 2år sedan och efter enbart någon vecka så kunde sonen föra ett lättare samtal på engelska.


    Salama wa Dominic حبّ
  • 3 barn i familjen
    En rolig lek: ta fram några leksaker i taget, tex car, cat, dog, girl, boy (tex från Duplo) och upprepa orden några gånger. Säg "close your eyes" och så tar du bort en sak. "Look, what´s missing?" säger du och så ska dom komma på vilken sak som är borta... Sedan kan du lägga föremålen i en påse och så får de blunda och ta upp en sak och känna på den och säga på engelska vad de tror att det är... Så kan man fortsätta med tex frukt, badrumssaker (tvål, schampo, spegel, hårborste), födelsedagstema (kort, ballong, ljus...) Lägg till färger, a red balloon, a green balloon...
    På så sätt bygger de upp ett stort ordförråd...
    En rolig lek är att du tar en leksak, berättar att det gosedjuret tex, "likes to play hide-and-seek" .. och "close your eyes"... look, where is...? Spännande lek....

    Här är annars några roliga sidor på internet:

    http://pbskids.org/

    http://www.funwithspot.com/website.html
Svar på tråden Fortsätta lära barnen engelska - hur göra på roligt sätt?