• Titti78

Behöver man mikron?

Hej!

Vi har nyss gjort om köket och bytte ut alla vitvaror utom diskmaskinen. Vi har Miele på diskmaskinen och valde Samsung på de andra varorna då ugnen hade finesser som tilltalade och priset hade också en del att göra med valet. Nu har vi haft problem med spishällen. Efter lång tid fick vi en ny häll från Samsung som även den var trasig, då var vi trötta på att krångla och bytte till en Miele häll. Visst vi fick lägga pengar mellan men det var det värt.

Nu till frågan.
    Nu har även mikron gått sönder. Den är tydligen inte värd att laga upp så vi blev erbjudna att byta mikro. Vi funderade först på att även där byta till Miele men det blev mellankostnad på nästan 4 000 kr, det är inte en mikro värd anser vi. (Vi har inbyggnads mikro.)
    Vi funderar därför på att antingen sätta in Samsung igen och hoppas på det bästa eller utesluta mikro helt. Vi klarar ju oss utan den nu, men hur kommer man känna efter ett tag? På något sätt är mikron en sak som "ska" vara i köket, men används den? Jag vill veta hur ni har gjort/tänker.

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Behöver man mikron?
  • Jamieolivia

Vi har ingen mikro, har vänner som har och familj och visst är det bekvämt, men allt som görs i mikro kan göras på spisen eller i en vattenkokare. Man kan få en billig mikro för 500-1000kr, men vi har vant oss att vara utan och saknar inte ens en mikro. Gör som ni vill :)

• Februarii

I vällingtider skulle jag bli tokig utan micro men nu när vi inte har några vällingbarn skulle vi absolut kunna klara oss utan. Ni blev erbjudna att byta mikro, hur mycket skulle det kosta er om ni sätter in Samsung igen?

• Virriga Vera

Det beror ju på. Jag hade klarat mig utan mikro, men hade saknat den mycket. Jag bakar potatis i den 10-12 minuter istället för över 60 min i ugnen. Smälter smör när jag bakar, det sparar disk och tid. Tinar saker jag glömt ta ut ur frysen. Den är ett utmärkt komplement men inget livsnödvändigt.

• Kinya

Vi använder vår mikro mycket till att t.ex. värma mat som blivit över från dagen innan och koka mannagrynsgröt.

• Marma

går att leva utan ja, gör saker lite mer behändigt i vissa lägen. vi levde utan i typ2år o innan andvände vi knappt den innan den gick sönder. Om man säger så här vi var så ovana att kaffet han mögla om vi glömde det i micron

• Titti78
    Februarii skrev 2010-03-27 07:56:21 följande:
    I vällingtider skulle jag bli tokig utan micro men nu när vi inte har några vällingbarn skulle vi absolut kunna klara oss utan. Ni blev erbjudna att byta mikro, hur mycket skulle det kosta er om ni sätter in Samsung igen?
    Det går på garantin så det skulle nog inte kosta oss nåt. Men vi har tyvärr, efter allt krångel, tappat tron lite på samsung när det gäller vitvaror, inte kyl och frys för de funkar galant! Vi velar mellan att sätta in samsung igen eller helt vända om och sätta in en kaffemaskin där istället. Jag har vällingbarn och det funkar perfekt att värma vatten i vattenkokaren.
    Virriga Vera skrev 2010-03-27 07:57:21 följande:
    Det beror ju på. Jag hade klarat mig utan mikro, men hade saknat den mycket. Jag bakar potatis i den 10-12 minuter istället för över 60 min i ugnen. Smälter smör när jag bakar, det sparar disk och tid. Tinar saker jag glömt ta ut ur frysen. Den är ett utmärkt komplement men inget livsnödvändigt.
    Ja, jag har också använt mikron till samma saker, men nu när vi har varit utan mikro ett tag så har vi fått ändra vanor...

Tack för alla svar. Jag vill gärna höra fler synpunkter.
    Jag känner mig kluven i den här frågan. Mikron underlättar ju vardagen ibland, men använder man den så ofta så att den är nödvändig?
  • Cecese

Vi skulle inte klara oss utan, eller jo vi skulle väl klara oss men det skulle bli väldigt jobbigare och ta mycket mera tid. Vi använder den minst 10 gånger om dagen.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Titti78
    Cecese skrev 2010-03-27 08:34:25 följande:
    Vi skulle inte klara oss utan, eller jo vi skulle väl klara oss men det skulle bli väldigt jobbigare och ta mycket mera tid. Vi använder den minst 10 gånger om dagen.
    Vad använder ni den till?
  • lövet2

Micron är en av våra viktigaste prylar. Självklart skulle vi klara oss utan den (herregud, jag är ju uppväxt innan den uppfanns!), men den förenklar oerhört mycket för oss. Bara en sådan sak som att alltid kunna äta varm mat fast man har småbarn ...

Svar på tråden Behöver man mikron?