Inlägg från: Legewiel |Visa alla inlägg
  • Legewiel

Behöver man mikron?

Titti78 skrev 2010-03-27 08:33:26 följande:
    Mikron underlättar ju vardagen ibland, men använder man den så ofta så att den är nödvändig?
    Det ställer jag mig också frågande till. Vi har en billig micro men vi använder den kanske 2-3 gånger i veckan. Oftast för att tina bär eller värma rester.

Vanligare är att allt som ska tinas endera tas fram dagen innan, eller om vi glömmer det så använder vi varmt vattenbad. Rester kan lika gärna värmas på spisen (men det drar väl mera energi). Vattenkokaren är superbra.

Är lite tveksam till vad som sker med matens energiinnehåll när den micras också. Tror vi skulle klara oss utmärkt utan micro, men samtidigt är den bra att ha ibland när det är bråttom...(vi har inga barn heller).
  • Legewiel
    Thursday skrev 2010-03-28 22:19:14 följande:
    Är det inte dags att lägga ner de där myterna en gång för alla?
    Jag vet inte, tycker du? Jag råkar vara rätt intresserad av sånt, och funderar fortfarande på vilket som är det bästa sättet att värma upp mat/koka grönsaker/tina bär/etc för att det högsta vitamininnehållet ska bevaras Jag sa aldrig att micron är ett dåligt alternativ, koka sönder grönsakerna på spisen är ju heller ingen höjdare.

Om du tycker det är en myt får du gärna länka intressanta källor.
Svar på tråden Behöver man mikron?