Vad ska ni äta i dag 25
Kålpudding (utan ris) med gräddsås, kokt potatis o lingon.
Kålpudding (utan ris) med gräddsås, kokt potatis o lingon.
en riktig 80-talsklassiker: Plankstek!
Men fläskfilé, duchesstoppar, bea, baconlindad sparris och grillad tomathalva.
En skagenröra i tunnbrödkorg till förrätt och kanske en efterrätt om jag orkar göra någon...
Idag är den min tur att göra middag.
Igår stod sambon för rostat bröd med gräddfil, rom, rodlök och dill.
Grillspett med ugnsrostade grönsaker o pepparsås.
Mamma o pappa bjöd på suuupergod plommonspäckad fläskstek (från egen gris)
med timjansrostad potatis, gräddsås, äppelmos och grönsaker.
Jordgubb/rabarberpaj med vaniljvisp till efterrätt
Flygande Jakob
(alltså stekta kycklingbitar som man strösslar på stekta baconbitar, bananskivor och en sås av vispad grädde och chilisås, salt o peppar. In i ugnen. Serveras med ris och jordnötter)
Idag blir det tacogratäng med salsa, guacamole och massa grönsaker till så klart.
Igår blev det kyckling- och chorizogryta med bla. grädde, pass. tomater, paprika och lite sambal i.
Imorgon blir det biff chop suey. Ska försöka få till den som på kinarestaurang... =/
Med bla bambuskott, purjo, minimajs och nudlar...
Typ en gryta med kyckling, chorizo, krossade tomater, vitlök, paprika mm. Ris till.
Riktigt gott! Chorizon gör den rätt stark för jag kryddade ganska lite.
Hemgjorda hamburgare till lunch
Grillspett med oxfilé. Grillad paprika, svamp och zucchini, JackDanielssås (som den på TGI Fridays), grillad majskolv, halloumi, och en stor sallad + ett gals rödtjut blir det till middag! Trots regn och tråkväder...
Måndag: Krämig kycklinggryta med curry, äpple och ananas. Kokta grönsaker o couscous till.
tisdag: Pasta med skink/ broccoli/ ostsås
Onsdag: Pulled pork i tortillabröd med tillbehör. (har ju läst det och måste testa, låter såå gott!)
Torsdag: Teriyakilax, nudelwok med wokgrönsaker
Fredag: Biffar med basilika o soltorkade tomater i. Fetaostsås med honung och ugnsrostade rotsaker.
Dillkött med potatis och pressgurka.
Älgskavsgryta med svamp, paprika och syltlök i. Pressad potatis och gele till.
Oxfilepasta. (oxfilé, masssssa vitlök, lök, champinjoner, grädde, fond, peppar&salt mm.)
Hemgjort tagliatelle.
Rödvin och tomatsallad till.
Ribs, bbq-sås, coleslaw, grillade grönsaker plus rött vin.
Kålpudding med gräddsås, lingon o kokt potatis
Tjälknöl, potatisgratäng, rödvinssås, sallad.
Butterkaka o te efteråt.
Lunch: kolbullar med bacon o lingonsylt som stekt över elden ute på tomten.
Middag: Sötsur fläskgryta m grönsaker samt ris i Muriikkapannan också över elden.
En riktig utematdag!
Gräddig pytt i panna (gjord med pepparsås sen gårdagens middag) med stekt ägg o rödbetor såklart!
Rainbow Brite: Undrar om du menar läsk när du skriver att du brukar ha "dricka" till frukost? Och brukar du aldrig äta riktig mat till middag. Du skriver ofta fil eller mackor.
Inget illa ment, jag är bara lite nyfiken och undrar
Beef fajitas med hemgjord salsa och guacamole. Sjuuukt gott!
Lasagne med vitlökscremefraiche, stor sallad och baguette till.
Flygande Jakob med ris eller varma grönsaker.