Inlägg från: Grålle |Visa alla inlägg
  • Grålle

Vad ska ni äta i dag 25

Till lunch blev det omelett och smörgås.
    Middag blir lövbiff med hemgjort vitlökssmör, bea och ugnsbakade färskpotatisar med olja och flingsalt.

• Grålle

Lövbiffsgryta med grädde, sambal oelek, soya, lök och vitlök, ris till det.

• Grålle
    Ladyn skrev 2010-07-18 15:34:40 följande:
    Åh gud så gott det låter!

Kan man få lite mer utförligt recept?
    Jag har inga exakta mått, men ungefär så här gör jag.

ca 700 g lövbiff
    4-5 dl grädde (vilken sort väljer man själv, men jag har "riktig")
    ca ½ dl kinesisk soya
    1-2 tsk sambal oelek
    1-2 vitlöksklyftor
    1 hackad rödlök
    svartpeppar

Strimla lövbiffen, strö över peppar och stek den. Lägg i rödlöken när köttet nästan är klart, stek en stund och lägg sen över i en gryta. Häll på grädde, soya, sambal och riv i vitlöken. Låt koka ca 15 min.
  • Grålle

Måndag= korv
    Det blev korvstroganoff och ris.

• Grålle

Ugnsbakad lax med dill, kokt potatis och vitvinssås.

• Grålle

Vi ska till kompisar på grillfest där man tar med sitt eget. För oss blir det grillad fläskfilé, hemgjord potatissallad och fetaostkräm. Dottern är barnvakt, så hon fixar hamburgare och pommes till sig och småsyskonen.

• Grålle
    Newbride2008 skrev 2010-07-25 13:19:43 följande:
    Hur gör man fetakräm?
    Jag gör så här: Mosa fetaost med en gaffel (jag använder oftast Apetina i tetraförpackning), blanda med lika mycket créme fraiche eller turkisk yoghurt och en pressad vitlöksklyfta. Ibland blandar jag i frysta Provensalska örter. Låt stå och mogna i kyl minst en timme. Gott till kött, kyckling och lax. OBS! Ha inte i salt, osten ger tillräcklig sälta.
  • Grålle
    Kate skrev 2010-07-25 14:10:41 följande:
    Måste få lov att rätta er lite eftersom jag jobbar med just fetaost

Apertina är ingen fetaost. Fetaost är gjort på fårmjölk och apertina på komjölk. Det kallas då salladsost. Menar absolut inte att vara dum eller översittare utan tänkte mer att vi här inne är intresserade av mat och då kan det ju vara kul att lära sig nya saker
    Det är ingen fara för mig . Jag vet att den ost gjord på fårmjölk är den riktiga, men jag gillar inte fårmjölk, så då får det bli Apetina som vi kallar feta.
  • Grålle

Stekt kyckling i timjansky, ugnsrostade grönsaker (potatis, rödlök, schalottenlök, vitlök, paprika, broccoli och timjan) och bea.

• Grålle
    Kate skrev 2010-07-27 07:45:57 följande:
    Hur gör du timjanskyn?
    Jag bryner kycklingfiléer, salt och svart-och vitpeppar. Lägger filéerna i en ugnsform, sen vispar jag ur stekpannan med vatten och en skvätt rödvin, häller det över kycklingen. Fräser på en morot och två schallottenlökar i delade mindre bitar och lägger i formen tillsammans med ganska många kvistar timjan. Lägger över folie och in i ugnen 225 grader ca 30 min. Lägger kycklingen på ett fat och silar skyn i en kastrull och låter den koka upp, smakar av. Reducera om det behövs.
  • Grålle

Idag blev det köttfärssås och spaghetti.

• Grålle

Fläskytterfilé, potatisgratäng, bea och haricots verts brynta med vitlök och lite steksky.

• Grålle

Ugnsbakad lax, kokt potatis och romsås åt vi idag.

• Grålle

Pannbiff, potatis, gräddsås och pressgurka.

• Grålle

Snabba kycklinggrytan, ris och rivna morötter och vitkål blandat med créme fraiche och vitlök.

• Grålle

Tacopizza, pizzasallad och tomatsallad.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25