• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Vardagslyx. Fylld lövbiff, hasselbackspotatis och sallad med rödbetor, pinjenötter, chevre och honung.

• Mumu

Lammentrecote med västerbottenpotatis, rödlökssås och nötig savoykål.

• Mumu

Igår åt vi japanskt. Katsaryokusallad, hängmörad naturbetesbiff, wokad pak shoy, svamp, salladslök och inlagda japanska vitlökar. Lite jasminris till och sedan hade vi också en wasabiteryaki.

På kvällen var jag och sambon på vinprovning och då fick vi även åtta olika svettiga ostar att mumsa på efter att vi provat vinerna.

Idag blir det farsdagsmiddag hemma hos mamma och pappa. Jag vet inte vad det blir, men hoppas på porterstek.

• Mumu

Igår gjorde vi kycklingpitor med guacamole. Idag ska mannen bort, men jag och barnen gör nog tacos. Eller köper nån mat kanske. Vi får se. Nåt som inte är förhandlingsbart däremot är att ikväll tänker jag äta chips med dip! Men det kvalificerar sig kanske inte som mat..? ????

• Mumu

levande charader, västerbottenpotatisen gör jag genom att tunnskiva potatis i matberedare, blanda med kryddor och smält smör och varva med västerbottenost i en form och köra i ugnen en timme. Savoykålen strimlar jag och smörsteker med salt och peppar och så steker jag med cashewnötter på slutet. Rödlökssåsen minns jag inte... men fräst rödlök, rödvin, nåt sött... som får koka ihop och sedan späds med buljong... typ... Den är rätt syrlig i smaken. Och rundas av med mycket smör på slutet. Och lite sambal för hetta om man vill!

• Mumu

Våffelmackor med skinka, ost och senap. Jodå, jag har ett toastjärn. Men jag tycker det blir såååå mycket godare i våffeljärnet !

• Mumu

Ikväll skämmer jag bort sambon med hemlig meny! Men inte hemlig för er!

Förrätt: Päron- och chévretoast med balsamicosås. En chardonnay till (Simonsig).

Varmrätt: Majskycklingbröst med muscovadokaramell. Potatisrulle med västerbottenost och örter. Rödvinssås med muscovado. Gräddkokt savoykål, morötter och kantareller. Nån bourgogne till det, minns inte namnet.

Efterrätt: Färska jordgubbar, hallon, blåbär, kiwi med sabayonne. Vi tar nog en skvätt marsala till det, även om det kanske inte är den bästa matchningen av dryck.

• Mumu

Ela, of course! Fredagkväll med mat och vin heter den och Håkan Larsson har skrivit den. Han har förresten just släppt en som heter Lördagkväll med mat och vin, men då fokuserar han inte på enkelt, den handlar om fest och lyx.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25