Vårkläder till 1-åring! Hjälp!
Jag har en pojke som snart blir ett och ett halvt. Han har ett set ofodrade galonkläder, vanlig jacka, fleeceoveraller, fleeceset och fodrade kavatskor än så länge. Egentligen behövs väl inte all denna fleece och inte flera jackor heller, det har bara blivit så. Jag ska köpa en skaljacka och byxa också tänkte jag. Om det är väldigt blött och lerigt får han ha galonkläder med fleece under, annars skalkläder med fleece eller utan. Beror på hur varmt det är. Egentligen behöver du nog inte både galon och skalkläder. Allt beror också på hur mycket ni är ute. Mina galonkläder är i stl 86 och dem har han haft sedan i höstas, så de kan säkert räcka till hösten för er också. Nu hade jag inte köpt fodrad galon, då jag tror att det strax blir alldeles för svettigt med det, men min stora pojke har haft det under höstar då det varit väldigt lerigt och runt fem grader kanske. Det är nog också en smaksak vad man gillar bäst.
Än så länge har min pojke inga stövlar, men det ska inhandlas. Om din flicka inte gått så länge, kanske du kan vänta med stövlar. De är rätt svåra att gå i. Min pojke vägrade skor säkert två månader efter att han började gå. Nu när det blir varmare så ska han få vårskor, Kavat (som är det enda som går på hans knubbiga fötter). Vad det gäller fötter, så brukar jag oftast få köpa nya skor till mina barn vår och höst. Helt plötsligt brukar de ha växt jättemycket. Du ska ha en växmån i skorna när du köper, typ 1- 1, 5 cm på gympaskor. Fråga i affären så blir det rätt storlek.
Bävernylon är ett sånt där halt, blankt tyg som till exempel brukar finnas på vissa vinteroveraller. Jag brukar inte köpa dem, så jag kan inte säga så mycket om dem. De barn som har bävernylon på förskolan där jag jobbar blir ofta blöta. Dock tror jag att det finns folk som är nöjda med dem. Hade själv en sådan när jag var liten. Gud vad jag babblar, bävernylon hör i alla fall allt som oftast vintern till, så det kan du kika på i höst. Annars rekommenderar jag då en smidig overall i något annat funktionsmaterial, som håller torrt och andas.
Hoppas du hittar bra ytterkläder som ni blir nöjda med!