Inlägg från: Lantani |Visa alla inlägg
  • Lantani

Vårkläder till 1-åring! Hjälp!

Min son är 16 månader och han kommer inte gå på dagis nu i vår.

Till honom har jag: Skaljacka och skalbyxor, lurvoverall (typ fleece), vindfleecejacka. I skoväg har jag ett par fodrade gujmmistövlar som han använder nu, men sen när det blir lite varmare så kommer han få ett par kavatskor.

Så som det är nu (över +5 grader) så har han: Mössa, fuskpolo (men ska byta ut den mot tunnare scarfs när jag hittar någon), lurvoverall, skalkläderna (overall eller jacka +skalbyxor) och så fodrade gummistövlar och tunna vantar eller regnvantar, beroende på om det är bött eller inte.

Sen har jag även en skal/regnoverall, men den hade jag egentligen inte behövt ha, samma funktion som skaljacka + skalbyxor.
    vindfleecen kommer jag använda med skalbyxorna ibland och även när vi bara ska åka bilen och såhär.

Regnkläder kommer jag inte köpa nu när han bara kommer va hemma, känns ondöigt, de växer ju ändå ganska så bra.
    Fördelen med skaljacka och skalbyxor är ju att de andas, så man kan använda de ute när det är varmt, och att kläderna ändå släpper ut fukten från kroppen. Galonkläder är ju så tätt.

• Lantani
    mrs maniac skrev 2010-03-27 23:10:09 följande:
    grabben är 14 mån. och blir allt vassare på att gå och springa igår var vi och köpte vanligt regnställ, ofodrade stövlar med plats för tjock ullsula och jympadojor. när du köper skor ska innermåttet på skon vara mellan 15-20mm större än själva foten, det finns bra mätgrejer på nästan alla skoaffärer. utöver det har vi fleecejacka, en täckväst, och jag funderar på att köpa fleecebrallor med, att ha under galonisarna, det lär ju bli lite gåövningar i dikeskanten, haha. ha en kul shoppingrunda =) ps, på bvc (eller i boken) kan du ju kolla ungefär var hon kommer ligga i längd om du följer kurvan, det kan ju iaf vara en riktlinje
    Det är p+å vinterskor som det ska vara 1,5-2 cm större än foten, övriga skor ska vara mellan 1-1,5 cm större än foten vid inköp.
  • Lantani
    Tankgirrrl skrev 2010-03-28 09:11:36 följande:
    Jag har bara läst ts! men jag skulle köra när det är geggig och regnigt fleecebyxor med galonbyxor över, vi valde det istället för fodrat regnställ för vi tänkte att blir hon blöt så är det bara att byta fleecebyxorna man har under! mycket bättre än att byta hela galonbyxan!. Skaljacka är som en vindjacka och fleece i ett, vi köpte en Pop på tradera för 165kr i strl 92, så det går att fynda! Sen vill jag typsa om jättebra överdragsbyxor! Lindex för 149:- vi använde dem förra året när dottern var ett och även denna vår de sitter bra, är vattentäta och billiga! Satsa på ett par fodrade gummistövlar, men det kan vara lite klurigare att gå i gummistövlar om man inte är så stadig men om hon får ha dem inne och leka med dem kanske hon en dag provar att gå med dem. Sist vill jag tipsa om POPs fleecefodrade galonvantar! bästa köpet jag gjort! hett tips till barn på dagis eller barn som är ute mycket. Lycka till med alla inköp!
    Tänkte bara säga att en skaljacka är inte vindjacka och fleece i ett. Skaljacka är som ett skal, alltså helt ofodrade. De äldre modellerna av skaljackor kunde man fästa vindfleecejacka i med hjälp av dragkedja, men de har pop nu tagit bort, eftersom det blev för tätt med både vindskyddande material i fleece och i jackan.
Svar på tråden Vårkläder till 1-åring! Hjälp!