Lillii skrev 2010-04-06 10:31:59 följande:
Det är faktiskt inte din uppgift att avgöra om dina barn känner sig som syskon eller halvsyskon eller vad de nu känner det som. Du får mer än gärna poängtera till människor ni möter att "nej det är inte mitt barn, utan min sambos sedan tidigare" men om de ser sig som syskon, om de kallar varandra syskon, så är det faktiskt helt upp till dem.Man har ingen rätt att förringa ett barn, även om det är 10 år äldre än alla andra barn på gatan, eller inte bär DINA gener, som uppenbarligen verkar vara det som är det "bästa"Och hur kan du säga att han är mindre viktig, om viktig alls?Har du ingen respekt var vare sig barnet eller barnets pappa? Som du uttrycker det, så låter det som att skulle de börja brinna hos er en natt...så skulle du ta med ert gemensamma barn ut, och barnens pappa men om bonusbarnet blir kvar inne, så spelar det mindre roll...för h'n är inte så viktig?!Min poäng är, även om jag tappar bort mig själv i mitt resonemang, att alla i familjen, oavsett om de har en annan mamma eller pappa är lika viktiga. Även om det självklart är skilland för dig i dina känslor gentemot barnen, så räknas de lika mycket, och om de vill se sig som SYSKON, så är det som jag tidigare nämt upp till dem. Inte till dig. För övrigt så den enda som kommer bli drabbad av att du skiljer på dem, är du. Man kan inte leva i en familjesituation där det är "mitt barn, ditt barn och vårt barn".För syskon, det är de barn som växer upp tillsammans, oavsett om man har samma biologiska sammansättning eller inte.
Alla har klart sin roll i familjen. Men för mig är hans barn mindre viktiga än vad mina egna är för mig. Hans barn ligger inte högst på min priolista, utan dom kommer in där det finns plats och vad som saken gäller.
Hans barn är uppväxta för sig och kallar sig för syskon och våra växer upp för sig. Dom har aldrig bott tillsammans, men dom vet att dom har samma pappa. Men mina barn har nog inte riktigt greppat det hela för dom tror att hans barn som är tjej och kille, att dom är gifta med varann.
Hans barn slutade komma på umgänge i samma veva som vårt andra barn föddes, dom tycker det är roligt att träffas även om det inte blir så ofta.