• Mysan31

Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?

Ja som frågan lyder. Hur vanligt är det att ni som har barn sen innan använder termen "halvsyskon"

Hemma hos oss används det inte alls. Varken av mig eller gubben. Utan det är bröder o systrar.

Kan inte ni dela med er av hur ni säger? Bara nyfiken.

• Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?
  • AnnanAnna
    Majsan70 skrev 2010-04-09 08:19:36 följande:
    Det finns ingenting halvt med mina barn!Jag är mamma till alla tre, de växer upp under samma tak, uppfostras på samma vis och INGEN särbehandlas varken av mig eller maken. Så nej här finns inga halvsyskon. Det är ett ord som JAG känner att vissa bonusföräldrar använder i tron om att just deras biologiska barn är mer värda än bonusbarnet. Dessutom i tron om att deras partner tycker detsamma. Frågar någon så är barnen just syskon och vill de ha mer detaljer av nån underlig anledning så kan jag berätta att två av dem är från mitt förra äktenskap.
    Men gud, tror du att alla som använder ordet halvsyskon gör det för att man vill särbehandla sina styvbarn? Halvsyskon är efter vad jag vet syskon som inte har samma föräldrapar, inte ett epitet man sätter före ordet syskon för att visa att någon är mindre värd. Konstigt vad ens egna värderingar färgar av sig på ett ord som faktiskt existerar och har en poäng.
    99 % av gångerna jag inte sagt att att barnen är halvsyskon så kommer frågor efter, den vanligaste är: Men de kan inte vara biologiska syskon då...? Detta eftersom mina barn och deras halvsyster är så olika som man kan bli, och alla ser att de inte är helsyskon och blir nyfikna. För att slippa frågor och missuppfattningar (som t.ex. att min mans dotter är vårt fosterbarn vilket har hänt) så säger jag i princip alltid: Det här är mina barn och min mans dotter/deras storasyster (så den jag presenterar dem för förstår att det inte är mitt barn och därav förstår varför hon är så olika alla oss andra)/deras halvsyster.

Dina förutfattade meningar verkar vara att om man använder ord som halvsyskon så är man automatiskt en elak bonusmamma som särbehandlar (och vad man sen lägger för värderingar i det ordet är ju en annan historia) min mans barn, och så behöver det verkligen inte vara. Även min säger halvsyskon i förtydligande syfte och han anser definitivt inte sitt barn sedan innan vara halv på något sätt. Dumt att uttala sig negativt om alla som inte gör som man själv skulle jag vilja sammanfatta det med, för alla situationer och människor är inte lika.
  • Ess
    Lillii skrev 2010-04-06 10:31:59 följande:
    Det är faktiskt inte din uppgift att avgöra om dina barn känner sig som syskon eller halvsyskon eller vad de nu känner det som. Du får mer än gärna poängtera till människor ni möter att "nej det är inte mitt barn, utan min sambos sedan tidigare" men om de ser sig som syskon, om de kallar varandra syskon, så är det faktiskt helt upp till dem.Man har ingen rätt att förringa ett barn, även om det är 10 år äldre än alla andra barn på gatan, eller inte bär DINA gener, som uppenbarligen verkar vara det som är det "bästa"Och hur kan du säga att han är mindre viktig, om viktig alls?Har du ingen respekt var vare sig barnet eller barnets pappa? Som du uttrycker det, så låter det som att skulle de börja brinna hos er en natt...så skulle du ta med ert gemensamma barn ut, och barnens pappa men om bonusbarnet blir kvar inne, så spelar det mindre roll...för h'n är inte så viktig?!Min poäng är, även om jag tappar bort mig själv i mitt resonemang, att alla i familjen, oavsett om de har en annan mamma eller pappa är lika viktiga. Även om det självklart är skilland för dig i dina känslor gentemot barnen, så räknas de lika mycket, och om de vill se sig som SYSKON, så är det som jag tidigare nämt upp till dem. Inte till dig. För övrigt så den enda som kommer bli drabbad av att du skiljer på dem, är du. Man kan inte leva i en familjesituation där det är "mitt barn, ditt barn och vårt barn".För syskon, det är de barn som växer upp tillsammans, oavsett om man har samma biologiska sammansättning eller inte.
    Alla har klart sin roll i familjen. Men för mig är hans barn mindre viktiga än vad mina egna är för mig. Hans barn ligger inte högst på min priolista, utan dom kommer in där det finns plats och vad som saken gäller.
    Hans barn är uppväxta för sig och kallar sig för syskon och våra växer upp för sig. Dom har aldrig bott tillsammans, men dom vet att dom har samma pappa. Men mina barn har nog inte riktigt greppat det hela för dom tror att hans barn som är tjej och kille, att dom är gifta med varann.
    Hans barn slutade komma på umgänge i samma veva som vårt andra barn föddes, dom tycker det är roligt att träffas även om det inte blir så ofta.
  • Ess
    Majsan70 skrev 2010-04-09 08:19:36 följande:
    Det finns ingenting halvt med mina barn!Jag är mamma till alla tre, de växer upp under samma tak, uppfostras på samma vis och INGEN särbehandlas varken av mig eller maken. Så nej här finns inga halvsyskon. Det är ett ord som JAG känner att vissa bonusföräldrar använder i tron om att just deras biologiska barn är mer värda än bonusbarnet. Dessutom i tron om att deras partner tycker detsamma. Frågar någon så är barnen just syskon och vill de ha mer detaljer av nån underlig anledning så kan jag berätta att två av dem är från mitt förra äktenskap.
    Du är mamma till alla barnen, men jag som inte är mamma till hans barn hade känt det som väldigt fel att kalla dem för mina barn.
    När vi träffade vår nya granne så presenterade jag mig och mitt namn och  att de två som stod brevid var min mans barn och deras namn.
    Så jag använder aldrig heller ordet halvsyskon, utan hos oss är det våra barn och hans barn.
  • Lillii
    rightbackatyou skrev 2010-04-09 08:03:38 följande:
    Du har helt rätt, det är inte min uppgift att bestämma vad folk känner.Men däremot är ett halvsyskon ett halvsyskon vad man än känner
    jo, men vad jag menar är att du kan inte lägga på barnen "nej ni är inte syskon, ni är bara halvsyskon" för om de vill kalla sig syskon så har de rätt att göra det.
    Utan din inblandning.

Sen är det klart att du har rätt att poängterar för folk som frågar "nej han är inte min son, de är bara halvsyskon" men det är ju en helt annan sak!
    För att det är skilland gällande dina känslor gentemot de bägge barnet är ju inte konstigt.
  • Lillafrökenfräken

Jag och lillebror delar pappa och är uppväxta i olika delar av världen (jag Sverige, lillebror Canada). Sins emellan och i familjen är vi bror och syster, utåt så är vi i första hand syskon, i andra hand halvsyskon. I synnerhet när jag var yngre blev det mycket "vi är halvsyskon" iom att i princip inga såg oss ihop. Lillebrors kompisar trodde han ljög när vi skulle komma och hälsa på för några år sen när han sa att hans syster skulle komma "Men, du har ju inga syskon ju!".

• Majsan70
    AnnanAnna skrev 2010-04-09 09:04:28 följande:
    Men gud, tror du att alla som använder ordet halvsyskon gör det för att man vill särbehandla sina styvbarn? Halvsyskon är efter vad jag vet syskon som inte har samma föräldrapar, inte ett epitet man sätter före ordet syskon för att visa att någon är mindre värd. Konstigt vad ens egna värderingar färgar av sig på ett ord som faktiskt existerar och har en poäng. 99 % av gångerna jag inte sagt att att barnen är halvsyskon så kommer frågor efter, den vanligaste är: Men de kan inte vara biologiska syskon då...? Detta eftersom mina barn och deras halvsyster är så olika som man kan bli, och alla ser att de inte är helsyskon och blir nyfikna. För att slippa frågor och missuppfattningar (som t.ex. att min mans dotter är vårt fosterbarn vilket har hänt) så säger jag i princip alltid: Det här är mina barn och min mans dotter/deras storasyster (så den jag presenterar dem för förstår att det inte är mitt barn och därav förstår varför hon är så olika alla oss andra)/deras halvsyster.Dina förutfattade meningar verkar vara att om man använder ord som halvsyskon så är man automatiskt en elak bonusmamma som särbehandlar (och vad man sen lägger för värderingar i det ordet är ju en annan historia) min mans barn, och så behöver det verkligen inte vara. Även min säger halvsyskon i förtydligande syfte och han anser definitivt inte sitt barn sedan innan vara halv på något sätt. Dumt att uttala sig negativt om alla som inte gör som man själv skulle jag vilja sammanfatta det med, för alla situationer och människor är inte lika.
    Läs gärna HELA min text om du skall skälla på mig och mina förutfattade meningar tack! Jag skrev VISSA styvföräldrar. Har ju som sagt själv en STYVFÖRÄLDER till mina stora barn som inte beter sig på det viset.
  • rightbackatyou
    Lillii skrev 2010-04-09 09:43:41 följande:
    jo, men vad jag menar är att du kan inte lägga på barnen "nej ni är inte syskon, ni är bara halvsyskon" för om de vill kalla sig syskon så har de rätt att göra det.Utan din inblandning.Sen är det klart att du har rätt att poängterar för folk som frågar "nej han är inte min son, de är bara halvsyskon" men det är ju en helt annan sak! För att det är skilland gällande dina känslor gentemot de bägge barnet är ju inte konstigt.
    De ska inte kalla varandra något de inte är, skulle inte stödja ifall den ena vill kalla den andre morbror, höna eller cykelpump heller.
  • JuliaåRonjasmammis

En sån fånig term använder vi inte här hos oss, de är brorsor rätt och slätt!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • jennyc

vi har aldrig delat upp det inte ens med styvsyskonen utan även de är syskon (min familj) min man har också växt upp så och alla har vart syskon. Det är bara när nån undrar speciellt för att man är så många som vi använder oss av hel-halv- eller styvsyskon. Älskar dem alla lika mycket

• AnnanAnna
    Majsan70 skrev 2010-04-09 13:53:21 följande:
    Läs gärna HELA min text om du skall skälla på mig och mina förutfattade meningar tack! Jag skrev VISSA styvföräldrar. Har ju som sagt själv en STYVFÖRÄLDER till mina stora barn som inte beter sig på det viset.
    Jag läste hela din text, missade det där med VISSA och det ber jag om ursäkt för. Skäller gör jag inte, argumenterar tycker jag är ett mer passande ord i så fall. Jag tycker fortfarande att det är fånigt att dra en parallell mellan halvsyskon och halva barn som du gör i ditt inlägg, och jag tycker det är nedvärderande att dra den parallellen med tanke på att många, t.ex. jag själv använder ordet halvsyskon, och detta inte för att särbehandla eller nedvärdera utan i förklarande syfte. Halvsyskon i min värld är inte något fult eller dåligt, det är ett barn vars föräldrapar är ett annat än dennes halvsyskons, det är inte komplicerat eller nedvärderande på något sätt alls.
Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?