• Chipotle

Hur långt sommarlov får era barn? (föräldrar som inte arbetar)

Är speciellt intresserad av att höra hur ni gör som är föräldralediga med yngre sykon, eller av andra anledningar inte arbetar.

Storasyster 080131 Lillasyster BF 100629
  • Svar på tråden Hur långt sommarlov får era barn? (föräldrar som inte arbetar)
  • lillvilda

jag har ju inte haft min äldsta på förskolan när jag varit hemma med min yngsta men jag skulle då iaf ge dom dagar som många förskolor brukar ha sommarstängt eller sommardagis. brukar vara 4 veckor. Det är ju ungefär vad de flesta  vuxna har rätt till som sommarsemster.
    Stortjejen som går skola kommer inte gå ngt fritids utan såklart vara hemma med under hela tiden som skolan har sommarlov.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • mammamadeleine

barnen kommer vara lediga hela sommaren, från skolan slutar till den börjar, vad blir  det 11 veckor? Dottern blir 7 i  sommar och sonen 2, när hon gick på dagis brukade hon va hemma nästan 3 månader, då ja antingen varit mammaledig, arbetslös eller pluggat, sonen börjar inte på dagis förrän till hösten. Nu i april går jag på mamma ledighet för liten i magen, så det kommer bli en sommar hemma för hela familjen! {#lang_emotions_heart}

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Bebben i magen BF 26/6-10
  • Fenomen a

2mån jag f.led med liten min man arbetar

• Meria

Jag pluggar och har själv sommarlov, så det har barnen också. Dvs 10 veckor i sommar.

♥ Loke -06 & Isak -08 & Hoppsan bf 19/10 ♥
  • Pilea

Kommer vara mammaledig i sommar, har BF i maj. Våra barn 4 resp 2år kommer att vara hemma 6veckor i sommar.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Mumin75

Jag är föräldraledig med vår yngsta (1 år) tom sept. Mina äldsta tjejer går i skolan och får ju vara lediga/hemma hela sommarlovet... vår 3:åring ska också vara ledig från dagmamman hela sommaren, dvs precis lika länge som dom äldre har sommarlov från skolan... och när hon går tillbaka till dagmamman i aug så börjar vi samtidigt med inskolningen av minstingen.

• kg8

Min tös fyller två i sommar, och jag kommer vara hemma med havandeskapspenning o föräldrapenning med nya babisen i sommar.
    Jag har tänkt göra som så att hon får vara hemma helt och hållet dom fyra veckorna som dagiset är stängt, och resten av sommaren får hon vara på dagis. Iallafall är det vad jag säger till dagis sen så får vi se i sommar. Vill hon vara hemma med mig varenda dag så får hon det. Men är det tråkigt väder o jag är höggravid o för trött för större utflykter så kan hon ju gå ner några timmar. (hon är bara på dagis 15 timmar i veckan) Så jag vill att möjligheten ska finnas ifall hon skulle vilja vara där, men annars kan hon vara hemma o bada o mysa med mamma så mycket hon bara vill.

• Chipotle

Intressant att höra hur ni gör! Verkar som de flesta får sommarlov hela sommaren.

Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag har BF 29 Juni och vet inte om det är bra eller dåligt att dottern(nu 2 år) får va hemma hela sommaren(dvs 9-10 veckor) eller om jag ska låta henne vara ledig de 5 veckorna dagis har stängt och sen känna av hur vi vill göra sen när bebisen kommit. Jättesvårt tycker jag!

Storasyster 080131 Lillasyster BF 100629
  • Kina79

Vi får bebis om ca 3-5 veckor och här är man tvungen att vara hemma hela sommarlovet, alltså följa skolans termin. Så det blir nästan 11 veckors ledighet för mina barn (4 och 6 år gamla)

Hade jag fått välja själv hade jag kanske haft dem  några dagar i veckan i två-tre veckor till och sen haft ca 8-9 veckors ledighet - men det är ju ingen större skillnad

Svar på tråden Hur långt sommarlov får era barn? (föräldrar som inte arbetar)