Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Anonym skrev 2010-04-02 11:28:45 följande:
Jag tycker att relationen till barnen INTE präglas av separationsångest på samma sätt som andra relationer. Det finns ingen anledning till att ge upp tanken om barn bara för att man har borderline. Dels för att den "diagnosen" inte behöver vara lvislång, det är något man kan ta sig ur och dels för att man kan få massor av hjälp med anknytningen.Oavsett, jag fick med mitt andra barn hjälp från BUP redan under graviditeten. Vi jobbade på anknytningen, sedan kom de direkt upp på BB och hjälpte med anknytningen. Jag läste på mycket om anknytning, och försökte GÖRA annorlunda och bortse från känslan. På detta sätt blev mitt andra barn tryggare än mitt första. Det finns ALLTID hjälp som kan göra skillnad, men det gäller att hitta den hjälpen. Det som inte hjälper en som mamma är kommentarer "du är mamma och vet bäst" - för det är ju precis det som är problemet. Bättre är att visa HUR en bra mamma gör. Då kan man själv göra likadant, och när man ser att det fungerar kan man ta till sig färdigheten. Det viktigaste är att kräva SCID-II för diagnos, sedan terapi riktat direkt till borderlinepatienter (DBT, MBT).Min syn på manipulation är att det är borderline personens innersta drag. Inte medvetet, absolut inte, för då stirder det mot hur vi tänker. Men känslomässigt, så manipulerar och utpressar vi de som älskar oss och står oss nära. Det gör alla till och från, men som vanligt är IPS personer extrema.
Min syster (barnpsykiater) vurmar för mentaliseringen, och jag måste säga att jag utan hennes hjälp varit en usel mamma. Så hopp för de som vill bli mamma finns!