• Anonym (hej)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym skrev 2010-06-04 09:40:47 följande:
    shit, detta är ju JAG:

Alla killar jag träffar tycker jag är bra i början men kallar mig sen psyko. Och de har rätt, jag beter mig som en galning. Om killen kommer 30 min senare än vi avtalat, eller om han inte svarar i telefonen, så kan jag skicka ett sms och skriva "dra åt helvete, jag vet att du är med en annan tjej, det är slut mellan oss". För att han inte svarar i telefonen en gång. Inte så rationellt. Sen ångrar jag mig och inser hur dum jag var och kryper tillbaka. Men samma sak kommer hända igen. Jag hittar alltid ett skäl att bli arg, och sticka. Ingen är perfekt så det kommer alltid finnas något att bråka om.

Jag kan inte styra detta heller även om jag vill. Det är som att någon annan tar över mig när jag är i en relation, jag tänker och agerar helt galet och jag vet inte längre vad som är rätt eller fel, vad som är realistiskt eller bara i mitt huvud.
    Det där är ju en beskrivning av mig också! De kallar mig dock inte psyko men ALLA pojkvänner jag haft har sagt "Du tänker för mycket", "Du är inte normal", "Du skadar mest dig själv när du säger/gör så där, inte mig".

Om jag och min pojkvän är ute på stan o sen tex bestämt att vi ska hem o se på film sen... o sen när vi kommer hem till mig så säger han att han är trött o vill gå hem istället, vi tar filmen en annan dag. Oj oj oj.... vilka tankar far inte igenom mitt huvud då! "han älskar mig inte längre" "han vill inte vara med mig, han genomled hela dagen på stan o ser nu sin chans att sticka" "han ska vara otrogen" "han tycker att jag är jobbig" "hur ska jag få honom att stanna??!??!?!??!" Detta är STANDARD tankar som kommer i huvudet, alla på samma gång, på en sekund. Sen brukar det oftast bli att jag säger saker som "men du kan ju inte vila mer hemma än här", "men du lovade att vi skulle se film" "ska du lämna mig helt själv nu?" eller så leder det ända till "vill du göra slut/är du otrogen?"

Det är jobbigt.... men vet ni vad. Jag börjar förkasta borderline diagnosen, alltså jag tror inte att jag har den. Jag skulle nog tänkt så för två månader sedan, men nu är allt mycket bättre så jag tror inte det längre. MEN - jag tror att jag har kraftig PMS! Jag googlade på det och pmdd och det verkar vara ganska likt.... det här med att svänga i humöret, skapa konflikter, bli deppad o massa andra saker. Jag märkte nämligen (skrev dagbok) att jag ca en vecka innan mens blir ett monster. Jag blir psyko, knäpp. Nu när mensen är på sin 3:e, 4:e dag så börjar jag kunna känna en "må-bra-känsla". Kan hantera mina impulser mycket bättre. Känna mig avslappnad. Nu återstår att se när jag blir psyko igen. Så vi får se om det kan ha med menscykeln att göra. Det kan nog isåfall stämma med att jag gör slut med alla killar ca en gång i månden. Ska kontrollera nu om det är runt tiden innan mens.
  • Anonym (hej)
    Anonym (n) skrev 2010-06-12 12:42:37 följande:
    Det här är jätteviktigt -att bli diagnosticerad och få rätt behandling! Alla ni som "tror" iväg och gör SCID-II!

Jag märker av min DBT, efter endast ett år. Min syster (barnpsykiater) är jättefokuserad på att jag är sjuk, en sjuk människa. Dessutom tror hon att jag är bipolär (en diagnos som MIN läkare plockat bort på basen av undersökningar)- och som sådan kan man aldrig bli frisk till skillnad från IPS. Hon pratar bara med mig som med en sjuk människa..MEN, till skillnad från tidigare så ser jag olika saker
    - jag skiter i om hon ser mig som en sjuk människa, hennes problem
    - jag tänker ändra vad jag pratar med henne om, om hon inte ändrar så är jag tvungen att säga ifrån

Tidigar hade jag blivit förbannad och krävt att hon behandlar mig annorlunda.

Kolla vilken skillnad, nu tar jag kommandot över mitt eget välbefinnande oavsett vad hon gör! Glad
    Bra jobbat!!!
  • Anonym (hej)

Hej på er!

Tack för väldigt bra tips! Problemet är bara att ta sig för att använda dom när man behöver det....

Jag mår skit just nu.
    Jag har nyligen gift mig, men nu undrar jag om det var ett misstag, om allt gick för fort.
    Jag tjatade på honom länge, kanske manipulerade honom till det?
    Jag lovade att allt skulle bli bättre om vi gifte oss, men det blev det inte.

Ska börja utredning i slutet av november. Lång väntetid

Min man kommer nog inte orka med mig fram tills dess.
    Idag va han jättearg. Sa att jag förtjänar ingenting, att jag lever i en "drömvärld", att jag är otrevlig jämt osv.

Varför stannar han?
    Han trodde verklkigen att det skulle bli bättre när vi gifte oss o att jag skulle få hjälp snart.
    Nu kan han inte sticka, för alla hans vänner o släkt kommer "skratta åt honom", han gifte sig precis o skiljde sig direkt lixom... så han säger att han tänker inte lämna mig, men han är inte lycklig. Han säger att jag borde boka en tid hos psyk för honom också, för jag kommer göra honom galen säger han..... oooo jag orkar inte mer....

Jag kontaktar mitt ex (dotterns pappa) hela tiden också... försöker övertyga honom att vi ska försöka iogen. vet inte vad jag håller på med.... men jag kan aldrig släppa honom.

Just nu tänker jag bara "inte bry mig" och tillslut kanske min man tröttnar o skiljer sig från mig ändå... han kan ju skylla på min "sjukdom" när ngn frågar varför han lämnade mig.... det har jag redan tipsat honom om....

jag är så ensam... min mamma vill inte träffa mig idag... hon sa "Kom i morgon istället"..... vad ska jag göra idag då?????????????????????????????????????????? fan. orkar inte.

jag drömmer hela tiden om den perfekta mannen.

• Anonym (hej)
    Anonym skrev 2010-07-31 15:50:26 följande:
    Man måste verkligen kämpa för att ens komma ihåg tipsen i stunden, men man blir så stolt när man lyckas.

Jag förstår din känsla. Jag blir på exakt samma sätt. För mig blir det fel att tänka sig att jag ska vara med honom för resten av mitt liv. Jag får panik, börjar ifrågasätta om det verkligen är rätt osv. Av det skälet kommer jag nog undvika att gifta mig. Men jag tror att man kommer långt med att välja hur man ser på saker.

Du ger dig själv ytterligare en låsning när du tänker att ni inte kan skilja er för att hans vänner kommer skratta. Det tror jag inte att de kommer att göra. Folk bryr sig inte så mycket om andras liv, de har fullt upp med sitt eget. Och om de skrattar, vem bryr sig? Skilsmässa är alltid en väg ut för dig, så du är inte fast. Jag skriver inte detta för att uppmuntra dig att skiljas, utan mer för att minska på din känsla av att vara "fast". Du är inte fast. Du kan ändra dig när som helst!

Jag kan inte tänka att jag ska vara med människan varje dag i 30år. Istället väljer jag att tänka för dagen. Jag är med honom idag. Och sen får jag se imorgon. När jag tänker så så blir det större chans att jag faktiskt klarar att stanna i 30år. Det blir för stort att tänka så långt fram. Så ta det dag för dag. Så länge du trivs med honom så stannar du. Trivs du inte längre så går du. Och du får förutsätta att han gör samma sak. Så länge han stannar med dig så för du anta att han älskar dig och vill vara med dig.
    Jag förstår hur du menar.
    Jag vet dock inte riktigt om vi är lika på den punkten, eller så är vi det utan att jag vet om det.
    Jag har hela tiden sökt efter någon att "bilda familj o bli lycklig med". Nu har jag en man. Nu är jag gift. Jag har tjatat om det varvat med att försöka göra slut 1000 gånger. Varannan vecka är jag övertygad om att han inte är rätt för mig. Jag har dock inte funderat på om det har o göra med att jag kanske är rädd för att bli fast. Kanske är det så... jag ska prova att tänka så som du beskrev. Ta en dag i taget. Vi är med varandra i dag. Vi får se hur det blir i morgon. Kanske den inställningen hjälper mig att "slappna av" och njuta av nuet. Jag stressar upp mig hela tiden o kräver att allt ska bli som i en drömfilm.
    Kanske ska tänka varje dag som ett äventyr istället. Varje dag har sin sak, sitt äventyr, sin glädje. Det måste inte planeras. Jag tänker för mycket på framtiden. Men jag är här nu. Och ska leva nu.

Ska försöka vara på gott humör när min man kommer hem ikväll. Bara leva. Ha kul. Inte tänka, resonera, diskutera o planera. Bara slappna av. Go with the flow. Ta saken i egna händer o inte förvänta mig att andra ska göra mig glad hela tiden.

Det är det som är problemet mycket. Jag lägger ansvaret på min man /pojkvän att HAn ska göra mig glad, HAN ska göra mig lugn osv. Men jag har ansvar själv också. Det är inte bara upp til honom att vi har kul.

Vi får se hur det går
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2010-07-31 20:06:22 följande:
    Jag söker också familj och en man att leva med för alltid, men det skrämmer ändå mig när jag får det. Så logiskt

Jag ger mig inte ens tilltåelse mer att tänka på alternativ när det gäller killar. Att den andra kanske är mer rätt än den jag är med nu. För så kan jag hålla på för alltid. Har sabbat det med en bra kille för jag intalade mig själv att han nog inte var den rätte, utan alla andra var mer rätt än honom. Sen när jag förlorade honom så insåg jag att han nog var den rätte trots allt. Sån kaos man är ibland.
    Ja men det är ju så jag funkar också....blir lixom aldrig nöjd!

Min man jag har ju är verkligen en superkille på alla vis.... han är snäll, har tålamod, är lugn, stabil, ansvarig, bra i sängen, trygg, inte svartsjuk, rättvis, generös osv. En perfekt man för en borderlinare hehe

MEN han är inte så snabbtänkt och intellektuell, som jag är. Så eftersom han inte är HELT perfekt så tänker jag att det finns någon annan, som ÄR perfekt, som finns därute. Jag blir aldrig nöjd.

Och så blir jag så osäker. Jag undrar ibland om jag egentligen borde göra slut, för han är inte rätt, men ibland tänker jag att det är bara jag som tänker "fel", men jag vet inte.... Förvirrad borde vara mitt förnamn.

Men jag stannar. Och om jag stannar så borde jag väl vara rätt nöjd ändå?

Jag måste dock börja ta mer kontroll över mig själv. (Lätt ja vet haha). Men kämpa emot. Inte bara tänka "äh jag har borderline så jag kan inte hjälpa det". Det blir lätt att man bara skyller på det. Slipper ta ansvar för sina handlingar. Man jag tror det är farligt o tänka så. Jag har inte fått ngn diagnos. Jag har börjat utredning, men starka misstankar om borderline från en läkare o en psykoterapeut. Det verkade ganska glasklart. Men de vill inte ge diagnos, de tycker det är dumt. Och jag håller faktiskt med. Tidigarte ville jag har diagnos, men nu tror jag det är bättre utan. Jag vet ju hur mitt beteende är. Behöver inte sätta namn på det. Huvudsaken är att jag får rätt hjälp.

En sak vill jag säga till er alla som psykoterapeuten berättade för mig. Ni kanske har hört det tidigare, men... hon sa iallafall att man brukar säga att borderline "växer bort" när man är runt 50 år. Och hon berättade om en patient som varit hos henne under många år och som ringde till henne när hon var nära 55 år och sa "nu mår jag jättebra, nu är jag lycklig, du har rätt!!!". Kan ju vara något o se fram emot Kan också kännas lång tid, men å andra sidan, när man är 50 så är man egentligen inte så gammal. Min mamma är snart 50 och hon lever ju ett vanligt liv fortfarande, hon har ju hela livet framför sig Så det kan ju vara positivt....

Förhoppningsvis blir man symptomfri tidigare men då måste man själv kämpa. Och jag ska aldrig ge upp! Ellerhur tjejer, vi kan bli fria!!! Vi måste bara kämpa!!!
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2010-07-31 20:43:33 följande:
    Precis det jag har svårt med. Att veta om mina känslor beror på något verkligt eller om det är känslor jag har pga rädsla eller andra problem som jag har. Detta har gjort att jag stannat för länge i dåliga förhållanden för jag tänkt att det nog bara är jag eftersom jag är som jag är. Och det har gjort att jag lämnat bra förhållanden för att jag varit så säker på att killen var fel trots att det nog låg hos mig i de fallen. Hur ska man göra bra val för sig själv när man inte har någon jävla aning om vad man gör`?
    Det är den stora frågan

Man får väl gå i terapi för att få bättre kontakt med sina känslor typ. Något sånt

Vi lever iallafall. Vissa dagar är ju bra.
  • Anonym (hej)
    Anonym (..........) skrev 2010-08-01 16:06:09 följande:
    det där handla om andra saker..
    vad?
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2010-08-11 12:39:01 följande:

jag är också borderline, trots att jag aldrig fått diagnos.

varannan dag känner jag mig jättelycklig, älskad och ser allting i relationen med min kille som vackert och perfekt, för han ÄR ju helt underbar och bra mot mig.

men så varannan dag så ser jag allt svart och planerar hur jag ska göra slut, för att jag inte känner mig lycklig. jag vill ju det och det och det vill ju inte han och han är inte tillräckligt rolig eller vadsomhelst som kan ploppa upp i min hjärna.

jag får även utbrott för minsta lilla. om han råkar säga något fel som jag ser som kritik eller som att han inte tar mig i 1:a hand eller vill träffa mig etc. det är sååå jobbigt och jag skulle vilja ändra mig. jag VET mina fel och jag vet att jag gör fel, men just när jag känner som jag gör och får mina utbrott kan jag inte behärska mig. Därför kan jag heller aldrig göra slut m någon, eftersom jag ju inte litar på mina egna känslor.

Det där skulle kunna skrivits av mig själv. Jag är exakt så där.

Se till att få hjälp hos öppenpsyk.
    Jag vet att det är svårt, man kommer aldrig till skott.
    För mig tog det några år innan jag sökte hjälp.
    Men tillslut kontaktade jag akutpsyk och fick där träffa en läkare som verkligen lyssnade på allting.
    Han skrev ut Zoloft till mig som jag skulle få prova. Sedan fick jag träffa en psykoterapeut några veckor senare så hon fick bedöma om jag behövde fortsatt hjälp. Hon var också jättebra och förstod mig.
    Nu väntar jag på psykoterapi (står i kö) och ska även få träffa en duktig psykolog för 4 utvärderingssamtal.

Se till att sätta processen i rullning.
    Lycka till och stor kram!
  • Anonym (hej)
    Anonym (blomma) skrev 2010-08-12 09:24:06 följande:
    Fler här?

Känns jobbigt just nu....hur blir ni i början av en relation?
    Första månaden är jag den perfekta flickvännen, eller iallafall första två veckorna. Sedan bär det snabbt utför. Brukar bli helt hopplöst förälskad i killen, nästan lite besatt, och hela min värld kretsar kring killen och jag vill göra allt för att han ska bli nöjd. När jag inte uppnår till de perfekta idel som jag fått för mig att jag måste uppnå för att killen ska älska mig så stöter jag honom ifrån mig. Övertalar honom att göra slut med mig. Springer iväg, vill att han ska springaa efter. Ibland gör jag slut själv, får helt plötsligt för mig att han inte duger för mig, jag måste ha någon som är mer smart, rolig eller romantisk. Det finns alltid något fel.
    Jag växlar snabbt mellan att vara otroligt kläning med att vara väldigt bortstötande.

FÖRSÖK att inte agera direkt när du vill säga eller göra något. Stanna upp. Låt det gå förbi. Ibland behöver man inte säga allt, även om det känns så. Träna på det. Jag vet att det är svårt, men du kan bli bättre. Det är en stor seger när du lyckas få ett "jag vill aldrig mer se dig" att flyga förbi när din pojkvän råkade hälla för mycket salt i maten då ni lagade något tillsammans.
  • Anonym (hej)

Psykoterapeuten jag träffade sa att jag behöver en "tråkig" man, och det har jag lyckats skaffa mig nu haha

Tidigare killar har varit väldigt charmiga, intensiva, dramatiska... som jag. Men det fungerar inte alls.

Med min nuvarande man fungerar det lite bättre. Han "bryr sig inte" om mina aggressioner och konstiga idéer och bråk. Han är lugn och som sagt, lite "tråkig".

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?