Anonym (n) skrev 2010-11-11 10:22:23 följande:
Du är inte diagnosticerad borderline- så du vet inte vad det är som gjort att du mått dåligt. Nu är du ju under utredning - och det är väl bra.
Anonym (hej) skrev 2010-11-11 09:37:30 följande:
NI själva kan kontrollera dessa, även om det känns omöjligt, så GÅR det. Jag vet att ni kan! Kämpa på. Och sluta med medicinerna! Det är min åsikt.
Kvasipsykologi - a la Mia Törnblom! All behandling inom borderline handlar om att INTE kontrollera sina känslor utan acceptera dem och ända gör ett funktionellt val i sitt agerande: Det du pratar om kanske funkar på friska människor....
Den som medicinerar skall naturligtvis fortsätta med det. Bara för att just personlighetsstörningen inte går att medicinera bort så går mycket annat i problematiken att underlätta - och det är upp till den enskilda i samråd med sin läkare att besluta om den saken!
Jag kanske uttryckte mig lite konstigt, jag är ju ingen expert

Jag menade inte att kontrollera känslorna på det viset.... *hmmm vet inte hur jag ska förklara* .... alltså, jag får fortfarande massa konstiga känlsor o tankar, men jag låter dem "flyga förbi" eller "tar ett steg bakåt", så att de inte påverkar mig på samma sätt som förut. Jag känner dem, men agerar inte enligt dem, vilket tar bort enormt mycket av ångesten.
Det är ju annars som en ond cirkel. Tex, man känner sig ARG/MISSLYCKAD/LEDSEN/OLYCKLIG/FRUSTRERAD på samma gång.... då blir det oftast att man AGERAR ut dessa känslor på något sätt och följden blir ju att man får massa ÅNGEST o alla dessa känslor man hade förstärks pga sitt agerande som man SKÄMS så över och man blir ARG PÅ SIG SJÄLV. Alltså, genom att jag lärt mig att inte agera så har det tagit bort enormt mycket av mina negativa känslor/tankar.
Jag har varit på psykakuten tre gånger. Varav den sista blev jag äntligen tagen på allvar. De två första gångerna kom jag in i en sinnesstämning där jag "försökte vara duktig" och kunde därför inte visa hur jag egentligen kände. Men sista gången kom jag lyckligtvis in när "anfallet" var i gång så jag kunde få ur mig det mesta viktiga om hur jag fungerar. Läkaren sa att mina symptom var väldigt tydliga och att han skulle skicka iväg en utredning med frågan på ev borderline eller bipolär rapid cyckling.
Jag fick sedan gå till öppen psyk på en första bedömning där jag fick träffa en kvinnlig psykolog. Jag blev irrriterad eftersom hon sa att hon INTE hade läst min remiss ännu (hon ville bilda sin egen uppfattning först), men hon förstod mig PRECIS och hon pratade om Emotionell instabil personlighetsstörning med mig. Antagligen skulle det ha o göra med min mycket splittrade uppväxt som vi kom in på. Hon förstod mig verkligen, även om jag bara satt där med "taggarna ut" och verkligen hatade henne.
Så det är efter det mötet som jag väntar på en mer ingående utredning.
Båda läkaren från akutpsyk och den kvinnliga psykologen på öppenpsyk var emot att lägga diagnoser. Men de både tyckte att mitt beteende helt klart var borderline-beteende. Så vad spelar det för roll om de stämplar mig eller inte? Jag har ju (eller hade) beteendet. Och har haft så länge jag kan minnas. Värst blev det ju i tonåren och framåt, men min mamma har alltid haft problem med mitt humör och nyckfulla beteenden.
Jag menade absolut inte att någon här ska sluta upp tvärt med sina medeciner! Det ska man alltid göra i samråd med läkare som ni säger. Och jag har själv käkat Zoloft, men slutade efter en eller två månader. De hjälpte mig, jag blev "bedövad", det var skönt, men jag fick mer ångest och hemska mardrömmar, ledvärk, orgasmbesvär och lite annat. Jag hade inte tålamod att vänta o se, kanske biverkningarna skulle försvinna efter några månader.... men jag ville inte fortsätta då jag egentligen är emot dessa läkemedel. Men de hjälpte mig igenom just den svåra månaden iallafall. Kanske de räddade mitt liv.
Om man ser på mitt "tillfrisknande" utifrån ett icke-troende perspektiv så skulle man kanske kunna säga att det som har hjälpt mig är att just fokusera på något annat. Att tex bönen gör att jag "sysselsätter mig" och att allt kunskapssökande gör mig fokuserad.
Jag har fortfarande tankar om att vara rädd för att helt plötsligt döda mig själv. Men tankarna är inte lika intensiva och jag "bryr mig inte om dom" lika mycket längre.
Mitt inlägg var inte till för att provocera, utan ville bara ge er hopp. Det går inte bara att helt plöstligt bestämma sig för "nu ska jag sluta tänka negativt", I know! Det är en process.... en lång process.
Men att läsa om borderline, att lyssna på sorglig/arg musik, att titta på borderline-bilder o videos osv, det är kontraproduktivt. Jag har i princip slutat lyssna på musik helt och jag tror att det har hjälpt mycket. När jag kollar på film väljer jag dessutom aldrig romantiska drama eftersom det tenderar att skapa problem mellan mig och min man (jag överför alla känslor från filmen på oss). Så det handlar om att ta av sig offerkoftan. Det är svårt. Men det går. Kanske inte nu, kanske om 10 år, kanske om 20 år. Men man får inte ge upp!
Vi är starka, vi har gått igenom mycket, vi får inte sluta kämpa!
Jag har fortfarande mycket mer att jobba på. Men jag anser mig själv ändå frisk. Jag kanske inte är frisk som en icke-borderline, men jag känner mig iallafall NÖJD och LYCKLIG, trots mina problem med mig själv.
Just nu jobbar jag på att inte prata för mycket. Jag har problem med att jag alltid måste ha sista ordet, alltid måste berätta alla detaljer om allt, alltid måste ha rätt osv, så nu jobbar jag med att man kanske inte alltid behöver öppna käften.....