Inlägg från: Anonym (under utredning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (under utredning)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag har just påbörjat en utredning om jag har borderline.

Jag kan känna igen så mycket av det alla skriver, att hela tiden vara osäker på mina känslor, hans känslor och var relationen är påväg.
    Tycker han verkligen om mig? Kan jag lita på honom?
    Och känslan av att han kommer lämna mig, så jag kan lika gärna lämna honom först.

Jag har träffat en underbar kille, tror jag. Han är snäll, omtänksam och han vet om min diagnos.
    Men jag litar inte på honom, jag har försökt avsluta massor med gånger, bett honom dra och sagt att han borde ta sig långt bort från mig, för jag är inte klok.
    Men varje gång stannar han kvar. Han stannar och vill vara med mig, han bedyrar sina känslor hela tiden.

Men så fort något inte känns som JAG tycker att det ska kännas, så fort han gör något som inte passar MIN idé om hur han ska vara, säga eller reagera, då vill jag bara dra, avsluta.

HUR kan jag övertyga mig själv om att han faktiskt inte är dum?
    För när jag hamnar i mina mörka dagar och när jag tänker dumma saker, då får jag för mig att han bedrar mig, att han bara leker med mig ch att jag borde avsluta.
    Hör han tex inte av sig på ett par dagar så blir jag blindgalen.

Hur hanterar ni detta?
    Om det är någon som känner samma som jag därute.

Gud så skönt att läsa era berättelser.
    För precis som ni skriver, så får jag för mig att han inte vill ha mig, fast han skrivit ett sms där han klart och tydligt skrivit "du vet att jag vill ha dig" och senast jag ville göra slut, bara för ett par dagar sedan, så orkade han nog inte med mig på en stund, han försvann från MSN och kom inte tilbaka.
    Då fick jag spel och messade att det var slut.
    Han återkom senare och skrev. "snälla Sara, måste du vara så drastisk?"
    "Jag saknar dig massor, men just idag var jag så trött och orkade inte ses"

Men då svänger jag igen, fan fan fan vad dum jag är mot honom, han förtjänar bättre. Och så vill jag avsluta igen, för hans skull.
    Och just som någon skrev, det pågår en kamp i huvudet med 100 olika argument för eller emot honom.
    Jag hittar "bevis" överallt. Han bedrar mig....eller?

Jag VILL behålla honom. Jag vet ju det.
    Men hur fan ska jag klara ut alla demoner i huvudet?

Anonym skrev 2010-11-07 20:57:51 följande:
    Du måste försöka hitta andra sätt att hantera känslorna. Du vet att du är impulsiv och inte alltid reagerar som man bör, så försök att hålla tillbaka. Det är svårt jag vet! Kanske kan du skriva ner dina känslor innan du tar upp dom med honom när du är arg. Du hinner tänka efter och sortera tankarna lite. Försök se objektivt på situationen. Det som du är arg över, tänk om det var din vännina och hennes kille det gällde. Hade du tyckt att det var rätt av henne att bli arg på killen då?

Man får försöka hitta små knep för att få ordning på det.

Killen verkar ändå vara förstående. Jag tror att det är viktigt att du är ärlig med hur du fungerar. Så att han vet att även om du skriker "jag hatar dig, det är slut nu!" i stundens hetta så ska han veta att du inte menar det. Det blir lättare att stå ut med svägningarna då, och han får en chans att hitta sätt att hantera det på.

Det är en intressant problematik samtidigt. Jag är fascinerad, för jag måste nu lära mig att vara "normal", och det är en helt annan värld för mig. Det känns så konstigt att inte reagera med full styrka på känslorna, jag tror alltid att jag är en mes som blir utnyttjad om jag inte reagerar med ilska och lämnar killen när han gör fel. Så detta är tufft för mig att försöka omprogrammera min egen hjärna.

Det som faktiskt hjälpt mig mest var att träffa en kille som var exakt likadan som mig. Det gjorde att jag fick upp ögonen för mitt eget beteende. Jag tänkte hela tiden om den killen att han var ju helt galen! Och sjuk i huvudet för att han reagerade som han gjorde. Han gjorde slut för att jag inte svarade i telefonennär jag jobbade. Sen insåg jag, att det är precis sån som jag är. Och det var sjukt jobbigt att befinna sig på andra sidan plötsligt! Jag har bara haft förståelse för mina egna känslor, och inte kunnat sätta mig in i hur jobbigt det är för min partner. Därför anstränger jag mig mer nu för att faktiskt skärpa mig. OK han svarade inte i telefonen på 10 min nu. Men han måste inte vara otrogen för det. Ibland händer det att jag inte svarar. Är jag otrogen då? Nej. Så varför skulle han vara det? Och visst, kanske ÄR han det, men det kommer jag inte få veta säkert ändå. Jag försöker resonera med mig själv för att släppa kontrollbehovet. Men gud vad svårt det är!.
    Mitt stora problem är ju att jag inte litar på honom, jag söker efter bevis för att han ska ha varit otrogen.
    Jag reagerar hårt på att han inte vill berätta om mig för någon.
    Men eftersom jag svängt så myvket kan det ju bero på det, han vill veta att vi är på riktigt innan han presenterar mig.
    Men det äter upp mig. Jag kollar hans vänlista på msn, massa tjejer. Jag snokar i hans lådor och hittade kondomer i hans jacka.
    Men det betyder ju inget, komdomerna såg gamla ut och jag vet ju att han haft andra innan mig.

Hela tiden far det i mitt huvud.
    Tänk om han bedrar mig, jag VET att han bedrar mig, jag låter mig luras, gud så dum jag är som stannar.

Jag vet  ju inget, förutom det han säger.
    Att han tycker om mig och att han vill ha och vill vara med mig.

Jobbig balans att trycka bort det som jag vet är sjukt i mina tankar.
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-07 21:16:35 följande:
    Jag förstår hur du menar, och även hur du känner.
    Jag har blivit sviken flera gånger i förhållanden, då killen varit otrogen på olika sätt flera gånger. Det sätter sina spår såklart, och är man dessutom "som oss" så blir man ju ännu mera påverkad i framtiden i kommande relationer.

Jag vet inte vad jag ska säga till dig om just den biten, mer än att jag verkligen hoppas att du får mera tillit till honom och att även han "visar upp" dig så du kan känna dig tryggare med att han verkligen menar att han vill vara med dig!
    Han har funnits med sedan januari detta året. Jag har svängt fram o tillbaka hela tiden.
    Bett honom dra, sagt att jag saknar honom.
    Han har alltid stannat kvar, ibland på avstånd, ibland nära.

Jag vet ju att man inte stannar hos en sådan som mig om man inte känner något.

Han vet ju, men tror inte han förstår fullt ut.
    Nästa gång vi ses ska jag försöka förklara för honom, sätta honom ner o prata ordentligt om hur mitt psyke fungerar. Inte ursäkta mig, men förklara.

Tack alla och tack o lov för en underbar tråd =)
    Anonym skrev 2010-11-07 21:31:12 följande:
    Har han under nästan ett helt år undvikit att berätta om dig för folk? Eller är det att han inte vill berätta att han träffar dig igen efter ett uppbrott?
    Han har inga problem att visa sig ute med mig, hålla min hand eller gå ut på stan eller krogen.
    Han vill vänta lite innan han berättar för sina vänner.

Vi har inte varit ett par under detta året, jag har stött bort honom hela tiden.
    Så han har väntat på mig kan man säga.
    Anonym skrev 2010-11-07 21:51:44 följande:
    OK då var det inte så farligt. Hans vänner lär ju springa på er en dag när ni är ute ändå, så då kommer han få säga något. Försök att bara go with the flow.Vad är det värsta som kan hända? Om det inte fungerar, ja då får ett krossat hjärta men det läker. Man återhämtar sig. Man måste våga för att vinna.
    Skönt att någon med mitt "tänk" säger så, att det inte är så farligt.
    För det har ätit på mig.
    Jag hittar på massa saker som att han har en officiell flickvän och så mig vid sidan.

Ja jisses så hjärnan kan spela om man inte hindrar den

Idag fyller jag år. Det ska komma lite folk i eftermiddag och "fira".
    Men jag är inte upplagd för det känner jag.
    Egentligen vill jag bara vara hemma med mina barn, äta lite tårta med dem, för de ville fira mamma (sötnosarna)

Min "kille" kommer inte, han jobbar och ska jag vara ärlig så kommer han inte komma ihåg att det är min födelsedag, men det gör faktiskt inget, han är sån. Glömsk.

Den sociala biten är jobbig känner jag, vissa dagar mera jobbig, vissa dagar mindre jobbig.
    Man förväntas vara en glad värdinna eftersom jag fyller år, man förväntas tycka det är roligt med besök.
    Min familj vet ite om min diagnos och jag vill inte berätta. Min mamma har förmodligen samma som jag, utan att hon vet om det. Hon dricker också endel.
    Tittar jag tillbaka på min uppväxt så ser jag samma reaktioner från henne som jag själv har och har haft så länge jag kan minnas.

Hela min familj tycker det är roligt att skoja med mig och mitt "hetsiga humör", jag har alltid varit den explosiva, den som alltid var arg.
    Men ingen vet varför. Alla tror de känner mig, men de känner tonåringen, inte den vuxna.

Oj, detta blev långt och väldigt OT.
    Men jag ville bara skriva av mig lite.

Anonym skrev 2010-11-08 14:52:53 följande:
    Jag har alltid vetat att jag har ett hett temperament, men jag har också alltid trott att jag hade rätt i att tänka och reagera som jag gjorde. Det var fel på alla andra men inte mig. Men ju äldre jag blev, desto mer insåg jag att det var något "fel" på mig.
    Min totala insikt och vilja att bli bättre kom den dagen mitt temprament gick ut över barnen.
    När jag insåg att jag blivit en sådan mamma som jag själv hade och som jag svurigt att aldrig bli.
    Anonym (En vän) skrev 2010-11-08 15:16:37 följande:
    Jag har en kompis som har Boderline! hon har varit inlagd pa psyk (frivilligt). Hon skär sig, (har dock blivit bättre)
    och har ätstörningar. När hon är "normal" är hon en väldigt rolig och intressant person att vara med. Hon kan mycket om allt och man kan föra oerhört roliga diskussioner. Fran att hon är en trevlig och glad person kan hon t.ex. komma till en fest där alla kompisar är och se ut som sju svara ar. Alla ser att hon har gratit och hon säger ingenting alltsa raka motsatsen till hur hon är annars. Sist kom hon till en annan väns förlovningsmiddag och betedde sig sa. Jag tycker det är respektlös, för hon far alla andra att ma daligt. Om hon nu mar sa daligt den dagen är det ju bättre att hon stannar hemma. Det här har pagatt sa länge kanske i 4 ar nu!

Hon säger ofta att det bästa är att hon tar livet av sig sa att hennes kille kan fa ett bättre liv. Da maste man sitta och stötta och peppa. Vi kompisar vet inte rikgtigt vad vi ska göra, det är oerhört pafrestande att ha en san här vän. Hon kan t.ex. skriva ett helt mail utan att ens fraga, hur mar du? utan hon skriver bara om hennes problem. Ska man fortsätta vara henns vän eller avsluta vänskapen? Man är ju rädd att hon ska göra nagot riktigt dumt.
    Det kan vara påfrestande att vara vän till en Bordelinepersonlighet, tro mig det är bara att fråga min fd man hur det var att leva med mig.
    Men att avsluta vänskapen pga hennes psykiska hälsa skulle nog inte vara en smart motivering till henne.
    Hon är förmodligen som vi andra, livrädd att bli övergiven och det skulle kunna bidra till att hon mår sämre. Om jag skulle avsluta vänskapen skulle nog jag försöka "fasa" ut den.

Vet inte om det är ett bra råd eller inte.
    Jag går på min egen magkänsla.

Tack för gratulationerna =)

Idag mår jag ok, det har varit en bra dag med mina barn.
    Vi tog en promenad, köpte tårta som barnen fick välja och sen matade vi änder, mysigt.
    Mina föräldrar har varit här och det var faktiskt inte så illa som jag trodde det skulle bli. Barnen blev så glada och det gnuggades av till mig. Så det var roligt att de kom.

Till och med min kärlek har hört av sig, och det gör mig glad. Han grattade inte (haha) för han har redan glömt att jag fyller år. Men det var skönt att han messade.

En bra födelsedag som nu avslutas med bolibompa i soffan =)

Hur har ni andra det?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?