• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (n) skrev 2010-06-19 21:27:37 följande:
    Tack för att du bryr dig. Tyvärr så är jag vid väggen - och där är det bara NEJ som gäller. Jag har redan bestämt att jag inte går på sista mötet före sommaren, så får vi se sedan vad som händer.

Det blev så totalkaotiskt allting, jag känner bara att jag skiter i det här nu. Den sommaren som jag trodde skulle bli "bra" ser nu ut att bara bli skit.

Min sambo och jag bråkar, jag vägrar att prata med honom och säger bara "ser du inte, jag vill vara ifred". Han skriker och gapar om att gå skilda vägar, då säger jag "vad sade du, jag hörde inte" - suck. Tala om att man är helkoko.

Jag hade aldrig i mitt liv kunnat föreställa mig att allt skulle vändas om som en pannkaka. Under hela året så har det varit incidenter, endel värre än andra - men det här är ju som att hårddisken kraschat. Det trodde jag inte skulle hända. Just det att jag ser inte ljuset i mörkret - tidigare i år har jag sett små prickar av ljus och hittat vägen ut, men nu är det becksvart.

Problemet är att det är terapeutens bemötande och det han sade (framför allt vad jag hörde) som gör att jag inte kan gå dit. Jag skiter i det - sambon är naturligtvis fruktansvärt upprörd och innerligt besviken. Men det är som att ingen förstår mig. Ser dom inte att jag slåss för mitt liv - hur skulle jag då kunna gå till terapeuten eller överhuvudtaget göra något?

I sådana här situationer fungerar inte relationen. Ingen klok människa skulle vilja vara i min sambos ställe.
    Relationen får sig en hård smäll av detta, absolut. Men din sambo känner ju till din problematik, och jag tror säkert att han älskar dig för den du är. Bra som dåliga sidor. Men han måste nog ge dig lite space. Jag får panik när jag mår dåligt, och någon hela tiden "drar" i mig. Jag vill ju bara vara ensam med mitt känslomässiga helvete, på något sätt behöver jag ta en paus från omvärlden då och koncentrera alla mina krafter på att överleva. Så jag blir kaotisk om någon då inte ger mig det utrymmet jag behöver.

Har ni diskuterat detta förut? Vid ett tillfälle där du har mått bra och kunnat ha en bra konversation om hur han bör agera för att hjälpa dig när du mår så här? Alla är olika och behöver olika saker i denna situation, men det är ofta svårt för omgivningen att förstå hur de ska agera.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-24 13:26:52 följande:
    Som ni vet har senaste tiden varit jobbig. Fick idag dessutom veta att mitt försäkringsbolag säger upp min försäkring, då jag uppgett fel information när jag tecknade den. Eller jag vet inte vad som stod där, jag kunde inte läsa brevet.

Allt känns bara nattsvart nu. Jag känner mig helt tom invärtes. Lurad, jag bytte nämligen från en privat försäkring 2006 till en via företaget- och nu står jag här helt utan.

Jag känner bara att jag inte orkar mer. Det finns bara motgångar hela tiden i livet, ingenting som går min väg.
    Känner samma sak just nu. Allt har gått fel, känns som man har världens otur.,..
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-24 17:53:39 följande:
    Jag känner bara att jag hela tiden väljer fel stigar, att jag är dålig och helt urusel. Typiskt borderline.

När jag får sådana här dåliga besked, då blandar mina känslor till det att det är jag som är dålig. Och så känner jag mig just nu.
    Jag kan också tänka så mycket, lägga skulden på mig själv. Och oftast är det ju jag som gjort mindre kloka val, men då får man se till vilka förutsättningar man har haft till att göra ett bättre val.  Oftast har man ju gjort det man trodde var bäst då i den stunden, även om det sedan visar sig vara fel. Men man kan inte göra mer än att utgå från här och nu.
    Det här med försäkringen är ju lätt hänt också, så det är inget du ska känna dig dålig över.
    Men jag vet samtidigt hur lätt det är att fastna på saker som för andra framstår som små saker. Man gör dom till jättestora i sitt eget huvud, och det är klart att man mår dåligt då. Inte så lätt att bara sluta med det heller ju.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-06-24 20:03:25 följande:
    Det är så lätt att fastna i självförakt.

Det som var bra var i alla fall att jag fick prata med min terapeut. I all ångest så ringde jag kliniken och då var inte min kontaktperson där. Men jag kunde få prata med jourhavande - "men du, sa jag, kan denna person prata med någon som har borderline, annars kommer det inte att fungera." Jo, jo- nåja, denna person skickade mig till min terapeut och det var tur.

Vi pratade om vad som hänt och han var ledsen för att jag p g a hans agerande helt tappat alla mina färdigheter. Å andra sidan sade han att detta var normalt, att man tar ofta två steg fram och ett steg bakåt. Hade det inte varit så hade han  nästan kunnat misstänka mig för att vara simulant och egentligen lida av något annat. Hur som, han skulle kolla om han spelat in samtalet och så kunde vi reda ut vad som hade hänt efter sommaren.

Vi pratade om väggen, och han hade velat uttrycka att det var vad vi skulle jobba med, men i små steg lära mig färdigheter att stå ut när det blir jobbigt. Alltså att jag skulle kunna göra saker även när det inte känns rätt.

Men, men ångesten griper bara tag i mig idag, jag blir rastlös, gråter och vet bara inte vart jag skall ta vägen. Ja det känns ju alltid som att man skall dö och att man inte kommer överleva detta. Bevisligen så har jag överlevt alla tidigare ångestattacker...

Tack snälla snälla ts, dina ord värmde och de hjälpte mig att stilla ångesten för tillfället
    Men vad bra att du pratat med terapeuten! Känns det bättre nu? Tror du att du kommer klara av att gå till honom sen efter sommaren?

Du verkar ha en riktigt dålig period just nu. Det blir för mycket på en gång ibland. Hoppas att det kommer lätta lite när solen kommit fram, för mig hjälper det en hel del.
  • Anonym
    Anonym (Lina) skrev 2010-06-25 20:12:42 följande:
    Puh, nu har jag läst hela tråden!! Fantastisk tråd!! :D

Jag har också borderline, äter antidepp., går i samtalterapi.... Singel sen ca 1 år... Känns så trist.

Jag valde en kille som inte vågar gå in i relationer, vilken hit....jag slapp känna mig kvävd, men samtidigt var jag konstant orolig för om han skulle stanna eller gå.... Mina ständiga frågor kring hans känslor gjorde honom bara mer på flykten...

Vilken slags partner ska man egentligen ha när man har IPS??? Jag har försökt förstå vilken sorts partner jag bör ha, men lyckas inte få ihop en bild..... Jag har ju lika lätt att känna mig kvävd som att få panik över att han kommer att gå.....vem klarar den balansen?? :(
    Det var en bra fråga, vilken sorts partner man ska ha. Jag är inte lycklig med varken en bra eller en dålig partner. Skillnaden är att jag iallafall kan vara kär och vilja kämpa för relationen med en dålig partner. Den bra killen kommer ge mig ångest och jag kommer inte känna mig fri förrän det är slut. Honom vill jag bara springa ifrån. Den dåliga killen vill jag vara med, och kämpar för, men mår dåligt för att han behandlar mig dåligt. Det sjuka är att jag föredrar den dåliga om jag måste välja, just eftersom att jag kan känna "kärlek" för honom. Jag vill bara känna något.

Jag tror det är väldigt svårt att hitta en bra partner innan man fått hjälp med sina tankar. Jag har gått två gånger till min psykolog nu, och hon är den första jag erkänt för att jag stannat med en kille som faktiskt behandlade mig som skit från dag 1. Annars brukar de ju vara snälla i början så man blir kär, och sen stannar man när han väl blir ett svin. Men man blir kär i den fina sidan man trodde fanns. Jag blev kär i den dåliga sidan. Jag håller mig borta från relationer nu tills jag fixat mina problem. För varje misslyckad relation så blir jag mer och mer förstörd psykiskt så jag har inte råd med fler misstag.

Jag har en trevlig kille nu som ständigt tjatar om att han ska få ta ut mig på den dejt. Jag berättar om mina dåliga sidor och han ger inte upp. Har kämpat ett år nu på att få en dejt med mig. jag förstår inte ens varför han vill träffa mig när jag säger hur "störd" jag är.

Ni andra som har sambos/är gifta, hur är era partners?
  • Anonym

anonym lina - Ja jag har läst den för länge sen. Stämde ganska bra vad jag kommer ihåg. Du har rätt i att vi behöver stabilitet. Men ibland känns det som att man aldrig kommer att få det... Även om man kan bli bättre så tar det lång tid, och hela livet hinner passera. Jag är så trött på att se depression som min personlighet! Jag är så trött på att det är det första folk tänker på när de tänker på mig! Jag vill vara något utöver det, men jag har aldrig kraften till det. Nu är min psykolog på semester också, så det tar flera veckor innan nästa besök. Känns lite jobbigt eftersom jag så gärna vill ta itu med allt nu på direkten. Jag vill bara gå dit och ösa ur mig allt jag tänker. Det var en så underbar känsla att få bekräftelse! Att hon tog det jag sa på allvar. Och inte tänkte att det var bagateller, som jag själv alltid tänkt att det var. Det blir som ett beroende för mig, jag vill bara dit igen och igen för att få mer bekräftelse.

• Anonym
    Anonym (hz) skrev 2010-06-26 17:56:23 följande:
    Hur man fungerar i relationer... Bra om det är lugna perioder, men om det är jobbiga perioder så är det ett helvete. Och dom jobbiga perioderna brukar ju ta överhanden. Det är så himla jobbigt allting. Säger massa skit, spionerar, slåss, kastar saker, förstör för mig själv, min man o vår son. Kärleken tärs sönder. Känner att han bara blir mer o mer irriterad på mig och att vi glider ifrån varandra. Fast i andra perioder så är det jättebra med stark kärlek och allt. Jag tar ingen medicin, skulle precis påbörja behandling när jag blev gravid igen... Vågar inte ta nån medicin heller pga risk för fosterskador, så jag vet inte hur länge till jag/vi kommer stå ut med mitt beteende.
    Starkt av dig att försöka.utan medicin Jag blev om möjligt ännu mer galen när jag blev oplanerat gravid, tappade helt kontrollen och blev uppriktigt rädd för mig själv. Gjorde abort då och fasar för om jag någonsin skulle bli gravid igen.
  • Anonym
    Anonym (hjälpa till) skrev 2010-06-27 23:52:18 följande:
    Hej

Jag behöver hjälp....

Min bästa väninna har borderline och får en hel del mediciner för detta många av dem gör tydligen henne lite dåsig och orkeslös så nu har hon slutat ta medicinerna och detta gör ju att hon nu mår jätte dåligt igen.
    Hon säger att hon inte vill ta dem för att hon måste hålla sig alert för att inte missa något hon måste göra för att inte hennes man ska bli sur för att hon inte gjort det .

Men nu till saken hennes man har frågat henne om hon tar sina tabletter & hon svarar ja Lika så svarar hon ja till hennes psykolog, men hon berättar det öppet till mig.

Vad ska jag göra ska jag försöka få kontakt med hennes psykolog eller hur gör jag för att det inte ska bli fel av allting ? 
    Vet du vad det är för mediciner som hon tagit? Antidepressiva mediciner finns det ju som inte går en trött eller dåsig, tex Voxra. Den ska tvärtom ge mer energi. Lugnande mediciner däremot gör alltid mig trött. Känner hon att hon klarar sig utan lugnande så är det ju upp till henne, men det kan vara bra att ha en antidepressiv medicin i botten. Ibland får man dock prova ett par olika innan man hittar en som fungerar.
  • Anonym
    Anonym (hjälpa till) skrev 2010-06-28 16:28:24 följande:
    Hon äter både antidepressiva & lugnande och nej hon klarar sig inte utan dem och det är detta som gör mig oroligt. Det går till en viss gräns sen går det över styr och hon gör sig illa igen.
    Hon har alltid kommit till mig när hon gjort något och det var även mig hon ringde när hon blev inlagd men jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra förr att inte såra henne och hennes tillit men samtidigt försöka hjälpa henne.
    Hon säger själv att hon får tankar när hon inte tar sina mediciner som hon ska, men får prestations ångest om hon inte hinner med det hon anser att hon måste hinna då hon äter dem det är ju en så svår balansgång och jag vet inte riktigt hur eller om jag ska hjälpa till helt enkelt. 
    Ingen kan tvinga henne, inte ens läkarna. Men försök få henne att se fördelarna och nackdelarna samtidigt. Antingen mår hon "bra" men orkar inte prestera så mycket som hon vill, eller så presterar hon en massa men tappar kontrollen och mår dåligt. Har hon barn? Fråga henne isåfall vilken av dessa två som hennes barn hade föredragit. Och hennes man.

Du kanske ska prata med mannen så att han förstår läget, och kan lätta på pressen gentemot henne.
  • Anonym
    Aina83 skrev 2010-07-19 18:58:55 följande:
    varför är jag som jag är??

varför är jag inte som alla andra?

varför är jag så elak mot min man?

varför sticker jag så fort det blir allvar, vad är jag rädd för?

hatar mig själv just nu, jag förtjänar INGEN.

Varför älskar du mig?, jag är bara elak mot dig.

känner inte igen mig själv när jag blir sådan här.. varför????:( 
    Klart att du förtjänar någon. Det enda som är "fel" på dig är att du själv inte ser vad du är värd. Men det har vi nog alla gemensamt i denna tråd. Men jag förstår verkligen känslan av att vara mitt uppe i kaoset och inte förstå sig på sig själv och sina egna reaktioner.

Jag har förresten läst om mediciner för borderline. Som ni alla vet så är det ju många som äter antidepressiva mediciner, men jag har nu även hittat fakta på att lamictal skulle vara en väldigt bra medicin för borderline-patienter. Det är en stämningsstabiliserande medicin som är för epilepsi och bipolaritet. Det minskar humörsvängningarna. Så det är ganska logiskt att det ska hjälpa mot borderline-problematiken då kanske. Någon som provat?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?