Inlägg från: Anonym (en till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en till)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Disan skrev 2011-08-19 10:14:17 följande:
    (har jag?): Vill också tillägga att när jag och mitt ex gjorde slut (alltså pappan till barnen, som jag levde med i många år) sade han till mig att jag var 'så jävla egoistisk' och typ den mest egoistiska människan han träffat. När jag sedan fick min diagnos och han hade pluggat på tog han tillbaka det och ändrade sig, nu tycker han ju "bara" att jag är sjuk och stöttar mig därför. Jag tror generellt sett att det är lättare att förstå och acceptera om man verkligen vet vad det är man handskas med....
    Jag försökte verkligen förklara för min sambo vad det innebär att ha borderline. Jag har berättat varför jag fungerar som jag gör. Jag har skickat massa länkar till honom där jag noga har "hilightat" just det som verkligen stämmer in på just mig.

Men nu är jag utkastad och han bor kvar hemma med barnen. Själv är jag helt ensam och sitter bara i min lilla lägenhet dagarna i ända. Orkar inte gå ut, inte äta, sover knappt och har sån enorm ångest....
    Så smärtsamt så jag önskar jag hade dött när jag höll på drukna i somras....

Ett par veckor efter han kastat ut mig fick jag ett mail där han skrev "har läst på lite om borderline, nu förstår jag den smärta du känner och att du inte vill må så - men att du inte kan hjälpa det. Önskar att jag hade lyssnat på dig och läst på¨tidigare. Då kanske jag inte hade varit lika frustrerad".
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 11:03:34 följande:
    Men du, får du ngn hjälp då? Man kan aldrig bli bra från borderline om man inte får hjälp, så är det ju. Lider med dig, det låter inte som att du har det speciellt bra just nu. Har du kanske också hamnat i en depression? Det är ju lättare att bli bra från det än från borderline... (Generellt sett.)
    Hjälp och hjälp..... jag går på otaliga möten hos soc. Det är 2 olika familjebehandlare, det är min soctant, det är psyk, missbruksvården (har självmedicinerat i perioder med alkohol) och allt möjligt.

Men det händer liksom inte mer än så. Dem säger att jag ska få börja MBT - men jag vet inte när.

Ser hur min förra sambo skriver glada inlägg på facebook om allt kul dem gör hela tiden. Hela familjen, dvs hans barn, mitt barn och han själv. (men inte jag längre   )

Han lägger alltid upp bilder på min son (han är inte pappan) och det smärtar så sjukt mycket i mig.
    Känns som att dem klarar sig/mår bättre utan mig i sitt liv.
    Känns som att min son har det bättre utan mig och jag kan inte förstå det - vi som alltid har varit så otroligt tajta. Jag har varit ensamstående i nästan hela hans liv.

Känner att jag nog kommer ge upp snart - man orkar inte hur länge som helst. Dessutom känns det som att det är MITT fel att detta har hänt. Men jag har sökt hjälp i åratal - jag har gjort allt jag kunnat, men tyvärr inte lyckats.

Nu har jag inte fått träffa mitt barn på snart 2 månader........ soc sa för ca 1 månad sen att det är akut att umgänge kommer igång mellan mig och min son. Men som sagt - det händer inget mer.... bara massa j-vla möten. (sorry för ordvalet, men jag är så maktlös och frustrerad)
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 12:13:23 följande:
    Nej, det är skitmysigt! Faktiskt! Vi fungerar ju bra ihop och tjafsar aldrig om vem som skall göra vad så det är skönt. Men... Jag vill bara vara normal och det kan jag liksom inte vara Rynkar på näsan Jag vill acceptera mig själv och sluta hata så mycket, så som jag alltid har gjort. Hur fan kommer man dit? Känns som att det är bättre att sluta vara kär och leva ensam så bryr man sig inte lika mkt...
    Ja, så känner jag ofta. Jag önskar jag vore mer känslokall så jag kunde glömma min exsambo och leva ensam och må bra.
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 12:11:35 följande:
    Men kan din f d sambo verkligen neka dig att få träffa din son? Är han inte ens pappa till honom, om jag förstår det rätt? Kan du inte bara ringa f d sambon och säga att du vill ses en liten stund, kan räcka med en glass på en bänk i solen eller nåt? Jag har ju själv inte mina barn och jag vet hur det är att inte orka. Men vi ses när jag känner att det går bra och vet du, vi har det rätt bra nu för tiden! Ibland behöver man bara en spark i rumpan för att komma igång med umgänget igen. Eller är jag helt ute och cyklar?
    Ja, för han har kopplat in soc för att slippa mig. Så nu är det soc som bestämmer om umgänge.

Soc är ju inte särskilt kompetenta så det blir nog inte något umgänge på några månader till. (år kanske, vem vet?)
  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2011-08-19 15:04:33 följande:
    Eller hur, sånt svin han är! Hade någon skrivit ett sådant sms till mig så hade jag blivit orolig. OK om jag kört sånt tusen gånger, men det har inte hänt så mycket med honom än. Han borde bli orolig! Men nu är det för sent för att bli arg angående detta, iallafall om jag vill framstå som någorlunda normal.

Känner också att tråden hjälper mig mycket. Är så trött på att känna mig som den störda, bland en massa människor som varken förstår eller orkar med en. Jag stöter bort alla en efter en. Jag orkar inte prata med folk när jag mår dåligt, och det gör jag ju alldeles för ofta Och de få bra stunder jag har, då orkar jag inte försöka få alla tillbaka för jag vet att jag stöter bort dom igen. Ibland får jag ångest när jag inser hur ensam jag faktiskt är. Men det är ju självvalt. Har i allafall FL.
    Men åååhhh...... den här tråden är ju fantastisk. Det finns fler som fungerar (så illa) som jag gör.

Sms:en är ju ett klockrent exempel - särskilt det där med att "jag är så hemsk, du förtjänar någon bättre", men just nu kör jag mail till min exsambo.

Han har t.o.m ringt min bästa kompis som bor utomlands och beklagat sig över mina mail. Varannat mail låter såhär "jag älskar dig så mycket, du är mitt allt, kan jag inte få flytta hem igen", sen kommer nästa mail "du är verkligen en elak människa, hur kan du göra såhär mot mig"....

Det elaka mailet kommer inom ett par timmar och enbart för att jag inte fått svar på det första, snälla mailet.
  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2011-08-19 15:31:40 följande:
    Haha precis så! Mail är farligt, man får plats med MYCKET mer text där!
    Jag har haft flera killar som sagt till mig varje gång det tagit slut "snälla skicka inte fler mils-långa sms/mail". För det krävs långa mail för att förklara hur jag tänker och känner. Och fattar de inte så blir det ett nytt lika långt mail. Det är viktigt för mig att de ska förstå men de är tröga!
    *asg* jaaaa........ precis så är det. 

Jag skriver jättelånga mail för jag vill verkligen att han ska förstå hur jag menar, hur jag tänker.

Sen får jag kanske i bästa fall ett svar på 1-2 meningar.

Då känner jag att han har ju inte fattat nånting den tröga människan........ så då skriver jag ett nytt milslångt mail......

Till slut svarade han som dina ex...... "snälla skicka inga mer mail till mig"........
  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2011-08-19 15:55:45 följande:
    Men hur kan man lixom svara med 1-2 meningar på såna mail? Det gör mig jättearg. Varför försöker de inte förklara sin ståndpunkt då, helst med 50 rader minst. Det verkar som att alla killar hanterar såna som oss likadant också. Det ser så löjligt ut när jag kollar min inbox. Man ser vad jag skrivit, jättemycket, och sen det han svarat med. Som du skriver, max 2 rader. Det är nonchalant och provocerande. Och i mitt huvud så tror jag att han ska förstå om jag beskriver utförligt. Förstår inte hur han inte kan göra det, när han får mina tankar på papper. Men det är väl för att mina tankar är totalt ologiska.
    Ha ha...... ja, min elaka mail är liksom både elaka och snälla i samma mail. Det är som att jag själv inte riktigt förstår vad jag vill få fram ibland. Mitt humör, mina känslostormar svänger så fort.
    Ända tycker jag just då att va f*n han måste ju fatta nu när jag har skrivit ett mail på 50 rader.

Visst är det respektlöst att svara så kort?! Jag avskyr det, jag blir verkligen skogstokig då. Först sitter jag vid datorn och väntar och väntar på svar, sen kommer en mening eller två. Som dessutom inte ens svarar på mitt mail utan det kan låta "okej, men snart är vi tillsammans igen, kram"..

Särskilt i den situation som jag befinner mig i nu så tycker jag att han kunde behandla mig bättre. Han borde förstå att det är jättejobbigt för mig att mitt barn bor hos honom och att jag inte fått träffa mitt barn på så länge.

HAN vill ju att vi ska fortsätta vara familj så snart som soc säger att jag får flytta hem igen. Men hur ska det gå till när han visar NOLL intresse nu?!
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-19 16:18:45 följande:
    Ahhh, jag använder knappt min mail, men det kanske man skulle börja med..? Om man nu skall hitta roliga saker mitt i mörkret.

Undrar eg varför man stöter bort när man eg bara vill älska och bli älskad? Varför man inte bara kan säga rakt ut att nu är jag rädd och känner mig ensam!! Håll om mig och säg att du kommer att stanna kvar!! ...istället gräver man ned sig och gråter och får ångest och ber den man älskar dra eller byta ut en...

Eller som idag, jag har tänkt hela dagen på att jag borde ringa psyk och prata med dem, men jag gör det inte. För jag vill inte störa och jag tror inte heller att jag tillåter mig själv att ordna med hjälp när jag behöver den som mest. Har aldrig sökt akut och då har jag mått skitdåligt hur många gånger som helst, hur många år som helst... Enda gången jag gjort något som inte varit "under tvång" när jag mått dåligt var när jag tog massa tabletter i suicidsyfte, ångrade mig och ringde 112. Men annars, nej.

För några veckor sedan ville jag hoppa från en bro för att ngn skulle se mig och förstå hur dåligt jag mådde, men bron var inte tillräckligt hög så jag sket it. Istället för att bara säga rakt ut att 'hjälp mig, jag vill dö och måste läggas in!!'

Jävla skit.
    Ja, visst är det sjukt. Min exsambo brukade säga till mig "men berätta för mig när du mår dåligt, så kan jag stötta dig". Tror du jag någonsin gjorde det?

Aldrig! Jag ville inte störa honom med mina problem. Istället drog jag mig undan eller startade ett onödigt bråk för att jag mådde så dåligt.

Men om du är självmordsbenägen så måste du våga ringa. Inte gå på några broar i det syftet mer - LOVA!!

Det är inte farligt att bli inlagd några dagar. Jag har varit det och jag tyckte det var otroligt skönt. Man får vila och behöver inte göra någonting annat. Bara vara........
  • Anonym (en till)
    Disan skrev 2011-08-22 22:42:06 följande:
    Hmm... Det är lite så jag känner ibland gällande mina barn. Nu lever ju jag utan dem men när jag tänker på att jag kanske skall ha dem ngn gång i framtiden så får jag typ ångest över att jag måste ge avkall på så många saker för att ha dem. Jag är ju ingen festprisse direkt, men att bara få göra vad man vill hela tiden är jäkligt skönt! 

Bra att ni skall till soc (familjeenheten misstänker jag?) för min del gjorde de underverk en gång i tiden. 
    Var finns dina barn, om jag får fråga? Hos pappan eller i familjehem?

Mitt barn är placerad hos mitt ex som sagt. Jag avskyr det..... jag känner det som att han (exet) straffar mig genom att göra såhär. Urjobbigt, finns massor av andra sätt att "ge igen", men att ta mitt barn ifrån mig är lite väl........

Vad bra att det fungerade...... då iaf.....

Jag ska till en familjebehandlare på onsdag tillsammans med exet. Är det samma som du pratar om?
  • Anonym (en till)

Första delen av det här, när dem spelar upp ett exempel är EXAKT som jag fungerar i relationer.

">

Att jag vill "visa att han gör mig illa" är nog omedvetet dock, men jag tänker alltid "äh, det är ändå redan kört, inget spelar någon roll längre - han har lämnat mig"...

Någon annan som känner igen sig i detta?

• Anonym (en till)

Jag var just på utredning för borderline, men de vill "akta sig" för att säga att man har diagnosen borderline. Så jag vete fan. Jag tycker jag har typ 8/10 kriterier mycket uttalat, men det känns som att läkarna är ganska ytliga. Om man verkar vara en normalt fungerande person då man kommer in, säger de att de aktar sig. Spelar ingen roll att jag berättar att jag natten innan ville ta livet av mig (och var på god väg). Men nu har jag i alla fall lovats nån slags terapeut. Medicin säger de inte funkar...

• Anonym (en till)
    ModestyB skrev 2011-12-11 15:03:32 följande:
    Om dom inte är säkra på att du har just borderline så kan dom inte utesluta att medicin fungerar. Det finns även borderlineare som är hjälpta av medicin.Stå på dig!!

Att dom är försiktiga med att diagnosticera med just borderline var att det var så inne, att många felbehandlades. En god vän till mig, som har ganska mycket insikt, har berättat att forskningen visat att borderline är på väg att fasas ut helt som diagnos, eftersom det egentligen oftast handlar om ADHD, där kvinnor reagerar annorlunda än män, med stört känslomönster, skadebeteende och annat "borderlineigt". Jag tror på henne.
    Intressant! Har du några länkar möjligtvis?
    Vet att "Min" läkare sa att jag inte hade några som helst tendenser till ADHD, varför han inte ville medicinera. Han sa att borderline i kombination med ADHD gavs humörreglerande mediciner. Själv vet jag knappt vad ADHD är. Ska googla lite.
  • Anonym (en till)

Ta det för vad det är, men nu gjorde jag ett ARS-test, 6 + 12 frågor, www.hcp.med.harvard.edu/ncs/asrs.php
    under svenska länken. Jag har inte alls de där koncentrationssvårigheterna som det verkar vara vad ADHD går ut på. Jag fick 2 av 18. Så jag vet inte riktigt vad likheten skulle vara med borderline.
    Som jag är, är det att jag blir djuuuuuuupt förtvivlad för saker som kanske inte är så stora för andra, är dödsrädd för att bli övergiven, tänker mycket svart-vitt, antingen himmel eller helvete. Men jag är inte rastlös, har svårt att fokusera eller så. Jag har arbetat som koordinator inom ganska komplicerade processer där det skulle vara omöjligt att inte kunna samordna, slutföra eller vara noggrann...för mig är det det privata som havererar. Nära relationer.
    Och att jag låter dem gå för långt, ta över för mycket. Kan inte slita mig från att reda ut en sak. Får djup ångest ganska ofta, men den går den över, vet inte varför. Är inte heller handlingsförlamad, som man tydligen ska vara vid depression. Känner inte igen mig om dom frågar: "men går du upp på morgonen?" Ja, det gör jag.
    Men förklara att jag alltid, i ett förhållande, blir livrädd för att överges, och sedan saboterar allt själv, och vad beror det på? Ja, då kanske terapi funkar helt enkelt. Jag vet faktiskt inte.

• Anonym (en till)
    Anonym (n) skrev 2012-01-14 09:56:01 följande:
    Länge sedan jag skrev-men till min stora glädje så har ni hållit tråden vid liv!

Jag har två moduler kvar av färdighetsträningen, men just nu är det uppehåll  för att det inte finns fler deltagare. I februari startar kanske de två sista modulerna -det blir som det blir.

Mitt i all färdighetsträning så ledde det till en separation, och det har inte varit lätt. Orsaken till att det varit så svårt tror jag, det var att hela mitt sätt att leva livet omkullkastades. Jag hade letat efter ngn som kunde ta hand om mig. istället för att leva ett liv som jag ville ha det. När vi kom till relationsmodulen fick jag en chock när jag läste om hur man skulle bygga och bevara självrespekt. Jag gjorde allt precis tvärtom!!! 

Nu har jag lämnat relationen bakom mig, och försöker titta framåt. För mig har det betytt väldigt mycket att få veta hur jag skall hantera relationer med andra människor- och det är svårt. Enormt svårt. När jag hela livet har haft en annan "metod" och nu plötsligt skall jag göra tvärtom. Det här har lett till att jag nu tart ansvar för det som händer i mitt liv, att jag har konstaterat att mitt agerande är mitt, och det har inget att göra med hur andra människor beter sig.

Det som också är enormt viktigt att acceptera, det är dom överväldigande känslor vi upplever. Att det inte finns ngn behandling i världen som tar bort dom. Fortsättningsvis kommer det också finnas mängder av tillfällen när allt känns ångestfyllt och livet ter sig svartvittförfärligt. Och det är det jag behöver kunna hantera, inte när det är guld och gröna skogar.  

Jag kämpar på, och då menar jag verkligen att jag kämpar, för det är så otroligt svårt! Svårast i relationer är självrespekten. Och svårt är att befinna sig i wisemind. Jag blir lätt distraherad av mina känslor och tappar fokus för vart jag vill.            
    Känner igen mig i allt du skriver!

Kan du inte berätta om vad för "metod" du haft och vad den nya går ut på? Det vore jättevärdefullt.

Jag har ett ganska nytt förhållande. Lite mer än ett år gammalt. Jag har hur många förhållanden som helst i bagaget, och jag kraschar dem alltid, enligt ett nästan löjligt borderline-mönster.

Nu försöker jag stänga av känslorna. Går inte i terapi, pratar inte med någon om det här. Senaste grälen har jag medan min partner provocerat mig bara stirrat på ett föremål i rummet, börjat beskriva vad det är jag ser. TYp jag ser en röd julstjärna, den står på ett bord med en liten duk, det är bara en röd julstjärna och en liten duk. I vanliga fall hade jag brusat upp och gått igång på vad min partner sagt, börjat gråta eller så. Nu har jag infört nollacceptans mot känslor för att avprogrammera mig. Så när jag stirrar på ett föremål och koncentrerar mig på det, kan jag undvika att ta konflikten vidare. Så får det vara nu ett tag, för jag orkar inte mer.

Vet inte om det är något att rekommendera andra, men det känns som en tidsfrist. Jag har bestämt mig att inte tillåta arga tankar på det sättet...ni vet sättet jag menar. När man har tusen motstridiga känslor på samma gång, tankar kommer blixtsnabbt om att man vill ta livet av sig och man ser den andra och känner HAT och sen tar man tillbaka det. Jag har provat nu i några dagar att bara stenhårt hålla mig till långrandiga beskrivningar av hur rummet ser ut, det funkar lite i alla fall. Då kommer inga sånna tankar. eller, de kanske vill komma, men jag slår undan dem medvetet.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?