Inlägg från: Anonym (Har jag?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har jag?)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

ja för då kan ju alla med borderline dö ensamma i en grotta... toppen! då slipper man fler människor med sån här skräpig personlighet ifall det är genetiskt!
    alla perfekta människor kan leva i sin skyddsbubbla och tro att de minsann är felfria..

• Anonym (har jag?)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:36:21 följande:
    Oj vad bitter du var idag! Perfekta människor är tråkiga! Jag kan tycka det är jätteintressant med annorlunda personer som har psykiska problem av olika slag. Och vet att många andra också tycker det eftersom de trots allt stannar när jag berättar om mina problem. Visserligen tror de alltid jag överdriver, och sticker när de ser verkligheten. Däremot är det inte lika intressant att själv leva i det. Jag har haft så mycket självmordstankar under mitt liv pga detta. För jag insett att jag aldrig kommer kunna ha en normal relation. Men så är det inte för alla. Vissa gör fler framsteg än andra i terapi.
    hehe jo. ilsknar ju till direkt när jag ser något som enligt mig är "korkat" hahaha. 
    vass tunga, något som ingår i borderline? dock fungerar den inte vid alla tillfällen. TYVÄRR. 
    du skriver ju att man kan göra framsteg tex. men denna cressjy vill bara undvika bordelinerare som pesten. då tycker jag denne kan göra mig en tjänst och försvinna med sina "likar". 
  • Anonym (har jag?)
    Anonym (anhörig) skrev 2011-07-07 22:33:32 följande:
    Förlåt om jag skriver i tråden trots att den inte är för anhöriga. Min man har fått diagnosen. Efter 15 år tillsammans inser jag att han levt sitt liv utanför vår relation, och att det varit mycket lögner och svek från hans sida. Hur har ni det när det gäller ärlighet och trohet?
    Som ni beskriver det känner jag mig som anhörig helt krossad. Det finns inget kvar av den jag var. Jag har ingen tillit kvar till andra människor och jag har inga framtidsdrömmar. Jag känner mig så korkad, värdelös och förbrukad.
    Vad är borderline i hans beteende och vad är annat? Det verkar som sveken mest varit när vi "haft det bra". Jag har inte anat något för han har alltid behandlat mig samma, även om han haft svackor. De svackor jag sett har mer varit destruktivitet med mat, hot om självmord, vårdslöshet i trafik, spelmissbruk, arbetsoförmåga och svårigheter att lita på vänner och familj. Jag upplever det som att han varit fixerad vid mig, men ändå sysslat med allt annat vid sidan av. Det svåraste att begripa är alla lögner. Hur orkar man hålla igång dem? När jag läser vad  ni skriver känner jag inte alls igen det med osanningar, ni verkar vara mycket ärliga i era relationer?
    Tacksam om någon orkar svara.
    jag är 99% ärlig. i de svåraste perioder när jag varit rädd för att han ska vara otrogen, så är det faen jag som varit närmare det. hemskt. det jag fruktar gör jag mot honom. tyvärr.
    svårt att lite på folk. japp!
    destruktiv med mat. japp!
    överkonsumtion av tobak. druckit i ensamhet. inte kopiösa mängder eftersom jag inte ens dricker egentligen men bara för att vara destruktiv antar jag.  
  • Anonym (har jag?)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:49:17 följande:
    Förstår din känsla, men förstår samtidigt att andra vill undvika såna som mig. Inte som vän, för jag är en bra vän. Men jag hade inte haft någon självinsikt om jag inte förstod att killar vill undvika att ha en relation med mig. För det är ett helvete att vara tillsammans med mig. Klart man vill undvika sånt. Hade själv inte velat vara tillsammans med någon som var som mig. Det är just det som är det tragiska. Och det gör mig så himla arg. Inte på såna som creeesy, utan på världen. För att jag blev som jag blev. För att jag aldrig kan få så simpla saker som en vanlig normal familj som de allra flesta andra lyckas få. Sånt som borde tillhöra livets självklarheter. Inte ens den lilla lyckan kan jag få.

jo jag vet. tänkr också så att klart man har en självbevarelsedrift att få må bra och undvika "dåliga människor". men att bara sålla ur såna määniskor ur ens liv är inte snällt. medvetet se på en om denne har borderline och dra. avskyr bara att detta är fakta.
    men vi har väl också rätt till ett kärleksfullt liv?! cressjy får gärna bo under en sten tycker jag. men jag vill ha some love i mitt liv. med någon som accepterar mig! 
    nu är det för sent på kvällen för mig att fungera.  godnatt!

• Anonym (Har jag?)

Hej alla fina människor här inne.

Jag väljer att vara anonym för just nu, jag är välidgt osäker på om jag hör hemma här. Jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att finna någon klarhet i detta.
    Jag har haft en strulig uppväxt med komplexa relationer till familjen. I tonåren började jag mår väldigt dåligt och har gjort väldigt mycket korkade saker. Många har under årens lopp försökt hjälpa mig, från det att jag var ca 15 år. Bup, skolpersonal, psykologer osv osv. De har hjälpt mig till viss del, men oftast drar jag mig ur. Jag har inte gått till någon under en längre tid.
    I tonåren var jag väldigt destruktiv, med alkohol och självskadebeteende. Jag var väldigt impulsiv och stormig. Jag var väldigt omtyckt och populär och var alltid där det hände. Massor av vänner och många "friare". Jag har nästan alltid pojkvän, men även i de relationerna är jag väldigt stormig. När jag inte har pojkvän händer det mer ofta än sällan att jag "råkar" ligga med någon på fester (osv) fastän jag knappt vill det själv. Jag har inte varit bra i skolan på högstadiet & gymnasiet då jag inte gick dit, men fick ändå bra betyg. Jag jobbade i några år och det gick väldigt bra. Pluggar nu igen på universitet, och får väldigt bra betyg.

Det är just relations-biten i den här tråden som fått mig extra att fundera på om jag kanske också har någon form av borderline.. Jag känner igen mig i så mycket som ni skriver!
    Jag har alltid varit så jävla uppochner. Både i mig själv, men också i förhållanden. Jag kan vara världens bästa flickvän ena sekunden, världens värsta andra. Jag kan göra slut ena dagen, för att höja den andra till skyarna nästa. Jag är skitosäker och tror att han ska lämna mig ena dagen (vilket oftast leder till bråk), medan jag andra dagar tycker att jag är bäst i världen och det finns ju inte en chans i världen att han skulle hitta någon som är bättre än mig.
    Jag har haft panikångest och lider av PTS efter ett väldigt desturktivt förhållande.

Tillochfrån det att jag hörde talas om bordeline när jag runt 16 så har jag funderat på om detta är något jag har. Jag blockar det väldigt ofta, men tänker då och då att jag kanske borde inse. Jag har gjort en del sånnadär test på internet och har då fått väldigt höga resultat. Är det någon av er som vet något test som är "säkert"?
    Jag har lärt mig att försöka kontrollera mig i mina självskadebeteenden, men jag är fortfarande vädligt impulsiv i mina känslor och har svårt att vara stabil. Jag ser oftast i svart/vitt. Jag försöker lära mig att tänka efter innan jag fattar beslut, men det slutar oftast med att jag följer min första känsla, vilket oftast leder till korkade situationer.. Jag kan känna mig helt full av liv i ena sekunden, och helt fruktansvärt tom i nästa. Jag byter ofta riktining i livet, och bryter gärna upp mitt liv för något nytt (vilket jag gjort otaliga gånger) Jag har en stor rädsla för övergivenhet, när jag var 18 klarade jag knappt av att min pojkvän gjorde slut och tänkte ta mitt liv (som tur var fanns en vän som stoppade det hela).
    Min nuvarande pojkvän kallar mitt beteende för "schizofrent", och påpekade ofta i början hur framochtillbaka jag var med allting hela tiden.

Kan bordeline vara starkare och svagare i perioder, eller är det konstant?
    Vad får ni för hjälp (psykiskt/fysiskt)? Äter ni några mediciner? Är det någon av er som lever helt utan hjälp utifrån? Jag har många gånger fått antidepp och sömntabletter utskriva, men aldrig hämtat ut det pga att jag inte vill äta sånt (vilket i sin tur leder till självmedicinering av andra slag..)
    Hur gör man för att kontrollera de stora upp och ner gångarna?
    Hur gör man för att försöka förbättra sitt sätt att förhålla sig till sin partner?

Hoppas ni inte tycker jag åker alltförmycket utanför vad som är menat att diskuteras i den här tråden, men jag tänkte att ni om några borde ju kunna hjälpa mig att reda ut min gröt av tankar.

• Anonym (Har jag?)
    Anonym (tips) skrev 2011-07-13 00:27:36 följande:
    Hej på dig , hoppas du mår fint för det mesta iaf!

Du är inte schizo! Fast självklart känner man sig som en till och från, men det är verkligen en stor skillnad tack o lov. Du kan förmodligen utgå från att du har någon personlighetsstörning, kan även vara ADH eller borderline. Men kan säga för att du ska få en utredning som leder till en sådan diagnos, är väntetiden lång och ibland kanske inte ens direkt hjälpsam. Väljer du att att gå privat är det annorlunda, men kostsamt.  Men det beteende som du beskriver, hör nog hemma där. Vet inte hur gammal du är, men borderline blir bättre med åldern, och för att svara på dina frågor så: ja, det finns sämre och bättre perioder, definitivt, med borderline. Oftast blir du extra känslig om du träffar människor som inte vill dig väl, (dåliga killar, vänner etc) stress i vardagslivet, sorg, ja allt som påverkar oss människor, men för en bordelinepersonlighet blir det extra tungt. Jag hamnar i perioder av nedstämdhet som sätter igång mina värsta utbrott, jag har lärt mig att känna igen när det närmar sig och tar antidepressiva som hjälper mig jätte mycket...de balanserar mitt humör. 

Men i nuläget, är jag gravid och det rekommenderades inte att jag skulle fortsätta med mediciner under graviditeten. Jag har varit utan något i stort sett hela 9 mån och kanske fått max 2 utbrott. Mår bra, lever liksom lugnt och tjaffsen är på normal nivå. Jag blir inte värsta monstret, utan kan säga vad jag känner utan att gapa och skrika. Jag vet inte hur det blir efter jag fött mitt barn, men det känns stort att kunna leva mitt liv som jag gör nu och hoppas att det fortsätter så.

Vad det gäller partner, förklara hur du mår och känner. Men oftast om han är en bra kille som verkligen vill stanna hos dig, kommer han oxå lära sig att se i vilka stunder du faktiskt inte mår så bra. Förhoppningsvis kommer han inte utmana ödet med att stressa dig mer eller pressa dig. Fixa lite böcker om varför vissa människor utvecklar vissa beteenden i sitt liv. Lite orsak och verkan, så att han fattar att det är inte bara att sluta bete sig som du gör...när du känner för. 

Hoppas det hjälpte lite :) 
    Tack så jättemycket för ditt svar!
    Jag är också gravid, och vet inte om det är därför som jag känner mig extra konstig. I veckan har jag bråkat med tre av  mina nära vänner.. :/ just nu känns det som att ingen bryr sig, alls.
    Har du något tips på vad det skulle vara för slags bok man kan ge?
  • Anonym (Har jag?)
    Disan skrev 2011-07-22 12:19:00 följande:
    Här har vi en till!! Haha!! Eller ja, kanske inte haha egentligen... Men jag är sådan iaf. Eller om han inte ringer när han har sagt att han skall göra det, eller inte svarar på ett sms, då vill han säkert göra slut och så har man ångest ända fram tills man får tag på honom och då är man typ arg och lättad på en och samma gång. Suck.
    Precis sådär är jag också. Så sjukt att få ångest över en sån sak. Och att första tanken är "nu vill han göra slut", eller att han inte älskar mig längre, eller att han inte orkar med mig, eller vilken som helst av alla de där tankarna som alltid ploppar upp.
    De senaste veckorna har jag mått skit, jag har helt fått för mig att min pojkvän inte alls vill ha mig längre. Jag reagerar avvisning (även inbillad sådan) i tusen gånger mer avvisning tillbaks. Det blir bara en ond cirkel. Jag har frågat honom tusen gånger om han vill göra slut, och han säger nej varje gång men det känns ändå som om han vill det. Har gått så långt så jag tror att han tror att jag vill göra slut. Nu beteer vi oss båda två som små osäkra 15-åringar. SUCK!
  • Anonym (Har jag?)

Ja, man får försöka hålla igen. Annars skulle man väl bara vråla "Jag hatar dig, - älska mig!" ;) Väldigt ofta tycker jag det känns som att sambon inte visar att han bryr sig om mig/älskar mig, men sen om man logiskt granska oss så är absolut han den som gör mest för mig och inte tvärtom. Känns orättvist emot honom, men samtidigt så skriker hela mitt väsen efter mer. Jag vill vara behövd/älskad/dyrkad, samtidigt som jag inte vill vara svag (dvs visa samma känslor tillbaks, egentligen). Är ni också så?

• Anonym (Har jag?)

Min sambo/fästman/pappa till bebis som kommer om sex veckor har varit otrogen.
    Inte sexuellt, men de har träffats flera gånger bakom min rygg och de skriver att de är kära i varandra, vill leva med varandra osv osv. låter troligt att de inte skulle gjort något va?
    Mardrömmsliv..! 

• Anonym (Har jag?)
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-26 13:18:34 följande:
    Usch vad hemskt *kramar om* vad ska du göra nu?
    Disan skrev 2011-07-26 16:55:09 följande:
    (Har jag?): Usch! Fy fan vad hemskt! Har ni hunnit prata om detta mer än så? Lider med dig...
    Jag har ingen aning.. Har dragit från vårt gemensamma hus och är nu bosatt på min mamma soffa.. Jag är så otroligt ledsen.. Han har försökt att prata med mig, men jag orkar inte lyssna på hans ord. Vad är de värda nu? Och hur ska jag någonsin kunna tro på honom igen, när han så uppenbart inte har några problem med att ljuga för mig?
    Det här är första gången som någon någonsin är otrogen emot mig.. Har någon av er råkat ut för det? Kan man ens komma över det? Jag verkligen avskyr vad han gjort och jag hatar honom för det. Men samtidigt är det en sån jävla sorg. Över vårt liv, vår framtid, min sk "bästa vän", över bebis framtid.. Jag går bara omkring och ömsint hatar honom med varje cell i min kropp, till att bara gråta över hur mycket jag älskar honom och hur han svikit mig. Känns som det är en mardröm, och jag vill bara vakna.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?