Inlägg från: Anonym (Psychodrama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psychodrama)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

orkabpd skrev 2015-03-19 13:59:13 följande:
    Ok. Mitt ex i korta drag:

MASSA mediciner. Concerta, lyrica, xanor, imovane, fluoxetin och fler som jag inte ens minns namnen på. Även tagit litium när hon var yngre.

Råkat ut för ett gäng våldtäkter. Fast det var hennes egen skuld (hemskt att skriva, men det är sant). Hon förförde alla omkring sig, killar 40+ (hon var själv ~20), knarkare, knarklangare, allt möjligt.

Inget jobb, inte ens gymnasiebetyg. Socialbidrag. Bodde i en lägenhet som såg ut som en soptipp. (Bokstavligt talat)

Drogmissbruk. Bränt och skurit sig själv på både armar och ben.

"Inte helt frisk" är som att kalla Mengele för "inte alltid så snäll" i hennes fall.
    Och hur mår du som valde att leva ihop med den där bruden? Du är perfekt va? ;) Sluta dra alla med bpd över en kam. Alla är alltid olika, oavsett. Bara för att ditt ex levde i ett rent helvete ska inte vi i den här tråden få skit för det. Vi är här för att stötta varandra för att vi ska kunna komma till insikt med vår problematik. Sprid ut din ilska och ditt hat till idioterna på fb istället, där får du nog den responsen du söker. 
  • Anonym (Psychodrama)
    orkabpd skrev 2015-03-19 13:59:13 följande:
    Ok. Mitt ex i korta drag:

MASSA mediciner. Concerta, lyrica, xanor, imovane, fluoxetin och fler som jag inte ens minns namnen på. Även tagit litium när hon var yngre.

Råkat ut för ett gäng våldtäkter. Fast det var hennes egen skuld (hemskt att skriva, men det är sant). Hon förförde alla omkring sig, killar 40+ (hon var själv ~20), knarkare, knarklangare, allt möjligt.

Inget jobb, inte ens gymnasiebetyg. Socialbidrag. Bodde i en lägenhet som såg ut som en soptipp. (Bokstavligt talat)

Drogmissbruk. Bränt och skurit sig själv på både armar och ben.

"Inte helt frisk" är som att kalla Mengele för "inte alltid så snäll" i hennes fall.
    Och hur mår du som valde att leva ihop med den där bruden? Du är perfekt va? ;) Sluta dra alla med bpd över en kam. Alla är alltid olika, oavsett. Bara för att ditt ex levde i ett rent helvete ska inte vi i den här tråden få skit för det. Vi är här för att stötta varandra för att vi ska kunna komma till insikt med vår problematik. Sprid ut din ilska och ditt hat till idioterna på fb istället, där får du nog den responsen du söker. 
  • Anonym (Psychodrama)

Jag har känt mig så stark sista tiden men under den här helgen kom bakslaget. Jag tänker på mitt ex hela tiden, jag hatar honom och jag känner sån jävla ilska samtidigt som jag saknar honom. Ångesten är total och jag har kallsvettats hela dagen, jag sitter bara och skakar till följd av ångesten. Ni vet den där kvidande känslan när man bara vill ha kontakt, man vill bara höra någonting från människan.

Jag dras mellan tankarna att tappa hoppet helt eller bara försöka hitta tråden igen. Överanalyserar precis allt och tankarna äter upp mig inifrån. Jag orkar inte starta om från noll igen, jag hade tagit mig så långt men nu känner jag bara fuck it. Känner bara för att totalt flippa ur, göra något sjukt drastiskt för att få utlopp för min smärta.

Vad ska jag göra med den här ilskan och det här hatet? Skickade ett riktigt hatiskt sms till honom tidigare idag, onödigt jag vet men jag behövde verkligen få ut det och jag orkar inte sitta och låtsas som att allt är okej. För jag är fan inte okej, jag är fucked up i en fucked up jävla värld. 

• Anonym (Psychodrama)
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-30 00:49:39 följande:

Jag är i en liknande situation själv ... ena sekunden är det "jag borde kontakta honom, NU, jag älskar ju honom, detta kan funka!!!" - men i andra sekunden heter det "han nedvärderade mig enormt ... hur kan man ens göra så ... han tänkte bara på sig själv, och har nog våldstendenser ... nej, jag förtjänar bättre än en jävla psykopat".

On/off, fram & tillbaka, hat/kärlek ...

Är själv rädd att han ska gå vidare ... och inbillar mig att det är NU jag borde agera, innan han släpper mig helt och hållet. Men ... å andra sidan var vår relation extremt dysfunktionell och bestod av mycket bråk.

Vet inte om man liksom blir förblindad av allt det fina som var .. och totalt glömmer SKITEN.

Har ditt ex svarat på sms:et ? Vad tror du var din avsikt med att höra av dig - att få kontakt/nån känsla tillbaka, eller att bara få ur dig hatet ?

- När sånt där händer mig, och jag antingen är kärleksfull och vill ha honom tillbaka, eller skitarg och vill säga åt honom att han är ett jävla psycho som ej förtjänade mig - brukar jag tänka att jag bara ska låta bli att göra ngt alls. 

Tror det sällan är produktivt att ta kontakt när man har såna känslostormar ... Blir lätt att man lovar för mycket ("det är dig jag vill vara med för alltid" elr nåt) baserat på en (passerande) känslostorm. Det samma gäller hat-stormarna ... det kanske är en passerande hatkänsla, som man ej behöver agera på (och riskera att skapa infekterade bråk).

Jag fick ett kort okej tillbaka. Jag förväntade mig inget svar faktiskt, min avsikt med smset var att jag ville få ur mig ilskan och att han skulle få veta att jag är arg och ledsen. Jag fick höra häromdagen att han hade pratat om mig, att han var arg och det säger ju en del det med. Han vet hur jag funkar, att jag går upp och ner i mina känslor, men idag kom jag att tänka på en sak: Jag måste sluta trycka undan vad jag känner. Jag måste acceptera att jag känner som jag gör, att jag kanske är galen.

Jag tror och hoppas att om jag accepterar vem jag är och hur jag funkar känslomässigt så kanske jag kan utvecklas. I hela mitt liv har jag försökt att "passa in" och idag när jag pratade med en närstående till mig om detta så vaknade jag till och det fick mig att inse vissa saker, jag är säkert helt fucked up, likaså han. Men hur många är inte det? Hur många i den här världen är perfekta och mår bra jämt? Jag tänker inte använda honom som ett verktyg för mitt dåliga välmående längre, vi var två i relationen och vi var där av en anledning, vi älskade varandra och vi båda har våra anledningar till att må skit. Men nu är det över och nu kan bara tiden få mig att släppa taget.
  • Anonym (Psychodrama)
    Anonym (hmm) skrev 2015-03-31 23:01:59 följande:

Jag är lite nyfiken på hur just ni beter er i familjerelationer. Jag är själv bipolär men min mamma som jag vet är psykiskt sjuk men de utreder fortfarande. Mycket stämmer in på borderline men även på kriterierna för en psykopat. Så är rätt nyfiken på hur det fungerar för er.

Jag stänger ofta ute min familj för att jag känner att jag inte kan lita på dom eller att dom inte finns till hands så mycket. Jag och min mamma blir lätt osams då hon och jag tyvärr är ganska lika. Jag har alltid känt mig som svarta fåret och då det uppstår konfliker är jag den som är ärlig och säger rakt ut vad jag tycker, vilket de oftast ser som ett hot. Dom har missförstått mig många gånger då det enda jag vill är att ha ärlighet och klarspråk men det passar ju tyvärr inte alla.
  • Anonym (Psychodrama)
    Anonym (hmm) skrev 2015-03-31 23:29:38 följande:
    Självklart är jag medveten om detta då jag är bipolär och jag är på många sätt inte som andra bipolära. Men är väl mest nyfiken och försöker förstå hennes beteende. I dagsläget tar jag helt avstånd från henne då jag anser att det är ett rent helvete att ha henne i mitt liv och det är inte bara jag. Nästan alla har sagt upp kontakten med henne då hon så fort hon har ett problem plötsligt påstår att alla andra har problemet och inte hon. Hon hakar upp sig på saker som hände för 10-15 år sedan och maler på om detta, hon kan bli väldigt aggressiv och kan aldrig förlåta någon även fast hon ofta beter sig riktigt illa mot andra i sin omgivning så beter hon sig som att alla andra gör fel men aldrig hon. Sen har ju mycket av det med hennes personlighet att göra men vill bara förstå.

Vill eventuellt i framtiden ha en fungerande relation men det går absolut inte i dagsläget. Sen har både jag och min man fattat beslutet gemensamt att hon aldrig under längre stunder kommer få träffa våra barn när vi bestämmer oss för att skaffa barn och hon kommer aldrig att lämnas själv med ett barn om vi han förhindra det. Skulle aldrig utsätta ett barn för henne. Hon kunde vara så elak mot mig och mina kompisar när jag växte upp så ingen ville leka hemma hos mig för alla var livrädda för henne. Hon kunde även vara riktigt hatisk mot mina kompisar. Sen har hon ju självklart sina bra sidor också men de jobbiga överväger. Men vill gärna förstå hur det kunde bli så här mycket för att jag skulle vilja förändra situationen.
    Vad jobbigt att hon funkar så. Jag har inte svårt att se mina egna brister och jag har inga problem med att förlåta eller själv be om ursäkt. Jag har svårt att acceptera människor som hymlar och förnekar. 
  • Anonym (Psychodrama)
    Anonym ("ond") skrev 2015-04-02 17:01:29 följande:

Usch, fyfan, jag känner mig så jävla instabil just nu.

Vänder mig till er, för att ni kanske förstår ...

Kom ju ur ett destruktivt förhållande för knappt två veckor sen - och jag har REDAN börjat få panik av ensamheten ...

Har talat ytligt med ett par andra män sen dess ... antagligen för att "fylla tomrummet" ... men det slutar bara med att jag känner "blä" och blir sjukt äcklad av mig själv för att jag får såna impulser att söka sällskap av andra.

Är det nån mer som håller på såhär, mot sig själv ?

Det jag innerst inne vill ha är trygghet och att vara omtyckt ... Men detta tycks sätta mig i situationer där den jag söker tröst hos, vill ha sex med mig... vilket gör det hela ännu mer destruktivt, om jag går med på det.

Har bestämt mig för att SLUTA söka tröst och trygghet hos män iallafall ... för jag kommer inte få det. Det enda jag kommer få är ett erbjudande om kuk i röven.

Jag tror jag har extremt svårt att må dåligt ... den där känslan av att livet är värdelöst och att allt bara är extremt meningslöst. Jag tenderar att försöka kväva den känslan med att spendera pengar, sexuella kontakter eller andra impulshandlingar som kan skapa spänning/intresse för livet igen. Det är som om jag med alla medel jag kan, försöker hindra mig själv från att grotta ner mig i det depressiva ... för om jag faller ner i mörkret, blir jag självmordsbenägen. Jag försöker liksom rycka upp mig, på ytterst tveksamma sätt.

Funderar på att bara BLOCKERA alla kanaler för kontakt med andra... för sex är ett jävla missbruk för mig ... jag kan inte sköta det på ett hälsosamt sätt.

Jag vill ju bara må bra ... och jag MÅR ju bra av saker som är konstruktiva ... ex. goda träningsresultat, framgång i studierna, och andra utmaningar jag tar mig igenom. Steget till det konstruktiva är dock så långt ... så långt ibland ... och jag tenderar att med snabbt verkande metoder, försöka trösta mig själv.

Tack för att ni läste ... Kanske är någon i samma situation..

Jag fungerar likadant. Kom in i en rejäl svacka för några dagar sen efter att ha mått rätt okej ett tag. När den värsta biten har lagt sig så börjar jag leta bekräftelser hos andra direkt! Jag känner mig så jävla patetisk!

Man tittar sig omkring och ser lyckliga par hålla varandra i handen, ett par med en barnvagn eller människor som faktiskt njuter av att vara själva. Allt det där känns så långt bort från mig. 

Det enda jag drömmer om är att få träffa någon som älskar mig och håller i min hand genom allt. Jag vill ha en familj som jag kan få komma hem till, pussa på och ta hand om. Istället sitter jag här ensam i min tomma lägenhet och jag vet liksom inte vart jag ska börja. Hur ska jag skaffa en okej självkänsla så någon orkar vara runt mig? Hur fan ska jag vara nöjd med livet den största delen av tiden? Kommer det någonsin att bli bra? Kommer jag någonsin att lyckas få det livet jag vill ha?

Det känns ibland som att jag bara gör mig "redo" för nästa relation. Som att jag ska forma någon som man vill vara med. På ett sätt så känns det rätt fejkat, jag har ju formats så här? 

Jag har inte lyckats uträtta mycket vettigt alls den här veckan, jag orkar inte när jag mår så här. 
  • Anonym (Psychodrama)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-03 09:16:10 följande:
    Jag tror att man i det läget måste släppa kontrollen. För mig kan det ibland vara bra att ge upp, sluta kämpa emot och bara acceptera att saker är som de är, att jag är som jag är. För då slutar jag bry mig om vad folk tycker om mig. När jag hamnat i det stadiet så har jag haft en oerhörd styrka, och folk har sett svaga mig som en ledare som de sett upp till. Trots att jag varit öppen med hur jag känner inför mig själv. Det var trevligt att se att det fanns andra sidor i mig än det svaga och undergivna.

Min strategi i nästa relation kommer att vara "fake it until you make it". Jag känner inte att jag förtjänar att vara lycklig, men det kommer jag inte berätta för nästa partner. Jag kommer fejka och låtsas att jag visst förtjänar allt, och i mina ögon vara självisk och ta kärlek som jag egentligen inte tycker att jag borde få. Och jag tänker inte anpassa mig och bli någon annan för att duga. Vi måste nog anstränga oss för att skifta fokus. Att inte ge oss in i tankebanorna och fråga oss själva om vi duger, om vi är bra nog. Lägg fokus på partnern istället. Är h*n bra nog för dig? Gör h*n dig lycklig? Även om vi har problem med oss själva så ska inte vi välja åt partnern. Väljer h*n att vara med oss trots hur vi är, då är det deras val.

Idag är det första dagen på helgen, och min ångestnivå har redan stigit enormt. Det är sol och fint väder vilket bara gör det värre, för jag har ingen att njuta av det med. Önskar att jag hade fler nära vänner. Den enda nära vän jag har är upptagen med sin familj och hinner aldrig med mig. Om vi pratar i telefon så är det i 3 min innan hon plötsligt måste gå mitt i allt. Samma sak om man träffas. Jag har försökt att få kontakt med mina gamla vänner, föreslagit att träffas och göra roliga saker. Till min stora besvikelse har majoriteten av dom inte ens besvarat mina sms. Jag har aldrig behandlat de dåligt, vi har bara kommit ifrån varandra pga att de fått familj och varit upptagna med sitt, och jag har inte orkat kämpa för att hålla relationen levande pga mitt mående. Men gud vad ensamt det känns när man inser att man är ensam även på det planet.

Att man inte har ett "eget liv" är nog också en del i varför det är så svårt att vara singel. Det var det bästa med att ha ett förhållande. Jag hade alltid någon att göra saker med, så när han försvann så försvann också hela mitt socialliv. Så jag måste bygga upp det nu så jag inte blir så himla beroende av att ha en kille i mitt liv.
    Jag kan hålla med om det där "fake it until you make it" då jag tidigare inte har varit speciellt medveten om mina olika sidor. Nu vet jag ju hur jag beter mig mot andra när jag mår dåligt, hur jag testar andra när jag känner mig osäker på min betydelse. Jag vill vara världens bästa flickvän, en prinsessa som min respektive inte vill vara utan en sekund.

Men på något sätt är jag orolig över hur det ska funka, mina "douchebag" och drama sidor har ändå varit ett slags skydd för mig. Höll jag mig bakom dom så behövde jag inte känna mig allt för sviken för då var jag också en bidragande del på något sätt till att det inte funkade. Jag kände mig mindre "svag" och beroende av den andra på något sätt, som en mantel. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, någon kanske förstår vad jag menar. Men det har väl säkert att göra med att jag är så rädd för att bli sviken, sårad och lämnad. 

Det är så lustigt, jag får också höra ofta att jag är stark och smart etc. Men lilla jag? Jag är ju så ledsen och klen här inuti. 

Jag är nog lyckligt lottad som ändå har vänner kvar runt mig, kanske inte så många nära men jag har oftast alltid någon jag kan umgås med om jag har lust. Däremot så har jag inte så många runt mig som känns jämlika och har sen några veckor tillbaka börjat med ideellt arbete. Dels för att jag brinner för det, dels för att jag skapar nya kontakter och dels för att jag känner att jag gör någonting bra vilket får mig att bli lite stolt över mig själv. 
    Har du funderat på något sånt? Eller någon annan hobby som får dig att träffa nya människor som tycker om samma saker som du?
  • Anonym (Psychodrama)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-03 15:05:45 följande:
    För min del så gör all drama att jag inte kommer tillräckligt nära personen, det blir ett sätt att skapa distans. Trots att det är det sista jag vill egenltigen.

Jag funderar över vilken hobby jag kanske ska börja med. Volontärarbete är också en bra idé faktiskt. Jag borde verkligen börja leva livet istället för att bara sitta hemma och vänta på att allt ska ta slut.
    Ja, jag tror att det är ett bra sätt att bygga upp sig själv på. Man har alltid något att gå tillbaka till när det skiter sig och man liksom måste ta sig ut och göra något en dag då man håller på med volontärarbete för man vill inte svika dom andra volontärerna och det man faktiskt är där för. 
  • Anonym (Psychodrama)

Hej Borderlinare! Jag kände att jag behöver vända mig till er. Gick ur ett riktigt destruktivt förhållande för några månader sen vilket jag har nämnt tidigare i tråden. Tog tag i mitt liv efter det, får nu hjälp av en psykiatri, jobbar med mig själv varje dag och har mått ganska bra den senaste tiden.

Jag hade tänkt leva som singel nu ett tag framöver men jag har nyligen fått kontakt med en man som verkar för bra för att vara sann. Vi har pratat en hel del och han verkar helt annorlunda jämfört med vad jag har träffat tidigare. Han är lite äldre än mig och jag upplever honom som väldigt mogen och stabil. Han har ett fixat och lugnt liv. 

Han säger jätte fina saker hela tiden och tidigare idag så fick jag lite panik för jag kom ju på mig själv, jag är ju för fan inte frisk. Det känns som att jag lurar honom på något sätt, att han får upp en bild av mig som inte stämmer överens med verkligheten. Men samtidigt så har jag ju bara varit mig själv när vi har umgåtts. 

Jag tycker att han är helt underbar, han visar upp nya sidor hela tiden som verkligen imponerar mig. Nu står jag vid en kant där jag inte riktigt vet hur jag ska låta det här fortlöpa. Jag har fått lära mig att det är viktigt när man har borderline att knyta och behålla bra relationer. Det känns som att det här skulle kunna vara något bra men jag är ändå livrädd. Jag är livrädd för vem jag kan bli samtidigt som jag tänker att det är faktiskt jag som kan styra det. Bör jag berätta för honom hur det ligger till eller kommer jag skrämma iväg honom? Jag vet att det kan gå åt helvete men jag känner samtidigt att jag har utvecklats så mycket det sista året. Någon som vill bolla lite med mig?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?