• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Pia87

Var till läkaren idag. Började det hela med samtal med läkaren, åkte in till akuten på lördag på grund av mina blödningar.

Läkaren trodde att det var rester som kommit ut. Han berättade att om hcg värden fortsätter att gå ner så vill dom följa upp mig iaf till årsskiftet.

Sen gjorde han en undersökning, å hittade någonting som kunde vara rester. Han säger att en ny skrapning blir aktuellt. Jag går och klär på mig å när jag kommer tillbaka så visar han mig bilderna.

Han berättar att läkaren som undersökte mig förra gången hade sett att det fanns någonting som kunde vara rester men det har inte kommit ut nu när jag haft mina blödningar utan det hade blivit större. Läkaren visste inte vad det kunde vara så nu väntar jag på svar på hcgt för att vi ska veta om molan kommit tillbaka. Så mycket mer vet jag inte... Läkaren var också väldigt intresserad. För mig var det ett bakslag jag inte såg skulle komma. Vad kan det vara? Varför tillhör inte jag i den statistiken där allting går bra?

• Pia87

Lungröntgen fick jag göra samma dag som molan upptäcktes. Visade inget då!

• Emme8703

Hej tråkigt för dig! Det kan ju vara mola som växt till sig. Det gjorde den på mig. Men jag gjorde ingen till skrapning. Jag fick då börja med cytostatika. På min första lungrönken synes inget. Men när de tog emot mig på karolinska efter att hcg hade stigit syntes extremt små metastaser i lungor och lever. De hade tydligen ännu bättre maskin. När får du provsvar på hcg? Jag fick mitt idag. Det låg fortfarande på 0,1 så det var skönt. Det är klart du blir frisk. Kanske tar lite längre tid bara. Kram

• Pia87

Den här tråden är ovärderlig för mig! Jag är så glad att jag får skriva av mig någonstans och får svar å pepp av dig som varit med om samma sak. Allting känns så mycket lättare då å man får hopp.

Är du en 87a?

Jag hoppades på att läkaren skulle ringa mig redan ikväll men tydligen så har han inte fått svaren ännu. Så imorgon lär jag höra om hcgt stigit.

Är glad för din skull att du fått positiva besked!! Härligt...

Jag återkommer så fort jag vet nått.

• Pia87

Sonen hade öroninflammation för en vecka sen och i fredags avslutade han sin penicillinkur.

Idag fyra dagar senare har han fått feber igen. Är jätte orolig å det förstås på grund av allt som händer. Fick rådet att ge smärtlindring och högläge å återkomma ifall att det blir värre.

Vågar knappt sova vill bara vara nära han. Passade även på att fråga om hon på 1177 kunde se mina provsvar å svaret blev att hcgn börjat stiga igen. :(

• kasa01
    Pia87, stackars dig... men du, hon på 1177 får INTE lämna ut såna provsvar, är du säker på att det stämmer? Ring din läkare med en gång, om det börjar stiga är det viktigt att ni påbörjar cellgifter nu. Min lilla kille har också öroninflammation, var inne akut m honom i lördags o han har också fortfarande feber... det kanske är så?? Bättre nu men igår natt var han knallhet. Varmt lycka till, o se till att få tag i din läkare IDAG!
  • Pia87

Min läkare ringde idag! Ska på skiktröntgen på fredag å nästa vecka åker jag till Umeå för undersökning samt påbörjas en behandling. Trist att det inte gick utan cellgifter.

Emme8703 jag skulle gärna vela få kontakt med dig via e-post.

• malahl

Hej, Jag har läst lite genom tråden och vill dela med mig av min historia och förhoppningsvis kan den hjälpa någon. Jag har haft fyra missfall innan vi fick vår dotter som snart är ett år. Första missfallet skedde vecka 16 pga förtidig vattenavgång, maj 2009. Andra ett missled abortion som upptäcktes vecka 11 i oktober 2009. Därefter genomgick vi en utredning som inte visade något avvikande. I april 2010 visade stickan plus igen men visade sig vara en komplett mola och jag gjorde uppföljning i ett år. I december 2011 var jag gravid igen men tyvärr visade det sig vara en partiell mola och följdes upp i 6 månader. Jag upplevde inget stort stöd från sjukvården, vi har haft lätt för att bli gravida och ingen hade, som jag upplevde det, intresse eller tid att försöka förstå varför vi fick missfall gång på gång. Jag kände att något inte stod rätt till i min kropp, så jag gick på akupunktur för att stärka min kropp. Alla fyra akupunktörer som jag träffade sa att det var något med min mage som var i obalans och en tipsade mig om en näringsterapeut som jag gick till. Det visade sig att jag i stort sett bara hade onda bakterier och enbart ett fåtal goda i min tarmflora. Jag hade våren 2008 en envis influensa då jag fick en hel del antibiotika. Sedan då jag fick förtidig vattenavgång maj 2009 fick jag än mer antibiotika. Detta hade troligtvis slagit ut min tarmflora. Detta visade sig sedan genom ett allergitest ha skapat en födoämnesintolerans mot bland annat gluten och mjölkprotein. Efter att i juli 2012 ha ändrat min kost och vi återigen fick försöka bli gravida lyckades det på första försöket och vår dotter kom i juni 2013. Som jag skrev hoppas jag att min historia kan hjälpa någon. Jag tänker på er som är mitt uppe i det hela och håller tummarna för er. Kram!

Svar på tråden Mola/Druvbörd