• Svar på tråden Mola/Druvbörd
  • Joseta

kasa01; vi gör ÄD i Finland (Åbo). Pratade med dem efter att ha läst ditt svar om planering inför FET och de menade att OM det är mola, men HCG går ner som det ska på ett par månader så kan man planera FET så att återföringen görs i samband med att sexmånadersfristen går ut. Det är ju en del förbehandling innan själva återföringen görs och det känns bra att kunna påbörja den delen redan innan så förlorar vi ju inte fullt så mycket tid. Kliniken menar att det är ju själva graviditeten som producerar HCG och det är HCG man vill undvika under sexmånadersfristen. Men ÄD behandlingen för mig som mottagare är ju HCG-fri, dvs. det är ju ingen ägglossningsspruta etc. så det är ju först OM man blir gravid som kroppen börjar producera HCG så att planera återföring i samband efter sex månader ser de inga problem med.

Skrapades i dag så nu är det bara att invänta svaret från analysen. Jag bad att bli underrättad oavsett resultat och de trodde det skulle ta omkring två veckor, men att det i värsta fall kan ta upp till 3-4 veckor (de sa först att de bara skulle höra av sig om det var en mola, men jag vägrar leva i ovisshet för är det inte det så vill jag planera FET så fort som möjligt).

• Joseta

Lästa bakåt i tråden och har även googlat en del och som jag förstått det uppkommer mola antingen om två spermier befruktar ett ägg eller om ett kärnlöst ägg befruktas och spermiens dna duplicerar sig själv? Vi har ju gjort ICSI så att mer än en spermie skulle ha befruktat ägget känns ju uteslutet. Och ägget kan ju inte har varit kärnlöst om det blivit befruktat, så nu ökade hoppet markant om att jag kanske slipper moladiagnosen!

• calorina
    Jag har startat en egen tråd häromdagen men jag skriver här också eftersom den här tråden verkar lite mer aktiv.

Förra veckan (onsdag) gjorde jag vul och men man såg ingenting och enligt sista mens borde jag vara i v 7+3. Dom pratade om dålig bild och att det kanske var nåt fel på apparaten. Jag fick ta blodprov (hcg) och åka hem. Efter ett par timmar ringde dom och sa att jag måste komma tillbaka för att göra ett nytt ultraljud då hcg provet utan tvivel visade att jag var gravid och då befarade dom att det kunde vara utomkvedshavandeskap eftersom jag dessutom blivit gravid trots att jag hade kopparspiral. Väl tillbaka hittar man fortfarande ingenting varken i livmoder eller i någon äggledare. Efter att två st gynläkare konfererat en stund så kom man i alla fall fram till att det fanns nånting i livmodern och att det möjligtvis skulle kunna vara en hinnsäck.

Den ena läkaren nämnde druvbörd men den andra sa bestämt att det är det inte. Hur som helst så bestämdes tid för skrapning dagen efter och jag åkte hem för att förbereda mig. Innan skrapningen frågade jag om mitt hcg värde och det var 70500.

Efter skrapningen skickades det för analys och idag ringde läkaren vid 16.30 och meddelade att det var en komplett Mola jag hade och att jag ska komma in för provtagning på måndag. Provtagning en gång/vecka tills värdet är nere på 0 och sen varannan vecka i 6 månader och sen varje månad i 6 månader.

Jag är rätt gammal i sammanhanget (48 år) och blev gravid trots spiral (som visade sig sitta lite långt ner) och behöver inte oroa mig för att inte kunna få flera barn eller så men oroar mig för hur det ska utvecklas.

Känns sådär just nu faktiskt och är orolig för hur det ska gå. Vet inte heller hur jag ska berätta för mina barn (ungdomar) om det här för att inte göra dom oroliga. (15 och 17 år). Men känns ändå som det blir lite svårt att hemlighålla på nåt sätt.

Fattar inte att jag har levt i 48 år och aldrig hört talas om detta och lider med er alla som drabbas

• kasa01

Joseta, låter bra! Hoppas trots allt att det inte är en mola du haft. Lycka till!

• kasa01

Avenell, jag har känt mer efter molan, men tror också jag blivit mer uppmärksam... har des gjort ett antal IVF'er, som också har gjort sitt till. Att det tar tid att bli gravid har jag tyvärr fått erfara mer än man bör, så för mig låter 3 månader som ganska kort tid... Men det jag skulle kolla såsmåningom är ifall du fått nåt myom eller annat lite ärr i livmodern som gör det svårare för embryot att fästa. När livet var som mörkas för mig o vår kamp till en graviditet gick jag o fick akupunktur, det hjälpte mig. Kanske något att prova? varmt lycka till!

• kasa01

Carolina, låter misstänkte likt en mola tycker jag... tror inte du behöver känna stor oro, för de allra allra flesta händer ingenting efter op. Det är jätte ovanligt att det växer till sig, skulle det göra det kan ni prata om det då. Det jag tycker är svårast med vården här i Sverige är att de vet så lite om Mola, vilket medför att många går hem med fler frågor än när man kom. Jag har haft kontakt med väldigt många som gått igenom detta, o endast ett fåtal har fått äta cellgifter. De flesta av dem har det räckt med nån tablett eller två, ett par har fått tyngre behandling med strålning o intravenös cellgifts behandling. Av alla jag kommit i kontakt med har samtliga blivit friska. Varmt lycka till!

• calorina

I fredags eftermiddag fick jag beskedet Komplett mola 

Idag var jag och lämnade nytt HCG prov.

Den 26 februari (dagen före skrapningen) var värdet 70500

Idag var värdet 484 och läkaren sa att det ser bra ut. Ev. ska jag på lungröntgen men hon skulle återkomma med besked om det när hon visste säkert. Jag håller med om att dom inte verkar ha så mycket vana med det här men det är ett par stycken mer än mig som dom följer just nu på sjukhuset i Gävle.

Nu blir det uppföljning med prover varannan vecka fram till provet är negativt och sedan 1 gång per månad i 6 månader och sen varannan månad i 6 månader.

Nu är det bara att vänta två veckor då tills nästa gång 

Tack för lyckönskningen

• kasa01

Carolina, ok, beklagar.. men trodde som sagt att det nog var mola. Toppen att värdet gått ner så fort, var beredd på att det brukar plana ut dock, men det är helt normalt. Tycker du ska be om en lungröntgen, för att vara på säkra sidan. Eftersom du haft spiral antar jag att ditt mål inte är en ny graviditet?

• K g
    avenell skrev 2014-03-06 17:59:08 följande:
    Hej på er,

det var längesedan jag var inne här men jag ser nu att det har tillkommit ett par personer som har drabbats av mola. Jag är så ledsen för er skull och jag hoppas att er väg tillbaka till det normala blir så kort och rak som den kan bli. 

Anledningen till att jag sitter här idag är att jag har börjat fundera kring en graviditet efter att ha haft en mola. Vi började ha sex utan skydd i december kring de dagar som jag borde ha haft ägglossning, dock visste vi inte med säkerhet om jag hade ägglossning då eller inte. I januari testade jag ägglossningstest som gav utslag och vi hade sex några dagar innan, på dagen för ägglossning och dagen efter. I februari tog jag inget test för att kolla ägglossningen men jag kände av det (eller vad jag tror var det) väldigt tydligt. Även då hade vi sex dagarna innan och på dagen.

Jag har såklart gått och hoppats på att mensen inte skulle komma den här månaden men den kom idag, tyvärr.

När jag blev gravid med min mola så var det på vårt första försök och jag hade såklart hoppats att det skulle gå lika lätt den här gången men det har det alltså inte gjort. Molan var min första graviditet och det är bara det jag har att jämföra med.

Jag vet att det inte är långt att ha försökt i tre månader men det har ändå fått mig att fundera på hur det är att bli gravid efter en mola eller efter ett missfall.

Ni är flera här inne som har blivit gravida efter er mola. Hur lång tid tog det för er? Hur lång tid tog det för er att bli gravida innan ni fick er mola?

Finns det något speciellt som man bör tänka på när man vill bli gravid efter mola/missfall?

Känner ni någon skillnad i kroppen efter att ni haft molan? Jag känner av mina äggstockar mycket mer och jag tycker att jag känner varje gång jag har ägglossning. Jag kan även tycka att det drar, stickar och gör ont i äggstockarna då och då. Är det normalt? På sjukhuset säger de bara att jag ska "avvakta", det har de sagt sedan i oktober.
    Hej! Jag hade en komplett mola i feb 2012 och hade graviditetsförbud i ett helt år. När vi började försöka igen gick det snabbt, i april 2013 testade jag positivt så för oss tog det sig på tredje försöket. Det är ju precis som du säger verkligen inte lång tid ur befruktningsperspektiv men det är såklart jobbigt ändå när man vill att det ska bli på en gång efter den långa väntan.

Min kropp har funkat som innan tycker jag, i alla fall efter att jag vägrade äta p-pillrena som de prackade på mig för att vara helt säkra på att jag inte skulle bli gravid under förbudstiden. Jag åt dem bara i tre månader och på den korta tiden strulade mensen jättemycket, men bortsett från det så har jag haft mens som vanligt, ägglossning som jag känner av på samma sätt som innan osv.

Jag har varit gravid 5 gånger (samma kille)nu och så här har det gått till:

1. Oplanerad graviditet när jag var 18 år. Jag och killen hade varit ihop i mindre än ett år och slarvade oftast med kondomerna, hade inget annat skydd (ung och dum). Slutade med abort.

2. Jag tog ut min p-stav eftersom vi kunde tänka oss barn och tänkte att det får bli när det blir, vi höll inte koll på ägglossning eller någonting. Efter typ 2 år hade jag fortfarande inte blivit gravid och vi bestämde oss för att satsa ordentligt och köpte ägglossningstest. Tog bara någon månad om jag minns rätt och sedan var jag gravid. Slutade i missfall.

3. Efter missfallet försökte vi direkt igen med ägglossningstest som hjälp och det tog tre månader innan jag var gravid. Blev en frisk son.

4. Molan. Tog sig på första försöket.

5. Ett år efter molan började vi igen med ägglossningstest och fertilitets-app på mobilen. Tog som sagt tre månader och resulterade i en frisk son som nu är två månader.

Summa summarum är att vi haft turen att bli gravida ganska lätt när vi sett till att ha sex under de fertila perioderna, både innan och efter molan. Jag tror inte du behöver oroa dig för att molan ska ha påverkat era chanser. Enligt min läkare och allt jag har läst så ska det inte påverka alls. För de allra flesta tar det betydligt längre tid än tre månader även om de aldrig haft mola så att det tar sig på första försöket får man se som en oerhörd lyckträff. Lycka till, hoppas ni slipper vänta länge till nu!

• calorina

Sen sist har jag hunnit varit på lungröntgen och idag var jag också och lämnade ett nytt blodprov. Läkaren ringde redan på förmiddagen och talade om att värdet sjunkit jättefint och är nu nere på 23 och det har gått 3 1/2 vecka sedan skrapningen. 

Hon talade också om att lungröntgen sett bra ut

Känner mig mycket lugnare även om jag inte ropar hej ännu

Svar på tråden Mola/Druvbörd