15-åring på spritfest??
Min dotter går i nian och har aldrig druckit, är skötsam och duktig i skolan. Vi har nolltolerans hemma mot att dricka före 18, detta har hon vetat sen hon var liten och hon accepterar det. Ikväll skulle hon och hennes kompisar till två killar för att kolla på film. Av en slump fick jag dock veta att de var på väg till en fest hos en kille där det helt klart inte skulle vara nyktert. Jag fick tag i dottern när de redan satt på bussen, hon erkände allt, även att det mest troligt skulle bli en onykter tillställning men att hon inte tänkte dricka. Jag sa dock att hon inte fick stanna på festen och att jag tänkte ringa de andras föräldrar. Så gjorde jag också, fick tag i två utav tre, båda sa att deras döttrar skulle hem omedelbums. Jag åkte sen och hämtade alla fyra och skjutsade hem dem.
Min dotter var ångerfull, grät och var ledsen när hon kom hem. Sa förlåt för att hon ljugit och säger att hon förstår vikten av att vi föräldrar alltid vet var hon är, att det är en grundförutsättning för att vi överhuvudtaget ska våga låta henne vara ute om helgerna. Och det är väl det som skrämmer mej mest, att något skulle hända henne och jag inte ens vet var hon befinner sig...jag har alltid litat till hundra procent på henne, tyvärr känns det förtroendet rejält naggat i kanten nu. Hur vet jag i fortsättningen vad som är sant och vad som är lögn?? Samtidigt som hon ångrar att hon ljög så är hon besviken på mej för att jag inte litar på henne.
Ni andra med 15-16-åringar. Hur stränga är ni, skulle ni gjort likadant? Får era barn gå på fester där det dricks??
Jag själv var en oerhört strulig tonåring, drack tidigt och gjorde mycket dumheter. Vill bespara mitt barn det i möjligaste mån...