• Sanningsdan

15-åring på spritfest??

Min dotter går i nian och har aldrig druckit, är skötsam och duktig i skolan. Vi har nolltolerans hemma mot att dricka före 18, detta har hon vetat sen hon var liten och hon accepterar det. Ikväll skulle hon och hennes kompisar till två killar för att kolla på film. Av en slump fick jag dock veta att de var på väg till en fest hos en kille där det helt klart inte skulle vara nyktert. Jag fick tag i dottern när de redan satt på bussen, hon erkände allt, även att det mest troligt skulle bli en onykter tillställning men att hon inte tänkte dricka. Jag sa dock att hon inte fick stanna på festen och att jag tänkte ringa de andras föräldrar. Så gjorde jag också, fick tag i två utav tre, båda sa att deras döttrar skulle hem omedelbums. Jag åkte sen och hämtade alla fyra och skjutsade hem dem.

Min dotter var ångerfull, grät och var ledsen när hon kom hem. Sa förlåt för att hon ljugit och säger att hon förstår vikten av att vi föräldrar alltid vet var hon är, att det är en grundförutsättning för att vi överhuvudtaget ska våga låta henne vara ute om helgerna. Och det är väl det som skrämmer mej mest, att något skulle hända henne och jag inte ens vet var hon befinner sig...jag har alltid litat till hundra procent på henne, tyvärr känns det förtroendet rejält naggat i kanten nu. Hur vet jag i fortsättningen vad som är sant och vad som är lögn?? Samtidigt som hon ångrar att hon ljög så är hon besviken på mej för att jag inte litar på henne.

Ni andra med 15-16-åringar. Hur stränga är ni, skulle ni gjort likadant? Får era barn gå på fester där det dricks??

Jag själv var en oerhört strulig tonåring, drack tidigt och gjorde mycket dumheter. Vill bespara mitt barn det i möjligaste mån...

• Svar på tråden 15-åring på spritfest??
  • Killarnas morsa
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-01 17:31:10 följande:
    Så att din dotter ljög är ju i sig inte bra, men väldigt vanligt för det är det som tonåringar gör. För hon vet att hade hon sagt sanningen så hade du förbjudit henne.
    Det är ju just det jag menar!

Föräldrar accepterar att ungdomarna ljuger men inte att de festar ibland?
    Jag skulle aldrig acceptera att mina barn skulle ljuga för mig men det har sina skäl.

Varför ljuger de? Jo, för att deras föräldrar inte kan hantera sanningen på ett vettigt sätt.

Vill vi ha en relation med våra ungdomar när vi inte kan lita på att de talar sanning?
    Jag vill inte det! Alltför många föräldrar får erfara att dottern inte var hos kompisen och tittade på film som de trodde, utan var full på stan istället. Som en total överraskning...
    Om dottern inte kommer hem, var letar ni då??

Här är ett utdrag ur ett lagförslag som förväntas träda i kraft 100701:
    Formuleringen av den s.k. bjudregeln förtydligas och skärps så att det framgår att huvudregeln är att det inte är tillåtet att bjuda ungdomar på alkohol, men att det undantagsvis kan vara tillåtet, nämligen om förtäringen sker på platsen och i kontrollerade former samt att det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt står klart att det inte kan vara till skada för honom eller henne.

Jag skulle, personligen, inte bjuda mina ungdomar eftersom jag inte dricker själv men att hänvisa till att det är förbjudet innan de är 18 år kanske inte är rätt argument?
  • ZbrushEr

Fy faaan va bra gjort av dig... Jag menar det verkligen....

• Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-04-01 18:21:45 följande:
     Jag skulle, personligen, inte bjuda mina ungdomar eftersom jag inte dricker själv men att hänvisa till att det är förbjudet innan de är 18 år kanske inte är rätt argument?
    Visst är det rätt argument (för mig iaf). När jag använder detta som argument är det just i sammanhang när tjejerna pratar om fester där det förekommer alkohol.

När det gäller att bjuda är det inte lika hårt lagligt sett, det vet jag.
  • Killarnas morsa
    Miljah skrev 2010-04-03 09:11:26 följande:
    Visst är det rätt argument (för mig iaf). När jag använder detta som argument är det just i sammanhang när tjejerna pratar om fester där det förekommer alkohol. När det gäller att bjuda är det inte lika hårt lagligt sett, det vet jag.
    Jo, men biter det på ungdomarna att dra lagen för dem?
    I andra fall kanske man "går emot" lagen därför att man har egna regler, t ex lagen om cykelhjälm till 15 års ålder. Jag vill att mina killar använder hjälm trots att de passerar 15-årsgränsen.

Varför inte säga till dem istället att JAG/VI vill inte att du dricker pga att risken att råka illa ut ökar, det är mer skadligt för en ung kropp, jag litar inte på de här ungdomarna eller bla bla?
    Vad spelar lagen för roll när man är rädd om sitt barn? DET är det viktigaste!
    Det kan de heller inte slingra sig ur med att "alla andra" gör si eller så.
    Det argumentet har jag visserligen aldrig fått höra här än och det lär inte komma heller. Killarna är alldeles för självständiga för att bry sig om vad andra gör.

Jo, jag anses också vara sträng och kallas Tigermorsan av sönerna och deras kompisar... Men det beror mer på att jag vill ha stenkoll på var de är, med vem och vad de gör.
  • Guldrosen
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:
    ALLA ungdomar dricker innan de är 18 år. Vissa kan stå för det, andra inte. Det är skillnaden.
    Nej ALLA ungdomar dricker inte inna de är 18 år. Mina tonåringar har inte druckit. Jag personligen är så trött på alla som tror att ALLA ungdomar har druckit bara för att deras egana barn har druckit eller/och de själva drack i sin ungdom.

Vi lovade våra barn att om de avstår från alkoholen till de blir 18 år så betalar vi deras körkort. Våra tonåringar umgås inte med så många festande kompisar. De umgås med lugna och trygga kompisar.

Miljah: Instämmer i dina inlägg.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-04-03 11:09:46 följande:
     Varför inte säga till dem istället att JAG/VI vill inte att du dricker pga att risken att råka illa ut ökar, det är mer skadligt för en ung kropp, jag litar inte på de här ungdomarna eller bla bla?
    Men självklart! Det är så självklart så det tror jag alla som inte tillåter sina tonåringar att dricka, säger till dem?!
  • Killarnas morsa

Guldrosen skrev:

Nej ALLA ungdomar dricker inte inna de är 18 år. Mina tonåringar har inte druckit. Jag personligen är så trött på alla som tror att ALLA ungdomar har druckit bara för att deras egana barn har druckit eller/och de själva drack i sin ungdom.

Det gick inte att citera på vanligt sätt...
    Nej, naturligtvis finns det undantag men de är få.
    Med tanke på att undersökningar visar, om man frågar ungdomarna, att var tredje har druckit i nian så kan man nog anta att det är ännu färre vid 18 års ålder, eller hur?

Det är inte min mening att varken klanka ned på föräldrarna eller ungdomarna, oavsett hur man ser på detta.
    MEN betydligt fler har druckit någon gång, än vad deras föräldrar tror. Den saken är helt klar! De flesta ungdomar försöker dölja det för sina föräldrar och föräldrarna vill så gärna tro att deras barn faktiskt är bättre än andras ungar.

Det behöver inte alls bero på umgänget. Ungdomar kan komma i kontakt med alkohol och droger överallt! På skolan, skolresor, konfirmationsläger, på stan, hos kompisar, träningsläger, hemma och ja, överallt.

Jag anser mig inte ha råd att vara naiv men det är min åsikt.
    Nu tar tävlingssäsongen vid här hemma så nu är det slutfestat, oavsett!

• Sanningsdan
    Killarnas morsa skrev 2010-04-03 20:29:09 följande:
    MEN betydligt fler har druckit någon gång, än vad deras föräldrar tror. Den saken är helt klar! De flesta ungdomar försöker dölja det för sina föräldrar och föräldrarna vill så gärna tro att deras barn faktiskt är bättre än andras ungar.Det behöver inte alls bero på umgänget. Ungdomar kan komma i kontakt med alkohol och droger överallt! På skolan, skolresor, konfirmationsläger, på stan, hos kompisar, träningsläger, hemma och ja, överallt.Jag anser mig inte ha råd att vara naiv men det är min åsikt.Nu tar tävlingssäsongen vid här hemma så nu är det slutfestat, oavsett!
    Känns som denna tråd som jag startade spårat ut lite men innan iaf jag lägger ned vill jag ha några saker sagt:

1. Om studier visar att var tredje ungdom druckit så betyder det faktiskt att 66% av dem INTE gjort det. Det finns alltså gott om högstadieelever som går nyktra ur nian.
    Däribland min egen hoppas jag, och detta är inte naivt eller orealistiskt, ingen av hennes närmaste vänner dricker heller - och får inte göra det. När jag hämtade tjejerna från festen var alla fyra föräldrar rörande överens om detta.

2. Man kan ha en öppen, ärlig och tillitsfull relation förälder-barn emellan även om vissa saker är förbjudna för barnet. Alla tonåringar ljuger inte stup i kvarten...att jag förstod att min dotter hittade på för att få gå på fest beror kanske just på detta. Vi har en så bra relation att jag förstod att här var nåt som inte stämde.

3. Min dotter hade inte för avsikt att dricka - hon var intresserad av en av killarna på festen, för att citera henne: "Men snälla mamma, detta är mitt livs chans!!!"  Återigen - alla tonåringar är inte intresserade av alkohol.

4. Eftersom jag har en relation till min dotter som bygger på förtroende så fick hon ta bussen till festen istället för att hoppa av mitt i skogen. Jag gjorde också en ordentlig sväng runt hela stan, tog god tid på mej, för att hon skulle hinna in och träffa alla och inte behöva vända i dörren. Så jag är ingen monstermamma som tvingar mitt barn till lögner och smusslande. Dagen efter var allt frid och fröjd, och om något, så har vår relation vunnit på detta :)
  • Guldrosen

Bra skrivet mildamatildas!

Vi har också en öppen, ärlig och tillitsfull relation till våra tonåringar. Det fungerar alldeles ypperligt.

Vi är inte alls naiva eller orealistiska bara för att våra tonåringar råkar tillhöra denna grupp som inte dricker alkohol. Men det känns kanske bättre för dem som har ungdomar som dricker att idiotförklara oss som har ungdomar som inte dricker. Det bjuder jag på om det underlättar deras liv...

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Miljah
    Guldrosen skrev 2010-04-04 14:01:14 följande:
    Bra skrivet mildamatildas! Vi har också en öppen, ärlig och tillitsfull relation till våra tonåringar. Det fungerar alldeles ypperligt. Vi är inte alls naiva eller orealistiska bara för att våra tonåringar råkar tillhöra denna grupp som inte dricker alkohol. Men det känns kanske bättre för dem som har ungdomar som dricker att idiotförklara oss som har ungdomar som inte dricker. Det bjuder jag på om det underlättar deras liv...
    *Nickar instämmande* {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden 15-åring på spritfest??