• Sanningsdan

15-åring på spritfest??

Min dotter går i nian och har aldrig druckit, är skötsam och duktig i skolan. Vi har nolltolerans hemma mot att dricka före 18, detta har hon vetat sen hon var liten och hon accepterar det. Ikväll skulle hon och hennes kompisar till två killar för att kolla på film. Av en slump fick jag dock veta att de var på väg till en fest hos en kille där det helt klart inte skulle vara nyktert. Jag fick tag i dottern när de redan satt på bussen, hon erkände allt, även att det mest troligt skulle bli en onykter tillställning men att hon inte tänkte dricka. Jag sa dock att hon inte fick stanna på festen och att jag tänkte ringa de andras föräldrar. Så gjorde jag också, fick tag i två utav tre, båda sa att deras döttrar skulle hem omedelbums. Jag åkte sen och hämtade alla fyra och skjutsade hem dem.

Min dotter var ångerfull, grät och var ledsen när hon kom hem. Sa förlåt för att hon ljugit och säger att hon förstår vikten av att vi föräldrar alltid vet var hon är, att det är en grundförutsättning för att vi överhuvudtaget ska våga låta henne vara ute om helgerna. Och det är väl det som skrämmer mej mest, att något skulle hända henne och jag inte ens vet var hon befinner sig...jag har alltid litat till hundra procent på henne, tyvärr känns det förtroendet rejält naggat i kanten nu. Hur vet jag i fortsättningen vad som är sant och vad som är lögn?? Samtidigt som hon ångrar att hon ljög så är hon besviken på mej för att jag inte litar på henne.

Ni andra med 15-16-åringar. Hur stränga är ni, skulle ni gjort likadant? Får era barn gå på fester där det dricks??

Jag själv var en oerhört strulig tonåring, drack tidigt och gjorde mycket dumheter. Vill bespara mitt barn det i möjligaste mån...

• Svar på tråden 15-åring på spritfest??
  • snustorr

När jag var i moppeåldern hade jag väldigt mycket frihet och det tackar jag för. Inga föräldrar vill väl inte att deras barn umgås med folk som har dåligt inflytande som kan få ens barn på andra vägar och tankar än vad man själv har planerat. Jag var skötsam då och jag är skötsam nu, om jag var ute på fester med mina jämngamla kompisar var inget som påverkade min utveckling negativt, men det finns ju självklart scenarion där lättpåverkade ungdomar har hamnat i fel sällskap som det gått åt helvete för. Jag tackar iaf mina föräldrar väldigt mycket för att jag hade såpass mycket frihet som jag hade.

• Sanningsdan
    snustorr skrev 2010-03-28 03:11:52 följande:
    När jag var i moppeåldern hade jag väldigt mycket frihet och det tackar jag för. Inga föräldrar vill väl inte att deras barn umgås med folk som har dåligt inflytande som kan få ens barn på andra vägar och tankar än vad man själv har planerat. Jag var skötsam då och jag är skötsam nu, om jag var ute på fester med mina jämngamla kompisar var inget som påverkade min utveckling negativt, men det finns ju självklart scenarion där lättpåverkade ungdomar har hamnat i fel sällskap som det gått åt helvete för. Jag tackar iaf mina föräldrar väldigt mycket för att jag hade såpass mycket frihet som jag hade.
    Och jag hade alldeles för mycket frihet och alldeles för lite förstånd att hantera det. Nu gick det inte åt h-ete med mej men jag önskar att jag sluppit en del erfarenheter :(
  • Miljah

Jag hade gjort likadant. Jag (vi) är väldigt stränga när det gäller fester där det förekommer sprit. Det kan nog upplevas jobbigt ibland av våra döttrar men de vet vår ståndpunkt och accepterar den. Jag tror att de innerst inne tycker att det är skönt att vi är så hårda på den punkten. De missar t ex nians avslutningsfest i sommar eftersom de ska åka till USA då och det kryper fram att de tycker att det ska bli skönt eftersom det är så mycket fokus på att dricka då.

Jag förstår precis känslan då man känner att förtroendet inte är som det varit. Min ena dotter ljög mig rätt upp i ansiktet i höstas (hade dock inte med sprit eller dylikt att göra) och mitt förtroende för henne fick sig en rejäl knäck. Det tog ett tag att reparera, blev inte riktigt återskapat förrän vi hade tillbringat en helg tillsammans bara vi två.

• Killarnas morsa

Jag har lite "annorlunda" tankar kring detta, ser jag...

Min äldst son är 16 i år, går ur nian nu till sommaren och har festat tre gånger hittills.
    Han är en sportkille som aldrig skulle dricka under sin tävlingssäsong, vilket jag är väldigt glad för eftersom den infaller på sommaren.

Först av allt;
    Är det rimligt att kräva total "avhållsamhet" tills de fyller 18 år?
    Väntade vi tills vi fyllde 18 år?
    Vad innebär ett förbud, rent praktiskt, för oss som föräldrar och för ungdomarna?

Personligen tror jag att det är dömt att misslyckas.
    Vad är viktigast om det trots allt händer, att ungdomarna "sviker" oss eller att det kan hända allvarliga saker?

Min relation med mina tonåringar bygger på 110 % tillit och öppen kommunikation. Jag måste vara lyhörd för hur deras liv ser ut och utvecklar sig. Eftersom jag vet att de dricker ibland så har jag möjlighet att påverka dem och styra lite INNAN det händer en katastrof.

Villkoren för att jag ska släppa iväg dem är:
    Jag hämtar hem dem hit på natten, inkl kompisar/flickvänner, what ever.
    Jag vill se i vilket skick dem är i.
    Jag måste veta var de är och med vem.
    Jag håller kontakt med dem under kvällen.
    Jag godkänner om det är läge för fest, eller ej.

I gengäld får jag ungdomar som vågar vara ärliga, som ringer om det behövs, kompisar till killarna som ringer om de behöver hjälp, jag vet var de är och med vem och framför allt; Jag kan prata med dem innan om faran med alkohol och andra droger!
    Jag har pratat med killarna och deras kompisar om detta många gånger och jag skulle aldrig drömma om att lasta på dem att de svikit mig och brutit någon överrenskommelse oss sinsimellan. Det är helt ointressant.
    Det viktiga är att OM något händer så måste de vara i skick att höra av sig, vi måste veta var vi ska leta om vi inte får kontakt, de kan frysa ihjäl om de lullar omkull ute på vintern, de kan bli nedslagna och rånade utan att kunna försvara sig, de kanske inte kan ta sig ut vid en ev brand osv osv

Riskerna är precis desamma oavsett om de är 18 eller 16 år, eller hur?
    Ta chansen att ha ett bra samtal med era ungdomar och slipp, förhoppningsvis, ungdomar som ljuger och inte vågar stå för sina misstag!

• Sanningsdan
    Killarnas morsa skrev 2010-03-29 22:55:44 följande:
    Jag har lite "annorlunda" tankar kring detta, ser jag...Min äldst son är 16 i år, går ur nian nu till sommaren och har festat tre gånger hittills.Han är en sportkille som aldrig skulle dricka under sin tävlingssäsong, vilket jag är väldigt glad för eftersom den infaller på sommaren.Först av allt;Är det rimligt att kräva total "avhållsamhet" tills de fyller 18 år?Väntade vi tills vi fyllde 18 år?Vad innebär ett förbud, rent praktiskt, för oss som föräldrar och för ungdomarna?Personligen tror jag att det är dömt att misslyckas.Vad är viktigast om det trots allt händer, att ungdomarna "sviker" oss eller att det kan hända allvarliga saker? Min relation med mina tonåringar bygger på 110 % tillit och öppen kommunikation. Jag måste vara lyhörd för hur deras liv ser ut och utvecklar sig. Eftersom jag vet att de dricker ibland så har jag möjlighet att påverka dem och styra lite INNAN det händer en katastrof.Villkoren för att jag ska släppa iväg dem är:Jag hämtar hem dem hit på natten, inkl kompisar/flickvänner, what ever.Jag vill se i vilket skick dem är i.Jag måste veta var de är och med vem.Jag håller kontakt med dem under kvällen.Jag godkänner om det är läge för fest, eller ej.I gengäld får jag ungdomar som vågar vara ärliga, som ringer om det behövs, kompisar till killarna som ringer om de behöver hjälp, jag vet var de är och med vem och framför allt; Jag kan prata med dem innan om faran med alkohol och andra droger!Jag har pratat med killarna och deras kompisar om detta många gånger och jag skulle aldrig drömma om att lasta på dem att de svikit mig och brutit någon överrenskommelse oss sinsimellan. Det är helt ointressant. Det viktiga är att OM något händer så måste de vara i skick att höra av sig, vi måste veta var vi ska leta om vi inte får kontakt, de kan frysa ihjäl om de lullar omkull ute på vintern, de kan bli nedslagna och rånade utan att kunna försvara sig, de kanske inte kan ta sig ut vid en ev brand osv osvRiskerna är precis desamma oavsett om de är 18 eller 16 år, eller hur?Ta chansen att ha ett bra samtal med era ungdomar och slipp, förhoppningsvis, ungdomar som ljuger och inte vågar stå för sina misstag!
    Fast....det låter lite naivt. Har du sett reklamfilmerna där ungdomarna på fest säger typ "nej tack det är bra, min mamma säger att det räcker med två öl..."? Inte särskilt troligt skeende va?
    Jag har också pratat med min dotter om riskerna med alkohol, och det skulle kännas märkligt för mej att först tala om hur farligt det är och sen ändå tillåta att hon dricker. Jag tycker nog det är rimligt att kräva avhållsamhet eftersom det faktiskt är olagligt att dricka före 18 år. Sen om det ändå händer, det är en annan femma. Jag tror ändå att jag kommer långt på att det för henne är helt naturligt och normalt att hon inte ska dricka, hon har vetat det sen tioårsåldern säkert, då hon började undra vad som fanns i våra vinglas.  Känns som varje månad man kan skjuta upp debuten är en vinst.
    Du säger att dina tonåringar dricker ibland och att den äldste går i nian...har du alltså yngre barn som också dricker? Min 15-åring som ville gå på fest hade inga tankar på att dricka överhuvudtaget säger hon, och jag vet inte vad som är så orimligt med det? Bra samtal, öppenhet och ärlighet kan man ha utan att tillåta tonåringarna att dricka. Min dotter tog en chans i helgen, efteråt känner hon sig bara dum säger hon för att hon ljög, hon tycker det känns onödigt.
    Jag tröstade henne med att jag tycker det var ett alldeles normalt beteende för en 15-åring :)
  • Killarnas morsa
    mildamatildas skrev 2010-03-30 00:37:02 följande:
    Fast....det låter lite naivt. Har du sett reklamfilmerna där ungdomarna på fest säger typ "nej tack det är bra, min mamma säger att det räcker med två öl..."? Inte särskilt troligt skeende va?
    Jag har också pratat med min dotter om riskerna med alkohol, och det skulle kännas märkligt för mej att först tala om hur farligt det är och sen ändå tillåta att hon dricker. Jag tycker nog det är rimligt att kräva avhållsamhet eftersom det faktiskt är olagligt att dricka före 18 år. Sen om det ändå händer, det är en annan femma. Jag tror ändå att jag kommer långt på att det för henne är helt naturligt och normalt att hon inte ska dricka, hon har vetat det sen tioårsåldern säkert, då hon började undra vad som fanns i våra vinglas. 
    Känns som varje månad man kan skjuta upp debuten är en vinst. Du säger att dina tonåringar dricker ibland och att den äldste går i nian...har du alltså yngre barn som också dricker?
    Det handlar inte om att jag tillåter att han dricker, självklart hade jag hellre sett att han avstått. Men OM han dricker så vill jag veta. Om jag vill veta så måste jag ge honom möjlighet att vara ärlig utan att gå i taket.
    ALLA ungdomar dricker innan de är 18 år. Vissa kan stå för det, andra inte. Det är skillnaden. Inte att vissa inte dricker, för det gör de, förr eller senare.
    Om han ska på fest så ska jag hämta hem honom. Han är ofta hos kompisar över halva Västsverige så jag brukar inte hämta hem honom på natten...
    Jag VILL INTE bli överraskad av en tragedi pga att jag trodde att "Mitt barn skulle aldrig..!" Mina barn är inte bättre än andras ungar.

Jag har inte pratat med mina ungdomar om att det är farligt att dricka alkohol utan att det är farligt att dricka FÖR MYCKET alkohol, så det har jag inga problem att hantera. Det lustiga är att jag själv aldrig dricker och skulle jag någon gång fundera över att göra det så skulle det absolut inte vara när jag har ansvar för några ungdomar, varken mina eller andras.
    Hur förklarar du att du själv gör något som är farligt?

Jag har inte yngre barn som dricker utan min andra son går i åttan så diskussionen är snart aktuell där också.

Allting är relativt, eller hur? Jag satt här med andras aspackade ungdomar när de gick i sjuan redan. Ungdomar vars föräldrar låst in spriten, förnekat att deras barn någonsin skulle dricka och hävdade bestämt att deras barn minsann var fantastiskt skötsamma. Nu, två år senare, har samma barn testat droger och hamnar fortfarande vid mitt köksbord på nätterna...
    När jag ser på killarnas kompisar så tycker jag att jag vunnit två år. Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
  • amalie79
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:
    Det handlar inte om att jag tillåter att han dricker, självklart hade jag hellre sett att han avstått. Men OM han dricker så vill jag veta. Om jag vill veta så måste jag ge honom möjlighet att vara ärlig utan att gå i taket.ALLA ungdomar dricker innan de är 18 år. Vissa kan stå för det, andra inte. Det är skillnaden. Inte att vissa inte dricker, för det gör de, förr eller senare.Om han ska på fest så ska jag hämta hem honom. Han är ofta hos kompisar över halva Västsverige så jag brukar inte hämta hem honom på natten...Jag VILL INTE bli överraskad av en tragedi pga att jag trodde att "Mitt barn skulle aldrig..!" Mina barn är inte bättre än andras ungar.Jag har inte pratat med mina ungdomar om att det är farligt att dricka alkohol utan att det är farligt att dricka FÖR MYCKET alkohol, så det har jag inga problem att hantera. Det lustiga är att jag själv aldrig dricker och skulle jag någon gång fundera över att göra det så skulle det absolut inte vara när jag har ansvar för några ungdomar, varken mina eller andras.Hur förklarar du att du själv gör något som är farligt?Jag har inte yngre barn som dricker utan min andra son går i åttan så diskussionen är snart aktuell där också.Allting är relativt, eller hur? Jag satt här med andras aspackade ungdomar när de gick i sjuan redan. Ungdomar vars föräldrar låst in spriten, förnekat att deras barn någonsin skulle dricka och hävdade bestämt att deras barn minsann var fantastiskt skötsamma. Nu, två år senare, har samma barn testat droger och hamnar fortfarande vid mitt köksbord på nätterna...När jag ser på killarnas kompisar så tycker jag att jag vunnit två år. Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
    Nej, ALLA ungdomar gör det inte. Jag gjorde det inte, mina vänner gjorde det inte (vissa, men långt ifrån alla)

I övrigt gillar jag din inställning och syn på det.
  • iii

Håller med Killarnas morsa. Om tonåringen vill dricka och festa så kommer h*n göra det oavsett hur mycket man än förbjuder. Då föredrar jag också att veta när, var och med vem. Sen är alla barn olika, vissa har inte ett intresse av att festa även om man tillåter det.

Mina föräldrar var ganska stränga, vilket gjorde att jag började ljuga för dom. Jag hamnade i många dåliga situationer men det visste de aldrig om, eftersom jag var så rädd för att de skulle bli arga. De trodde att jag var skötsam och duktig. Om de bara visste!

Min syn är att man ger barnen verktygen genom att lära dom rätt och fel. Men sen är det upp till dom att välja om de tänker använda sig av dessa verktyg eller ej. Man får helt enkelt hoppas att man gjort ett bra jobb och uppfostrat en förståndig tonåring. Men alla tonåringar gör sina misstag, och jag tycker det är viktigt att de då känner att de vågar berätta detta för sina föräldrar.

• Miljah
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
    Killarnas morsa skrev 2010-03-30 19:02:49 följande:
    Än så länge har jag aldrig träffat någon som inte testat alkohol när de går ur nian men det är klart att de finns, någonstans.
    Japp, här i mitt hus finns två av dem iaf {#lang_emotions_smile} De är väldigt framåt och utåtriktade, med gott självförtroende och vågar säga nej.

Svarar lite allmänt i tråden:
    Forskning visar att ju längre man kan skjuta upp alkoholdebuten, desto mindre risk för att utveckla ett beroende senare i livet. Detta gör att jag är glad för varje månad mina tonåringar avstår från att dricka. Sen är det min övertygelse att man absolut kan ha ett öppet och ärligt "förhållande" med sina tonåringar även om man är "sträng". Mina döttrar skulle inte dra sig för att ringa mig (oss) om det mot all förmodan var så att de drukigt och de t ex mådde dåligt och behövde hjälp.

Att vi vuxna i familjen dricker alkohol ser jag inte som något konstigt. Det är ju tillåtet för oss men inte för ungdomar under 18 år.
  • Leos och Vincents mamma

Mina barn har tack och lov ganska långt kvar till den åldern. Men jag tyckte du gjorde rätt ts, som åkte och hämtade dem. Det hade jag med gjort, mina barn kommer INTE att få gå på spritfest när de är 15 år!

Däremot så är det ju så att när man blir tonåring så vill man testa och man faller ofta för grupptrycket (jag pratar av egen erfarenhet hur jag var när jag var tonåring). Det mest skötsamma barnet kan helt plötsligt bli förändrad eftersom man vill så gärna göra saker som man egentligen innerst inne vet är fel.
    Så att din dotter ljög är ju i sig inte bra, men väldigt vanligt för det är det som tonåringar gör. För hon vet att hade hon sagt sanningen så hade du förbjudit henne.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
Svar på tråden 15-åring på spritfest??