Alltså... Nu kommer jag som värsta party poopern här, men smeknamn får man ju ofta beroende på helt andra saker. Som killen i högstadiet som kallades Backen, eftersom han en gång drack en hel back öl själv.
Eller en kille jag kände som kallades för Dixie, för att han gillade Dixiekola.
Och ens barn brukar man ju ofta kalla tusen saker, snutten, skruttet, plutten, pysen, hjärtat, älskling, snorunge (jodå, jag gör det, när han snorar frågar jag med kärlek i stämman ifall han är mammas lilla snorunge) och så vidare.
Sen kan man ju även få smeknamn från vad man själv kallar sig som liten. Som han som kallades för Ajje av alla, även av föräldrar och så vidare, fast egentligen hette han Anders, men det kunde han inte säga som liten, utan istället blev det ett Ajje.
Med allt detta sagt, om jag nu skulle känna ett tvång att kalla Ibrahim för något annat än Ibrahim så tror jag att jag skulle fråga honom om det var okej att jag kallar honom Ibbe.
Om han nu inte har gjort något remarkabelt som förlänt honom ett annat smeknamn vill säga - typ Palle ifall han trillat ner från en lastpall...