• elinnnnn

Ibrahim - smeknamn?

Hej!
    Min kompis väntar en son och dem har tänkt att ge honom namnet ibrahim (dem är araber därav namnvalet) men eftersom hon är halvsvensk vill hon komma på ett smeknamn som klingar bra på svenska.

Snälla hjälp mig hjälpa min vän!

Vår lill* plutt väntas 100810
  • Svar på tråden Ibrahim - smeknamn?
  • Stinky

De jag känner/känt som heter Ibrahim, har jag kallat för "Ibbe".

• elinnnnn
    greywolf skrev 2010-03-28 18:09:56 följande:
    Instämmer med posh foxy baby, hur lätt är det att hitta smeknamn utöver de förslag du har fått utan att frångå från Ibrahim för mycket?Mitt förslag:Ibi eller Ibbi, borde väl uttalas någorlunda lika men kan stavas olika beroende på vad man gillar.Man kan ju kasta om bokstäverna lite och kalla honom för Bira annars, hehe = )
    bira hahaha nä det går ju bort. tror inte dem vill att folk ska kalla deras son för "öl"...

men vi tackar för förslagen och om någon kommer på något annat så skriv. det behöver ju inte vara "baserat" på dem två första bokstäverna..
  • Michisen

Alltså... Nu kommer jag som värsta party poopern här, men smeknamn får man ju ofta beroende på helt andra saker. Som killen i högstadiet som kallades Backen, eftersom han en gång drack en hel back öl själv.

Eller en kille jag kände som kallades för Dixie, för att han gillade Dixiekola.

Och ens barn brukar man ju ofta kalla tusen saker, snutten, skruttet, plutten, pysen, hjärtat, älskling, snorunge (jodå, jag gör det, när han snorar frågar jag med kärlek i stämman ifall han är mammas lilla snorunge) och så vidare.

Sen kan man ju även få smeknamn från vad man själv kallar sig som liten. Som han som kallades för Ajje av alla, även av föräldrar och så vidare, fast egentligen hette han Anders, men det kunde han inte säga som liten, utan istället blev det ett Ajje.

Med allt detta sagt, om jag nu skulle känna ett tvång att kalla Ibrahim för något annat än Ibrahim så tror jag att jag skulle fråga honom om det var okej att jag kallar honom Ibbe.
    Om han nu inte har gjort något remarkabelt som förlänt honom ett annat smeknamn vill säga - typ Palle ifall han trillat ner från en lastpall...

• Melike

snälla vad ni än kallar honom kalla inte honom IBO !!

min mans bror heter ibrahim o de kallar honom Ibbe. det e helt okej

• Lindsey

En på mitt föredetta jobb hette så och alla kallade honom för Ibbe :P

• Melike

han kan ju faktiskt heta abraham då det e samma namn,  A på arabiska utalas som e ibland så då blir uttalet ebrahem, o så kan han kallas abbe :) men abbe o ibbe är inte så olik varandra ahaha :D

ett annat arabiskt namn som är internationellt är Mikail/mikael, sen finns Yakup/Jacob, Ismail/ ismael, Ilyas/Elias finns mkt att välja mellan.

• amalie79

Jag kanske är dum nu, men varför döpa ett barn till en sak och kalla det för något annat? Heter man Ibrahim så gör man väl, man börjar väl inte med att hitta på ett smeknamn, sådant kommer väl när man ser vem han är.

Tycker de ska tänka till över namnvalet en gång till. Det finns så många fina arabiska namn som INTE behöver försvenskas. Så mycket araber som det finns i Sverige nu så är det ingenting som är konstigt längre.

• Platano

Fast smeknamn är ju inget direkt man bestämmer själv, jag menar föräldrarna kan ju ha ett eget själv (även om det känns lite krystat att försöka komma på ett smeknamn) Men föräldrarna kan ju inte hindra andra från att kalla honom  något annat, och då får de ju räkna med att det förmodligen kommer blir Ibbe om det nu är det vanligaste. Grejen med smeknamn är väl lite att de bara uppkommer naturligt.

• Singelpappa77

Abraham / Ibrahim är ju två sidor av samma mynt. Båda versionerna av namnet anspelar på samma bibliska figur, och eftersom barnet kommer växa upp i Sverige kan man tycka det vore mer logiskt att ge honom den stavningen. Abraham är ju lätt att göra smeknamn av också, dvs "Abbe".
    (vet att jag inte är den förste i tråden som tar upp Abraham)

Välkommen hem till mig på middag och massage *blink*
  • micki

Hima är ett vanligt smeknamn på araber vid namn Ibrahim.

• FrökenSwe

i södertälje hade han lätt blivit kallad för ibbe

• elinnnnn

fast det är ingen som sagt att dem bor i Sverige. Det gör dem alltså inte.

Självklart brukar smeknamn skapas under livets gång. Fast jag tex har haft samma smeknamn hela mitt liv sen jag var liten. Smeknamnet som mamma och pappa kallade mig för. Så det är inte säkert att kompisar hittar på andra smeknamn. Min väninna är väl medveten om att deras son kan få andra smeknamn och det är helt okej för henne, men hon undrar för sin egen skull vad hon ska kalla honom förutom annat som lillen, älskling, plutten osv

amalie79 skrev 2010-03-28 22:00:18 följande:
    Jag kanske är dum nu, men varför döpa ett barn till en sak och kalla det för något annat? Heter man Ibrahim så gör man väl, man börjar väl inte med att hitta på ett smeknamn, sådant kommer väl när man ser vem han är.Tycker de ska tänka till över namnvalet en gång till. Det finns så många fina arabiska namn som INTE behöver försvenskas. Så mycket araber som det finns i Sverige nu så är det ingenting som är konstigt längre.
    Det är ju hela grejen med smeknamn? Dem lär ju inte vilja ge honom namnet Ibbe tex bara för att dem kanske kommer kalla honom för det? Och som sagt nej dem bor inte i Sverige.
Svar på tråden Ibrahim - smeknamn?