• snusmumriken2

Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!

Vi misstänker att vår son kan vara laktosintolerant o har i samråd med BVC beslutat att ge honom en laktosfri kost i ca 2 veckor för att se om symtomen avtar.

Nu är ju naturligtvis frågan- vad får han äta?! Vad bör han inte äta?!
    Vi är helt gröna inom detta område, har aldrig kommit i kontakt med någon som varit laktosintolerant!

Har hört att feta produkter innehåller mindre laktos, betyder det att tex grädde är ok?
    Hur är det med pulversåser? Olika mixer? Creme fraiche? Ost? Bröd? Smör? Osv...

Snälla hjälp oss!

• Svar på tråden Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!
  • Ema86

allt med komjölk är förbjudet. det vill säga grädde smör mjölk ost  .. ja mejeri produkter i stort sett. det är bara att läsa på innehåll :)
    vissa bröd, färdiga såser, färdigmat o mycket annat kan oxå innehålla mjölk.
    men det finns jättestort utbud av laktosfritt numera :)

• snusmumriken2
    Ema86 skrev 2010-03-28 15:00:52 följande:
    allt med komjölk är förbjudet. det vill säga grädde smör mjölk ost  .. ja mejeri produkter i stort sett. det är bara att läsa på innehåll :) vissa bröd, färdiga såser, färdigmat o mycket annat kan oxå innehålla mjölk.men det finns jättestort utbud av laktosfritt numera :)
    Men jag har hört att ost är ok om den är lagrad mer än 3 månader?
    O hur är det med feta produkter?

Har bytt ut mjölken o youghurten till laktosfritt men vanligt smör har jag gett honom, är det fel?
  • Blå Flygare

Är det älsta eller yngsta grabben? Hur länge har han haft besvär?

• Ema86

tror att det är säkrast att byta ut smöret oxå. även ost som är lagrad är gjord på komjölk så det borde inte heller vara bra. o så vitt jag vet så tar inte hög fetthalt bort laktos.
    är han inet jättekänslig så går det säkert bra o äta lite av laktosvaror utan att han reagerar. prova dig fram! alla reagerar ju olika :)
    många kan äta laktos om det är tillagat, men inte typ dricka vanlig mjölk utan reakton.

• snusmumriken2
    Blå Flygare skrev 2010-03-28 15:06:39 följande:
    Är det älsta eller yngsta grabben? Hur länge har han haft besvär?
    Yngsta. Han har haft problem med magen sen han föddes tycker jag, han har haft jätteproblem med kräkningar o dålig viktuppgång men jag har hela tiden blivit bortviftad med att det beror på magmunnen. Kanske var det det också för nu är kräkningarna borta men han bajsar ofta o är väldigt lös o har en väldigt spänd mage o är allmänt gnällig (kan ju iofs bero på annat).
    Laktosintolerans har aldrig slagit mig förut o det är ingen som sagt att problemen kan bero på det, men nu var det ett äldre barn på mitt jobb som hade samma problem som min son o det visade sig vara laktosintolerans. Tog kontakt med BVC samma dag, det var i onsdags.
  • Sofi 83
    Ema86 skrev 2010-03-28 15:00:52 följande:
    allt med komjölk är förbjudet. det vill säga grädde smör mjölk ost  .. ja mejeri produkter i stort sett. det är bara att läsa på innehåll :)
    Dedär gäller ju nog inte ifall det bara är laktosfritt som han skall ha!
    Skall man ha laktosfri diet så går det bra att byta ut mot laktosfritt smör, laktosfri joghurt osv. Inte behöver man ta bort alla mejeriprodukter för det inte!

Här http://www.allergisidan.com/laktos.htm kan man läsa lite om laktosintolerans.
    Även här finns en del bra info samt recept http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=237
  • Blå Flygare
    snusmumriken2 skrev 2010-03-28 15:14:12 följande:
    Yngsta. Han har haft problem med magen sen han föddes tycker jag, han har haft jätteproblem med kräkningar o dålig viktuppgång men jag har hela tiden blivit bortviftad med att det beror på magmunnen. Kanske var det det också för nu är kräkningarna borta men han bajsar ofta o är väldigt lös o har en väldigt spänd mage o är allmänt gnällig (kan ju iofs bero på annat). Laktosintolerans har aldrig slagit mig förut o det är ingen som sagt att problemen kan bero på det, men nu var det ett äldre barn på mitt jobb som hade samma problem som min son o det visade sig vara laktosintolerans. Tog kontakt med BVC samma dag, det var i onsdags.
    Det var det jag ante - bvc har som så ofta inte koll - grr. Om han har haft problem så länge är det inte laktosintollerns det handlar om. Laktos finns naturligt i bröstmjölk, och det hade inte varit bra för bäbisar att inte tåla det Visst finns det ett par sånna fall beskriva i världen, men sannolikheten är inte så stor mao. Däremot är mjölkproteinallergi väldans vanligt hos bäbisar och brukar kunna sitta i till de är ett par år gamla. Vid mjölkallergi är det alla komjölkprodukter . men även get/får/häst-mjölk som ska tas bort.

Testa helt mjölkfri kost i ett par veckor till en månad för att se om det ger resultat, sen kan du testa att ge mjölk och se om besvären återkommer. Ger du laktosfri mjölk så ser du om det verkligen är mjölkproteinet som är anledningen och inte en ovanligt tidig laktosintollerans.
  • vikarien

Feta grejer som grädde är det absolut värsta för mig, så tror inte på att det skulle vara mindre laktos i det, snarare tvärtom =)
    Hårdost brukar funka bra, men ska man vara helt utan laktos skulle jag faktiskt inte chansa på att äta nån ost heller. I början kände jag av ost, men gör det inte nu längre, så länge det inte handlar om gräddost :P
    Smör finns också laktosfritt, så använd inte erat vanliga smör!
    Läs på alla förpackningar är mitt råd, och läs på innan vad som innehåller mjölk. Står oftast inte bara mjölk utan vasslepulver, mjölksocker och så vidare!

Finns massor av bra laktosfria alternativ idag, så det är inte så problematiskt faktiskt.

Var hårda nu i början, skulle det sen visa sig att han faktiskt är laktosintolerant så kan man testa sig fram lite hur mycket han klarar av att äta.
    Jag kan ta en bulle eller så som innehåller mjölk utan att få större problem.
    Sen finns tabletter att ta vid särskilda tillfällen, om man ska äta borta å så.
    Dock har jag blivit "imun" mot dom, så dom får inte användas för ofta, och inte nu när ni testar heller!

Lycka till!

Svar på tråden Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!