snusmumriken2 skrev 2010-03-28 15:14:12 följande:
Yngsta. Han har haft problem med magen sen han föddes tycker jag, han har haft jätteproblem med kräkningar o dålig viktuppgång men jag har hela tiden blivit bortviftad med att det beror på magmunnen. Kanske var det det också för nu är kräkningarna borta men han bajsar ofta o är väldigt lös o har en väldigt spänd mage o är allmänt gnällig (kan ju iofs bero på annat). Laktosintolerans har aldrig slagit mig förut o det är ingen som sagt att problemen kan bero på det, men nu var det ett äldre barn på mitt jobb som hade samma problem som min son o det visade sig vara laktosintolerans. Tog kontakt med BVC samma dag, det var i onsdags.
Det var det jag ante - bvc har som så ofta inte koll - grr. Om han har haft problem så länge är det inte laktosintollerns det handlar om. Laktos finns naturligt i bröstmjölk, och det hade inte varit bra för bäbisar att inte tåla det

Visst finns det ett par sånna fall beskriva i världen, men sannolikheten är inte så stor mao. Däremot är mjölkproteinallergi väldans vanligt hos bäbisar och brukar kunna sitta i till de är ett par år gamla. Vid mjölkallergi är det alla komjölkprodukter . men även get/får/häst-mjölk som ska tas bort.
Testa helt mjölkfri kost i ett par veckor till en månad för att se om det ger resultat, sen kan du testa att ge mjölk och se om besvären återkommer. Ger du laktosfri mjölk så ser du om det verkligen är mjölkproteinet som är anledningen och inte en ovanligt tidig laktosintollerans.