• snusmumriken2

Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!

Vi misstänker att vår son kan vara laktosintolerant o har i samråd med BVC beslutat att ge honom en laktosfri kost i ca 2 veckor för att se om symtomen avtar.

Nu är ju naturligtvis frågan- vad får han äta?! Vad bör han inte äta?!
    Vi är helt gröna inom detta område, har aldrig kommit i kontakt med någon som varit laktosintolerant!

Har hört att feta produkter innehåller mindre laktos, betyder det att tex grädde är ok?
    Hur är det med pulversåser? Olika mixer? Creme fraiche? Ost? Bröd? Smör? Osv...

Snälla hjälp oss!

• Svar på tråden Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!
  • snusmumriken2
    Blå Flygare skrev 2010-03-28 15:32:11 följande:
    Det var det jag ante - bvc har som så ofta inte koll - grr. Om han har haft problem så länge är det inte laktosintollerns det handlar om. Laktos finns naturligt i bröstmjölk, och det hade inte varit bra för bäbisar att inte tåla det Visst finns det ett par sånna fall beskriva i världen, men sannolikheten är inte så stor mao. Däremot är mjölkproteinallergi väldans vanligt hos bäbisar och brukar kunna sitta i till de är ett par år gamla. Vid mjölkallergi är det alla komjölkprodukter . men även get/får/häst-mjölk som ska tas bort. Testa helt mjölkfri kost i ett par veckor till en månad för att se om det ger resultat, sen kan du testa att ge mjölk och se om besvären återkommer. Ger du laktosfri mjölk så ser du om det verkligen är mjölkproteinet som är anledningen och inte en ovanligt tidig laktosintollerans.
    Åh, tack för ditt inlägg!
    Ja, jag har verkligen fått tjata om att få träffa läkare för hans problem hela tiden... Man känner sig skitjobbig o löjlig. Men vad gör man inte för de små liven?!
    Ska ta upp det där med mjölkprotein...
    Tycker redan att han inte är lika spänd om magen. Men det kanske är önsketänkande

O tack för länkarna!
  • vittra

Tycker ju du har fått lite felaktiga och konstiga svar... det är ju skillnad på mjölkallergi och laktosintollerans.

Är man laktosintollerant kan man äta vanlig hårdost utan problem, även om den är gjord på komjölk eftersom själva laktosen är borta ur osten. I princip alla som är laktosintolleranta kan också äta helt vanligt smör eftersom det innehåller en ytterst liten del laktos. De flesta kan också äta

Det ska du ska kolla efter i tex pulversåser etc är om det tex står skummjölkspulver. Och givetvis kan du ge alla mjölkprodukter så länge det står laktosfritt, det är alltså inte förbjudet med mejeriprodukter, vilket det är om man är mjölkallergisk.

Det finns listor på livsmedel som innehåller så små mängder laktos att det går bra att äta för de allra flesta laktosintolleranta.

Fil, yoghurt, grädde, gräddfil, crème fraiche innehåller laktos men i mindre mängder. Därför kan de flesta tex ha vanlig grädde eller creme fraiche i maten när den tillagas (men att äta ren vispad grädde till tex tårta brukar vara värre).

• vittra

Sedan håller jag med Blå Myran såg jag nu när jag läste alla inläggen, är det yngsta grabben så är det ju högst troligt inte laktosintollerans utan mjölkallergi det rör sig om, vilket är förhållandevis vanligt hos små barn men som senare brukar kunna växa bort. gäller det däremot att köra helt och hållet mjölkfritt och istället använda tex havreprodukter.

• Muminski
    Ema86 skrev 2010-03-28 15:00:52 följande:
    allt med komjölk är förbjudet. det vill säga grädde smör mjölk ost  .. ja mejeri produkter i stort sett. det är bara att läsa på innehåll :) vissa bröd, färdiga såser, färdigmat o mycket annat kan oxå innehålla mjölk.men det finns jättestort utbud av laktosfritt numera :)
    Nej det gäller bara om man är allergisk mot proteinet. Vid laktosintolerans byter man bara ut grädden mot laktosfri grädde osv. Gå till den hyllan i mejeriet och botanisera så hittar du massor av bra produkter.

Hårdost som lagrats mer än 3 månader innehåller i stort sett inget laktos.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • snusmumriken2
    vikarien skrev 2010-03-28 15:40:42 följande:
    Feta grejer som grädde är det absolut värsta för mig, så tror inte på att det skulle vara mindre laktos i det, snarare tvärtom =) Hårdost brukar funka bra, men ska man vara helt utan laktos skulle jag faktiskt inte chansa på att äta nån ost heller. I början kände jag av ost, men gör det inte nu längre, så länge det inte handlar om gräddost :PSmör finns också laktosfritt, så använd inte erat vanliga smör!Läs på alla förpackningar är mitt råd, och läs på innan vad som innehåller mjölk. Står oftast inte bara mjölk utan vasslepulver, mjölksocker och så vidare!Finns massor av bra laktosfria alternativ idag, så det är inte så problematiskt faktiskt.Var hårda nu i början, skulle det sen visa sig att han faktiskt är laktosintolerant så kan man testa sig fram lite hur mycket han klarar av att äta.Jag kan ta en bulle eller så som innehåller mjölk utan att få större problem.Sen finns tabletter att ta vid särskilda tillfällen, om man ska äta borta å så.Dock har jag blivit "imun" mot dom, så dom får inte användas för ofta, och inte nu när ni testar heller!Lycka till!
    Tack så mycket för ditt svar!
    Usch, det är så mycket nytt att tänka på nu! Vi som varit så förskonade från allt vad allergier heter öht!

Läste i en av länkarna jag fått innan o tyckte att symptomen för glutenintolerans stämde väldigt bra...
    Ska ringa BVC i morgon o be om en läkartid igen!
  • Muminski

Håller med blå myran och vittra, jag skulle nog rensa all mjölk ur kosten. Då ska du undvika alla mjölkprodukter Har också en mjölkallergisk kille. Det kan vara lite lurigt ibland men du har fått proffshjälp här och bra länkar!

När ska världen fatta att det är skillnad på laktosfritt och mjölkfritt. Vi råkar ut för misstag hela tiden så man måste verkligen vara uppmärksam om man ska undvika alla mjölkprodukter.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Sathu

Små barn kan visst vara laktosintoleranta, vi har kompisar vars son har varit laktosintolerant från början och det fungerade bra med bröstmjölk så länge mamman inte drack eller åt något som innehöll laktos. Jag är också laktosintolerant och hårdost fungerar bara för mig om den har varit lagrad i mer än 12 månader. Får och getost innehåller ingen laktos alltså kan man äta det. För mig fungerar det inte med creme fraiche, gräddfil el dyl om det inte är laktosfritt.

• Blå Flygare
    Sathu skrev 2010-03-28 16:06:04 följande:
    Små barn kan visst vara laktosintoleranta, vi har kompisar vars son har varit laktosintolerant från början och det fungerade bra med bröstmjölk så länge mamman inte drack eller åt något som innehöll laktos. Jag är också laktosintolerant och hårdost fungerar bara för mig om den har varit lagrad i mer än 12 månader. Får och getost innehåller ingen laktos alltså kan man äta det. För mig fungerar det inte med creme fraiche, gräddfil el dyl om det inte är laktosfritt.
    Bröstmjölk innehåller mer laktos än komjölk, oavsett mammans kost. Om barnet blev bättre av laktosfritt berode det antingen på att den totala mängden mjölk drogs ner eller på ett sammanträffande.
  • vittra
    Sathu skrev 2010-03-28 16:06:04 följande:
    Helt fel. Då är det inte laktosintollerans utan mjölkallergi.
    Bröstmjölk innehåller i grunden laktos, själva den biologiska produktionen av bröstmjölk skapar laktos nämligen. Så det har inte att göra med huruvida mamman intar det eller inte, utan det skapas ändå som en beståndsdel vid själva produktionen. Alltså kan inte laktosintolleranta bebisar amma öht. Oavsett vad mamman äter eller inte äter.
  • snusmumriken2

Tack snälla ni för alla svar!
    Verkar som om det är mer invecklat än jag trodde
    Om det nu är mjölkallergi som är problemet, kan jag inte ge honom de laktosfria produkterna då? Har ju köpt laktosfri mjölk o youghurt...
    Vad är det jag ska leta efter i hyllorna då?

Det måste väl finnas nåt sätt att ta reda på vad exakt som är hans problem? 
    Så att jag säkert vet?
    Han kanske inte är allergisk alls utan har nåt annat problem, o då sitter jag här i laborerar med maten utan anledning...

Svar på tråden Laktosintolerant- Vad får han/får han inte äta?!