vikarien skrev 2010-03-28 15:40:42 följande:
Feta grejer som grädde är det absolut värsta för mig, så tror inte på att det skulle vara mindre laktos i det, snarare tvärtom =) Hårdost brukar funka bra, men ska man vara helt utan laktos skulle jag faktiskt inte chansa på att äta nån ost heller. I början kände jag av ost, men gör det inte nu längre, så länge det inte handlar om gräddost :PSmör finns också laktosfritt, så använd inte erat vanliga smör!Läs på alla förpackningar är mitt råd, och läs på innan vad som innehåller mjölk. Står oftast inte bara mjölk utan vasslepulver, mjölksocker och så vidare!Finns massor av bra laktosfria alternativ idag, så det är inte så problematiskt faktiskt.Var hårda nu i början, skulle det sen visa sig att han faktiskt är laktosintolerant så kan man testa sig fram lite hur mycket han klarar av att äta.Jag kan ta en bulle eller så som innehåller mjölk utan att få större problem.Sen finns tabletter att ta vid särskilda tillfällen, om man ska äta borta å så.Dock har jag blivit "imun" mot dom, så dom får inte användas för ofta, och inte nu när ni testar heller!Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar!
Usch, det är så mycket nytt att tänka på nu! Vi som varit så förskonade från allt vad allergier heter öht!
Läste i en av länkarna jag fått innan o tyckte att symptomen för glutenintolerans stämde väldigt bra...
Ska ringa BVC i morgon o be om en läkartid igen!