• DHF

2-års trots?!

Har en pojke på 2,5 år hemma som har sen någon månad tillbaka blivit otroligt jobbig och trotsig.

Ex.
    Han ska ta på sig byxorna. Så jag ber honom komma till mig för att sätta på byxorna. Han ignorerar mig bara. Jag säger till med lite skarpare röst utan effekt. Jag går fram till honom tar honom i armen och ska sätta på byxan men då börjar han antingen skratta och slingra sig, eller skratta och bli helt ledlös i kroppen. I båda fallen går det nästan inte ta på honom byxan så jag sätter honom i soffan och säger att han kan sitta här tills han sätter på sig byxan. Men han bara sticker från soffan, så jag tar tag i honom igen, sätter tillbaka honom i soffan och säger att han ska han sitta tills jag får ta på honom byxan. Han sticker igen, tills slut halvt om halvt kastar jag honom på soffan och skriker: Siitt HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄR!!!!!!!
    Jag tappar tålamodet helt och hållet, och det händer oftare och oftare. Jag har egentligen lust att bara slå till honom eller kasta ut honom ur huset en stund, men gör det naturligtvis inte. 
    Men vad ska jag göra istället? Vill ju inte skrika åt honom.
    Tips??
    Funderar också på varför han håller på så. Är det något som inte är bra? Eller är det "vanlig" trots?
    Han slutade med blöja i samma veva som utbrotten kom, kan det ha nåt med varann att göra?
  • Svar på tråden 2-års trots?!
  • DHF

Mmmm.... tänkvärt, tack.

Du har kanske rätt, kanske bör jag inte göra för stor grej av det och kanske måste jag inte få min vilja igenom varje gång, just när jag vill.
    Skönt faktiskt att du tyckte jag kunde "släppa" det lite. Tack för dina synpunkter.
  • DHF

Mm, idag ska jag verkligen tänka mig för och testa era tips.

Det med påklädning var bara ett exempel, det kunde lika gärna ha varit att sätta sig i vagnen, sluta kasta boll när vi sitter och äter, sluta leka med maten osv.
    Han är för det mesta jätte snäll och lyssnar när man ber honom om saker, men ibland så flippar han och då låser sig situationen.
Svar på tråden 2-års trots?!