Inlägg från: Girlinthecity |Visa alla inlägg
  • Girlinthecity

2-års trots?!

Jag tycker att du skapar ett större problem än vad du har. En konflikt uoppstår för att du försöker bestraffa ditt barn. Sluta med det. Din son vill inte ta på sig byxorna, Det är inte trots, utan egen vilja. Så fort ett barn itne lyder blint så är det inte trots.

Ett, välj dina strider, Måste han verkligen ta på sig byxorna? Kanske kan han gå utan en stund tills han känner sig redo? Om ni måste iväg eller dylikt, klä på honom ändå. Skäll inte, bestraffa honom inte, utan klär bara på honom, förklara att mamma måste. Gör det möjligen till en lek eller tävling, hur fort man kan få på byxorna, eller att fötterna "tittar ut".

Tänk över varför du blir så arg, och vad du göt för att bidra till den här situationen, och vad du kan göra för att göra den bättre. Om han föknippar att bli påklädd med att bli nedsläng i en soffa av sina mamma förstår jag att han inte vill.

Lycka till.

• Girlinthecity
    DHF skrev 2010-03-28 19:09:56 följande:
    Mmmm.... tänkvärt, tack. Du har kanske rätt, kanske bör jag inte göra för stor grej av det och kanske måste jag inte få min vilja igenom varje gång, just när jag vill. Skönt faktiskt att du tyckte jag kunde "släppa" det lite. Tack för dina synpunkter.
    Glömde det allra viktigaste! Ge massor av beröm när han sätter på sig byxorna! Lägg energi på det positiva, inte det negativa.
  • Girlinthecity
    DHF skrev 2010-03-29 09:37:21 följande:
    Mm, idag ska jag verkligen tänka mig för och testa era tips. Det med påklädning var bara ett exempel, det kunde lika gärna ha varit att sätta sig i vagnen, sluta kasta boll när vi sitter och äter, sluta leka med maten osv. Han är för det mesta jätte snäll och lyssnar när man ber honom om saker, men ibland så flippar han och då låser sig situationen.
    Ja, men han är ju också bara två år. Är han för det mesta INTE så här så ska du nog vara glad =)
Svar på tråden 2-års trots?!