• Plutteli

Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!

Jag tycker det är barnplågeri att göra hål i örat på sin bebsi! Varför liksom? Det är inte fint, det fyller ingen funktion, barnet har noll glädje av det och det gör ont för bebisen! Det är helt enkelt bara mer än lovligt ego att plåga sitt barn för sin egen skull på det viset! FY!

• Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!
  • RiNan
    Plutteli skrev 2010-03-29 10:57:54 följande:
    Fast varför ens diskutera det, varför ens säga nej bara för att det kommer som ett infall. "Det är ju bara att ta ut det så läker det ihop" eller hur var det du skrev? Varför göra en sak med hennes kropp utan hennes medgivande som hon själv sedan inte får göra utan en diskussion och din tillåtelse? det är ju trots allt HENNES kropp, inte din!
    Va? Nu fattar jag inget av dina inälgg. Det var inte så jag skrev, du får läsa det i sitt sammanhang. Jämförde med en tatuering och varför jag kan tänka mig att skriva på papper om en piercing när hon är äldre efter samtal men inte papper på en tatuering. Du kan inte ta saker ut sitt samanhang.

Varför säga nej vid ett infall? För att jag vill lära henne att tänka igenom saker innan hon tar beslut. Vad vore jag för en förälder om jag gav efter för varje infall, varje lust efter en leksak, varje sug efter godis etc. Helt okej om andra är så men det är inte okej för mig att jag skulle vara sådan. Min dotter är eftertänksam och klok för att det är sådan jag uppfostrat henne till. Nu handlar det bara om 4 års saker men när hon blir äldre ska det fortsätta på samma sätt.

Varför hon inte får göra utan diskussion och tillåtelse? Det första har du svar på ovan och det andra handlar om lagen. Man får inte pierca ungdomar utan föräldrars tillåtelse.

Skulle hon en dag dyka upp men en piercing, vilket inte vore så troligt med tanke på den öppna kommunikationen vi har här hemma, men skulle hon det så är det bara för mig att acceptera. Men det skulle pratas om det.
  • RiNan
    Februarii skrev 2010-03-29 10:58:23 följande:
    Men om du 4-åring klart och tydligt sa att hon ville färga håret blont, då skulle hon få det?
    Nej. Hon skulle få en peruk att leka med som hon kan ha i sin utklädningslåda.
  • Kya
    Februarii skrev 2010-03-29 11:05:20 följande:
    Jag tycker också att det är värre med hål i öronen. Även om hårfärgning också innebär en viss risk för allergi så gör ofta inte ens ont och hårfärgen är definitivt urvuxen när barnet är stort nog att göra smarta val själv. Därför undrar jag över varför man väljer peruk över hårfärgning men inte clips-on över riktiga hål.
    jamen precis. ett barn som vill vara fint kan ju få clip-ons. eller magnetörhängen. jag vet att jag hade många par magnetörhängen som liten.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • logg81

Jag förstår inte heller varför man tar hål i öronen på spädbarn.
    Men men... jag lägger mej inte heller i hur andra gör. Jag ser bara inte varför det är livsviktigt att göra när barn är så små...

Min tös får gå till en piercare när hon har åldern inne för det. Antingen med mitt godkännande eller om hon väntar tills hon får gå själv. Jag kommer inte hindra henne från att ta egna beslut om sin egna kropp.
    Någon frisörpistol kommer inte i närheten av min dotter! Fula ärr, dåligt utbildad personal och stor allergirisk... Big No...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • RiNan
    Februarii skrev 2010-03-29 11:05:20 följande:
    Jag tycker också att det är värre med hål i öronen. Även om hårfärgning också innebär en viss risk för allergi så gör ofta inte ens ont och hårfärgen är definitivt urvuxen när barnet är stort nog att göra smarta val själv. Därför undrar jag över varför man väljer peruk över hårfärgning men inte clips-on över riktiga hål.
    Hon skulle nog få klister örhängen, clips eller magneter först innan hon skulle få fler hål. Nu tror jag inte ens att min dotter någonsin kommer be mig om fler hål i ung ålder så egentligen är det irrelevant men hon oss tänker vi igenom beslut först och då skulle det tillhöra den processen att ha clips.

Sen skrev jag ju tidigare om att vart gränserna går handlar om varje förälder och dess värderingar. För mig är det större att färga håret än att ha hål i öronen, så är det bara så därför skulle hon inte få färga håret. Jag fick permanenta mitt hår när jag var 7år och det kan jag tycka var för tidigt nu i efterhand men det var något jag ville göra och det var ett beslut jag och min mamma tog efter att vi samtalat om det. När hon är 4 är det för tidigt för att färga håret enligt mig. Så är det bara. Men jag vet inte när det är ålder för att kunna göra något sådant. Det handlar om barnet och utifrån att jag känner min dotter så kan jag till 98% säga att hon inte ens skulle tänka på det under en låååååååång tid framöver.

Hon sa tom till mig häromdagen när vi var på ikea och hon pekade på ett par gardiner hon ville ha... jag frågade om hon hellre vill ha dem som hon har nu eller om hon skulle vilja ha andra. Hon svarade "jag vill ha dem som jag har nu, mamma.... man kan inte köpa, köpa, köpa, köpa hela tiden". Och ändå köps det väldigt lite onödigt i detta hushåll. Att sätta i extra hål eller att färga håret kommer inte vara aktuellet här. Men vad gäller hålen hon har så gjorde jag bedömningen att de var bra - och de är de! Enligt både mig och dottern.
  • Posh Foxy Baby

Nej det är inte barnplågeri om man använder bedövning..

٩๏̯͡๏)۶
  • RiNan
    logg81 skrev 2010-03-29 11:11:31 följande:
    Jag förstår inte heller varför man tar hål i öronen på spädbarn. Men men... jag lägger mej inte heller i hur andra gör. Jag ser bara inte varför det är livsviktigt att göra när barn är så små... Min tös får gå till en piercare när hon har åldern inne för det. Antingen med mitt godkännande eller om hon väntar tills hon får gå själv. Jag kommer inte hindra henne från att ta egna beslut om sin egna kropp. Någon frisörpistol kommer inte i närheten av min dotter! Fula ärr, dåligt utbildad personal och stor allergirisk... Big No...
    Vi var inte hos en frisörpistol med dåligt utbildad personal utan på en salong med utbidlad personal
  • RiNan
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-29 11:17:31 följande:
    Nej det är inte barnplågeri om man använder bedövning..
    Ha ha ha Lite emla.

Nog för att det nog är jobbigare med en bedövad öronsnibb än ett snabbt tryck.
  • Posh Foxy Baby
    RiNan skrev 2010-03-29 11:19:08 följande:
    Ha ha ha Lite emla. Nog för att det nog är jobbigare med en bedövad öronsnibb än ett snabbt tryck.
    Öh?

Jag tror nog att ett värkande öra är värre än bedövningen om man nu har ett behov av att ta hål i en BEBIS öra. Personligen kan man vänta tills ungen får bestämma själv tycker jag men, men..
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Lizard19
    Kya skrev 2010-03-29 10:24:41 följande:
    jag tvivlar faktiskt starkt på att du aldrig gjorde illa öronen som barn. helt ärligt. sen blev det kanske inga större skador eller infektioner, men det går inte att bortse ifrån att öronen blir mer känsliga med örhängen som kan haka i diverse saker.
    Nja men nu är det väl inte så att du har växt upp med mig va ? Så om du tvivlar, ja det strunta jag i men så är det. Klart man fastnat i tröjor eller kanske haft för stora ringar eller nått men har då aldrig varit allvarligt. Kan ju lika gärna fastna med håret om man har långt. Eller om man har glasögon så kan man skada sig ordentligt. Gjorde mer skada av dem när jag var liten än örhänge. Klart de blir mer känsliga men varje kroppsdel kan bli mer känsligt pga diverse saker...
    Plutteli skrev 2010-03-29 10:31:04 följande:
    Nej, så varför ta risken i onödan?
    För att jag anser att det är värt den lilla risken som finns.
    Det kubike på.....
Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!