• Plutteli

Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!

Jag tycker det är barnplågeri att göra hål i örat på sin bebsi! Varför liksom? Det är inte fint, det fyller ingen funktion, barnet har noll glädje av det och det gör ont för bebisen! Det är helt enkelt bara mer än lovligt ego att plåga sitt barn för sin egen skull på det viset! FY!

• Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!
  • RiNan
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-29 11:21:13 följande:
    Öh? Jag tror nog att ett värkande öra är värre än bedövningen om man nu har ett behov av att ta hål i en BEBIS öra. Personligen kan man vänta tills ungen får bestämma själv tycker jag men, men..
    Vet inte om det där med ett värkande öra. Jag har inte haft ett värkande öra ett enda av gångerna och dottern var glad 2 sekunder efter att hon fått sina hål. När man gör hål är det som ett snabbt tryck och det är smällen som oftast skrämmer barn till att skrika... det skrämmer en själv till att rycka till. Sen är det över. Örat känns varmt men inte gör det ont. Ont gör det om man får en infektion. Har du hål? Värkande öra...
  • Kya
    Lizard19 skrev 2010-03-29 11:21:50 följande:
    Nja men nu är det väl inte så att du har växt upp med mig va ? Så om du tvivlar, ja det strunta jag i men så är det. Klart man fastnat i tröjor eller kanske haft för stora ringar eller nått men har då aldrig varit allvarligt. Kan ju lika gärna fastna med håret om man har långt. Eller om man har glasögon så kan man skada sig ordentligt. Gjorde mer skada av dem när jag var liten än örhänge. Klart de blir mer känsliga men varje kroppsdel kan bli mer känsligt pga diverse saker... För att jag anser att det är värt den lilla risken som finns.
    onödig smärta på så små barn, förstår du inte det? och risk för infektioner är stora! små barns handhygien är inte på topp och de kan gärna pilla i örhängena med smutsiga fingrar.

och varför är det värt risken? om det är värt risken innebär det att kommer något bra ur det. vad är bra med att ett litet barn har hål i öronen?
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Posh Foxy Baby
    RiNan skrev 2010-03-29 11:26:11 följande:
    Vet inte om det där med ett värkande öra. Jag har inte haft ett värkande öra ett enda av gångerna och dottern var glad 2 sekunder efter att hon fått sina hål. När man gör hål är det som ett snabbt tryck och det är smällen som oftast skrämmer barn till att skrika... det skrämmer en själv till att rycka till. Sen är det över. Örat känns varmt men inte gör det ont. Ont gör det om man får en infektion. Har du hål? Värkande öra...
    Ja jag går ju bara på erfarenhet. Har haft hål lite överallt jag ;)
    ٩๏̯͡๏)۶
  • RiNan
    Posh Foxy Baby skrev 2010-03-29 11:29:19 följande:
    Ja jag går ju bara på erfarenhet. Har haft hål lite överallt jag ;)
    Ont gjorde det i brosket på öronen men inte i snibben. Brynet gjorde inte ont under tiden men efteråt. Naveln har jag ingen åsikt om för där har jag inte vågat göra {#lang_emotions_dreamer}
    Har inte hört om någon som har haft ett värkande öra efteråt när man gjort hål i snibben men vissa kanske får ont då. Dottern blev i alla fall nog mest bara skrämd för som sagt, två sekunder efteråt var hon glad och inga infektioner fick hon heller.
  • Mamma Bondesson
    Plutteli skrev 2010-03-29 09:00:35 följande:
    Jag tycker det är barnplågeri att göra hål i örat på sin bebsi! Varför liksom? Det är inte fint, det fyller ingen funktion, barnet har noll glädje av det och det gör ont för bebisen! Det är helt enkelt bara mer än lovligt ego att plåga sitt barn för sin egen skull på det viset! FY!
    Håller nog inte med om att det är barnplågeri. Jag och mina två andra systrar har haft hål i öronen sen vi var några veckor gamla och vi har inte farit illa av det.

Tycker att det är starkt att uttrycka sig med att säga att det barnplågeri. Jag kan hålla med om att det kanske inte är så lämpligt och välsigt onödigt överhuvudtaet och absolut inte något jag skulle göra på mina egna barn förens de är gamla nog att vilja det själva men att säga att det är barnplågeri är nog liiiite att ta i. Det är inget som har gett mig några bestående men överhuvudtaget och inget obehag som jag minns alls.
  • Yoshii

Jag minns när jag tog hål i örat, då var jag 14år jag kunde inte ligga med öronen på kudden när jag skulle sova & att bara trä en tröja över huvet var en pina ett tag.
    Usch det gjorde jätte ont ju.

• RiNan
    Kya skrev 2010-03-29 11:26:57 följande:
    onödig smärta på så små barn, förstår du inte det? och risk för infektioner är stora! små barns handhygien är inte på topp och de kan gärna pilla i örhängena med smutsiga fingrar. och varför är det värt risken? om det är värt risken innebär det att kommer något bra ur det. vad är bra med att ett litet barn har hål i öronen?
    Just därför gör man hålen när de är bebisar och inte har hittat öronen än Då blir det inget pill och inga infektioner. Och ont gör det inte heller, inte i snibben. Det är ett tryck och sen blir det varmt.

Vad är bra med att någon har hål i öronen, piercingar eller tatueringar? Allt är ju onödigt egentligen. Alla har olika orsaker till varför de gör som de gör och till varför deras barn får hål precis som folk har orsakt till att inte göra hål på vare sig själv eller sina barn. Orka gå till attack mot någon som tycker annorlunda. Om det vore barnmisshandel skulle det dessutom vara olagligt.
  • Lizard19
    Kya skrev 2010-03-29 11:26:57 följande:
    onödig smärta på så små barn, förstår du inte det? och risk för infektioner är stora! små barns handhygien är inte på topp och de kan gärna pilla i örhängena med smutsiga fingrar. och varför är det värt risken? om det är värt risken innebär det att kommer något bra ur det. vad är bra med att ett litet barn har hål i öronen?
    Men nu är det så att du försöker få mig att tycka som du och det gör jag inte. För mig är små barn bebis som inte alls fatta vad som händer. Det tycker jag inte är oki. Men en tjej på 4-5 år förstår lite mer och som sagt SER jag att hon är mogen och vill så får hon. Men snälla du, infektionsrisk. Tror du inte barn blir drabbat av annat än bara infektion i öronen i så fall. Klart det finns en risk för sånt men tur det finns saker som man kan göra för att förhindra så mycket som möjligt. Bara för man ta hål sluta inte ansvaret där. Det btyder att hålla rent se till att det bärs bra saker i dem och rätt örhänge... Mm mm.
    Varför ? Ja faktiskit för det är fint och OM min dotter tycker det är fint så får hon göra det. Alla har vi olika åsikter om vad som är fint och inte. Och om jag tycker det är oki något som hon vill göra som är fint klart hon får. Men som sagt finns andra saker som jag istället nekar henne.
    Det är bara så. Du kan inte vänta dig att världen ska gå åt ett håll. Människor har en fri vilja och tycke. OM det nu skulle vara sådan hälsofara eller att det anses som plågeri och de sätter en åldersgräns så är det bara att respektera för sådan är lagen. Men det finns ingen och därav människors fria vilja. Men poängtera än en gång att jag inte skulle sätta hål på min dotter när hon var bebis. Men om andra gör de får de leva med det.
    Det kubike på.....
  • RiNan
    Love3 skrev 2010-03-29 11:35:51 följande:
    Jag minns när jag tog hål i örat, då var jag 14år jag kunde inte ligga med öronen på kudden när jag skulle sova & att bara trä en tröja över huvet var en pina ett tag. Usch det gjorde jätte ont ju.
    Dottern var ialla fall glad och nöjd som vanligt. Hade hon visat tecken på besvär hade jag självklart tagit ut örhängena. Kanske hade du en infektion som gick över? För ont ska det inte göra.
  • Yoshii
    RiNan skrev 2010-03-29 11:38:07 följande:
    Dottern var ialla fall glad och nöjd som vanligt. Hade hon visat tecken på besvär hade jag självklart tagit ut örhängena. Kanske hade du en infektion som gick över? För ont ska det inte göra.
    Nej det hade jag inte, utan tvättade örat & höll det rent som man ska.
    men det är ju inte konstigt direkt att det gör ont, som sagt det blir ett hål i örat!
Svar på tråden Det är barnplågeri att göra hål i öronen på sin bebis!