• heter

Är metformin något för mig?

Jag har pco och ska till gyn snart för att diskutera mina options. Tror ni att metformin kan vara något för mig baserat på följande:

Har mest troligt ingen äl alls
    Har 45 dagar oftast mellan mens (idag är det dag 46 och jag väntar än)
    Har ingen övervikt men däremot en fettomage (har inte fött barn)
    Äter ganska mycket sötsaker
    Dåligt humör enligt min man

Det är det jag kommer på just nu. Det jag vill uppnå är att ha äl förstås och normala intervaller på runt 30 dagar på mensen. Att få bort magfettet vore inte heller fel.

• Svar på tråden Är metformin något för mig?
  • heter

Var är alla som tar metformin och kan berätta lite om det?

• heter

Jag har iofs inte riktigt förstått vad den gör förutom att hjälpa med vikten och jag har ju ingen övervikt. Fast att tappa sötsuget kanske inte skulle skada oavsett. {#lang_emotions_innocent}

• heter
    ProPPens skrev 2010-04-02 22:10:30 följande:
    Metformin äts egentligen av diabetiker, alltså då man inte tar insulinsprutor. För oss med PCO o övervikt kan de i vissa fall ge viktnedgång, då oftast sötsuget försvinner. Det är långt ifrån alla som går ner i vikt av Metformin. Jag tappade några kilo när jag åt det i kombination med låg kolhydrat intag, typ GI kost. Men varför vill du äta det om du inte är överviktig? Det är ju just som hjälp för att gå ned i vikt som man provar den.
    Jag vet inte varför jag vill ta det. Seriöst så har jag hört att det ska vara bra vid pco men jag är inte säker på varför för det var ett tag sen jag läste om just metformin och pco. Jag tror dock att någon sa att hon inte gick upp i vikt så länge hon tog metformin. Jag vill ju inte börja gå upp i vikt om inte annat.

Liselott, tack för en intressant text men vad har den med min fråga att göra? Mitt SHBG var 187. Verkligen superhögt om jag har fattat det rätt. Jag ska be att få ta om det nu och se om det har ändrats sen ett år tillbaka.
Svar på tråden Är metformin något för mig?