• heter

Är metformin något för mig?

Jag har pco och ska till gyn snart för att diskutera mina options. Tror ni att metformin kan vara något för mig baserat på följande:

Har mest troligt ingen äl alls
    Har 45 dagar oftast mellan mens (idag är det dag 46 och jag väntar än)
    Har ingen övervikt men däremot en fettomage (har inte fött barn)
    Äter ganska mycket sötsaker
    Dåligt humör enligt min man

Det är det jag kommer på just nu. Det jag vill uppnå är att ha äl förstås och normala intervaller på runt 30 dagar på mensen. Att få bort magfettet vore inte heller fel.

• Svar på tråden Är metformin något för mig?
  • heter

Var är alla som tar metformin och kan berätta lite om det?

• Jennie1987

Jag har ätit metformin under en period.
    Jag slarvar dock med medicinen numera, och min nuvarande läkare tycker inte att jag har någon anledning att ta den.

Jag tog den pga mitt sötsug och min övervikt.
    Och visst funkade det!
    Jag hade nästan inget sötsug under tiden jag tog medicinen och tappade några kilon :)

Tycker att du ska ta upp det med din läkare, om han anser att du är i behov av detta.

• heter

Jag har iofs inte riktigt förstått vad den gör förutom att hjälpa med vikten och jag har ju ingen övervikt. Fast att tappa sötsuget kanske inte skulle skada oavsett. {#lang_emotions_innocent}

• ProPPens

Metformin äts egentligen av diabetiker, alltså då man inte tar insulinsprutor. För oss med PCO o övervikt kan de i vissa fall ge viktnedgång, då oftast sötsuget försvinner. Det är långt ifrån alla som går ner i vikt av Metformin. Jag tappade några kilo när jag åt det i kombination med låg kolhydrat intag, typ GI kost.
    Men varför vill du äta det om du inte är överviktig? Det är ju just som hjälp för att gå ned i vikt som man provar den.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
  • LiselottePCOS
     Den här texten skickade jag år 2002 till överviktigas riksförbund.

"Moment 22 i levern"

Nu undrar du säkert vad jag fått rubriken ifrån. Jag är en 35 årig kvinna som har varit överviktig ( nu fetma och hypertoni ) mest hela tiden sedan jag var 6-7 år.

När jag var barn och tonåring vart jag mobbad samt  för övervikten. När jag vart 20 år fick jag äntligen en diagnos som förklarade viktproblemen. Jag har PCOS = Poly Cystiskt Ovarium Syndrom. De lärda vet inte vilket som kommer först PCOS eller övervikten. (Det är ungefärom historien om hönan och ägget, vilket kom först hönan eller ägget?). Det vart lättare att leva med övervikten då som inte var stor då bara 3 kg ( har lärt mig BMI etc senare ) Hade för kvinnor med PCOS äppleformen som gav en stor mage och armar och ben som var ?tunna? så magen syntes och denvar orsaken till att jag blev både mobbad och folk sa till mig att banta.För tio år sedan deltog jag ien studie kring PCOS på Huddinge¨Universitets Sjukhus: Jag var då patient på kvinnoklinken och den läkare som tog hand om mig då forskade på PCOS och insulinresistens. Anledningen var att vi ville ha hjälp med infertilitetsproblemet som följer syndromet. 
    Åren har gått jag har haft sporadisk kontakt med doktorn*.Han forskar fortfarande och jag följer nyfiket deras forskning. Nyligen besökte jag doktorn på hans arbete ( han är inte längre min läkare. Arbetar idag med IVF samt forskar om PCOS och övervikt ) . Han gav mig ny motivation att kämpa vidare med vikten. Han berättade om något som jag kallar för 2moment 22 i levern". Vi kvinnor som har PCOS kan ha en defekt ievern som gör att den inte kan bryta ned insulinet. Levern känner hel enkelt inte av att det finns en mängd fritt insulin i blodet pga någon receptor på insulinets celler. Samtidigt kan levern ej heller bygga upp en glukosreserv och det gör att man blir sugen på kolhydrat, då det hela iden cirkulerar fritt insulin i blodet. Den här rundgången kan man häva genom att behandla med medicin. (Metformin).

Halten SHBG ökar vid Metformin använding som minskar insulinresitens. insulinreistens gör att äggstockarna arbetar fel och bildar fler hormoner. Insulin påverkar mycket mer i kroppen än just bara blodtsockerupptaget.

• heter
    ProPPens skrev 2010-04-02 22:10:30 följande:
    Metformin äts egentligen av diabetiker, alltså då man inte tar insulinsprutor. För oss med PCO o övervikt kan de i vissa fall ge viktnedgång, då oftast sötsuget försvinner. Det är långt ifrån alla som går ner i vikt av Metformin. Jag tappade några kilo när jag åt det i kombination med låg kolhydrat intag, typ GI kost. Men varför vill du äta det om du inte är överviktig? Det är ju just som hjälp för att gå ned i vikt som man provar den.
    Jag vet inte varför jag vill ta det. Seriöst så har jag hört att det ska vara bra vid pco men jag är inte säker på varför för det var ett tag sen jag läste om just metformin och pco. Jag tror dock att någon sa att hon inte gick upp i vikt så länge hon tog metformin. Jag vill ju inte börja gå upp i vikt om inte annat.

Liselott, tack för en intressant text men vad har den med min fråga att göra? Mitt SHBG var 187. Verkligen superhögt om jag har fattat det rätt. Jag ska be att få ta om det nu och se om det har ändrats sen ett år tillbaka.
  • LiselottePCOS

SHBG 187 beror troligen på att du tagit p-piller  vilka ökar SHBG kraftigt du bör få värdet omtaget nu när det gått ett år utan p-piller.  Enheterna kan vara olika i våra landsting beroende på vilken teknik de använder när de  analyserar värdet.  De  refrensvärden som jag brukar titta på gäller landstinget i stockholm.
     Stiger halten SHBG minskar insulinresistensen.

Metformin skyddar inte motviktökning,det finns personer med PCO/S som inte går ned av metformin och endel går upp i vikt.  du kommer inte gå upp om du har en bra vikt nu och forsätter leva på samma sätt. PCO/S är inte lika med övervikt.   Många är smla som har  hormonrubbingen och har vart så hela tiden. Mindre än hälften av alla med PCO/S har övervikt.

Motion och bra mat (tex  typ två diabetskost,  LCHF, GI, Isodieten) är grunden vid PCO/S. Jag själv gick upp efter ca 6 mån gravidtet och när jag slutade med P-piller. P-piller kan skydda mot viktökning vid PCO/S.
    Dvs när hormonern förändrades i kroppen.

Du behöver hjälp att ta reda på om du har insulinreistens före du börjar med
    meformin och det kan jag inte saga att alla läkare är bra på ett blodprov som heter C-petid  odh eller seruminsulin ska tas. Du kan även mäta midjemåttet som får vara max 88 cm hos kvinnan, helst under 80 cm.
    Kvinnor, fertil ålder 29 - 95 Kvinnor, postmenopaus 25 - 100 Kvinnor, fertil ålder 29 - 95 Kvinnor, postmenopaus 25 - 100 Kvinnor, fertil ålder 29 - 95 Kvinnor, postmenopaus 25 - 100

• ProPPens

Ett bra exempel på en smal person med PCO är ju Victoria Beckaham... Om det nu stämmer?!

Min gyn kollade inget på mig när jag bad få metformin... Nu har jag slarvat med att ta dem samt slarvat med kosten. Ska försöka få ordning på kosten nu när påsken är slut. Vill få bort minst 10kilo inför ivf till hösten!! Så det blir o starta om med metformin samt dra ned på kolhydrater.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. Thats why we call it the present.
Svar på tråden Är metformin något för mig?