Är metformin något för mig?
Den här texten skickade jag år 2002 till överviktigas riksförbund."Moment 22 i levern"
Nu undrar du säkert vad jag fått rubriken ifrån. Jag är en 35 årig kvinna som har varit överviktig ( nu fetma och hypertoni ) mest hela tiden sedan jag var 6-7 år.
När jag var barn och tonåring vart jag mobbad samt för övervikten. När jag vart 20 år fick jag äntligen en diagnos som förklarade viktproblemen. Jag har PCOS = Poly Cystiskt Ovarium Syndrom. De lärda vet inte vilket som kommer först PCOS eller övervikten. (Det är ungefärom historien om hönan och ägget, vilket kom först hönan eller ägget?). Det vart lättare att leva med övervikten då som inte var stor då bara 3 kg ( har lärt mig BMI etc senare ) Hade för kvinnor med PCOS äppleformen som gav en stor mage och armar och ben som var ?tunna? så magen syntes och denvar orsaken till att jag blev både mobbad och folk sa till mig att banta.För tio år sedan deltog jag ien studie kring PCOS på Huddinge¨Universitets Sjukhus: Jag var då patient på kvinnoklinken och den läkare som tog hand om mig då forskade på PCOS och insulinresistens. Anledningen var att vi ville ha hjälp med infertilitetsproblemet som följer syndromet.
Åren har gått jag har haft sporadisk kontakt med doktorn*.Han forskar fortfarande och jag följer nyfiket deras forskning. Nyligen besökte jag doktorn på hans arbete ( han är inte längre min läkare. Arbetar idag med IVF samt forskar om PCOS och övervikt ) . Han gav mig ny motivation att kämpa vidare med vikten. Han berättade om något som jag kallar för 2moment 22 i levern". Vi kvinnor som har PCOS kan ha en defekt ievern som gör att den inte kan bryta ned insulinet. Levern känner hel enkelt inte av att det finns en mängd fritt insulin i blodet pga någon receptor på insulinets celler. Samtidigt kan levern ej heller bygga upp en glukosreserv och det gör att man blir sugen på kolhydrat, då det hela iden cirkulerar fritt insulin i blodet. Den här rundgången kan man häva genom att behandla med medicin. (Metformin).
Halten SHBG ökar vid Metformin använding som minskar insulinresitens. insulinreistens gör att äggstockarna arbetar fel och bildar fler hormoner. Insulin påverkar mycket mer i kroppen än just bara blodtsockerupptaget.