Vår Synd?
Jag vet inte om ni håller med. Men vi håller på att få ett "perfektionistiskt" samhälle. - Dagens i-landsproblem är om diskmaskinens torkresultat är för dåligt.
Jag menar att perfektionismen är vår västerländska synd.
Vi tycker att vi har rätt att leva perfekta liv, och om vi inte är perfekta så ska det till konstgjorda medel för att se till att vi får vår del av kakan som vi "har rätt till".
Om vi inte kan få barn , så ska det till oändliga resurser för att se till att det blir så. Sen tar vi prover för att se att våra barn är perfekta. Visar det sig att vårt barn har något fel så ska det tas bort - för det är ju inte perfekt - och våra liv blir inte perfekta. Idag aborteras många barn som visar sig ha Downs syndrom ex.vis.
Sen så är vi inte nöjda med våra kroppar - dom ska justeras, opereras och definieras.
När det gäller psyket så måste vi vara bäst - alltid. Vi får inte ha fel - en enda gång - för då är vi brända för alltid. "Oprofessionellt" är dagens skällsord.
Vi har rätt till att vara lyckliga (typ hela tiden) och är vi inte det så är det någon annans ansvar (läs sjukvård) att se till att det blir så. Jag tror att våra mellanmänskliga relationer blir lidande av ett sådant samhälle.
Vad är det med oss egentligen!?
Hur har vi blivit såhär?
Vill vi vara såhär egentligen?
Vårt perfektionistiska behov tar död på livslusten anser jag och gör oss till livskontrollerare snarare än livsnjutare.
Håller ni med?