Vår Synd?
Jag håller definitivt inte med dig. Antingen så lägger vi helt olika värderingar i begreppet "perfekt" eller så har jag helt missat hur du tänker.
Vi lever i en materialistisk era där vi visar upp hur vi lyckats genom att skaffa bilar, hus, årets modell på barnvagn osv.
Skönhetsoperationer existerade redan på Faraoernas tid, det ser jag inte som ett uttryck för "perfektion" utan en strävan efter att uppnå tidens skönhetsideal.
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
Aborter är en helt annan diskussion anser jag, det gör mig faktiskt irriterad att du tar upp det som en strävan efter perfektion.
Att vi idag har möjlighet att välja bort barn med skador ser jag som en möjlighet att välja bort lidande. Lidande för barnet och för anhöriga och ingen kan gradera eller mäta annans ställningstagande. Att det skulle vara en strävan efter det perfekta tolkar jag som att TS är dåligt insatt och mest sitter och tycker och tror utan att fundera ens en anings djupare.
Trots allt är DS en relativt lindrig skada, de allra allra flesta har långt allvarligare skador...
Man valde bort lidande även innan aborterna även om metoderna var brutalare...
Att inte ha fel är för mig långt ifrån det perfekta, snarare tvärtom. Att inte kunna medge att man har fel pekar snarare på en fullblodsegoistiskt kanske.
Att mentaliteten idag mångt och mycket är "sköt dig själv och skit i andra" är ett annat symptom på samma sak.
Hur menar du att sjukvården är ansvariga för att vi ska vara lyckliga? Jag fattar inte alls...
Vad menar du med mellanmänsklig?
Jag tror inte att vi har mer eller mindre livslust eller -kontroll än alla andra människor i alla andra tider. Vi lever i en tid med andra möjligheter och med annan måttstock på vad det innebär att "lyckas". Förr var idealen 8 egna kor i ladugården, en orimlighet för de flesta, idag är det en fin bil i garaget och många försöker göra allt för att andra ska tro att det är så det förhåller sig.
Jag tror alltså inte att det har blivit såhär utan att det alltid har varit.