• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Billabong
    molnen skrev 2013-03-24 12:43:05 följande:
    Finns räddningsvästar(flytvästar) till barn att köpa ? sådana som vi har med krage ?
    Vet inte, har inte letat efter det och inte hört ngn som gjort det.
    Men det var räddnigsvästar jag menade finns billigt på Biltema. Gäller ju att de passar barnet. Vi har provat olika västar genom åren och jag minns att en gång när vi testade  "bäst i test" på vår dotters minisim - så vände den inte henne. Vår siminstruktör sa att det kan hända då alla västar inte passar alla barn och att man därför ska testa dem i vatten på riktigt.
    Men vi har faktiskt inte gjort det själva. Dottern var på en snorkelutflykt och då fick vi en räddningsväst att ha på henne från arrangören. Det var inte läge att testa den innan de gick på båten...
    Jossanjo skrev 2013-03-24 13:21:28 följande:
    Billa, bor på en ö, har inget biltema men visst finns det på Lanta? Det är infon jag fått. Men det kanske inte stämmer?

Attans, inget Biltema heller. 
    Som sagt, jag vet inte om det finns här. Har tyvärr inte möjlighet att kolla upp det innan hemresan
    elinaehn skrev 2013-03-24 14:36:50 följande:
    malaysia är spännande alternativ också. hur är det om man jämför med thailand? måste googla lite. men älskar thailand, det vi mött hittills (tre resor). har en TIOåring nästa sommar då vi reser igen. jisses!
    Med en tioåring hade jag inte tvekat att bege mig till öarna på Malaysia östkust. Ffa om barnet gillar att vara i vatten och snorkla m.m. Liksom ni föräldrar? Från ca den åldern brukar det vara tillåtet att gå Bulbblemaker-kurserna. Har inte besökt Kapas, Redang och Tioman. Trivdes så bra på Perhentian att vi varit där två gånger, med några års mellanrum - och nu är det ett antal år sedan vi var där.
  • MissCh
    Arwen77 skrev 2013-03-23 21:06:05 följande:
    Tack för svaret MissCh! Vart åkte ni nånstans ? Var det via någon förmedling ?
    Vi var på Koh Lanta, på Klong Dao, det är många svenska barnfamiljer där på long stay, bland annat på föräldraledighet. När man vill göra en äventyrsresa vill man ju helst undvika såna förhållanden, men när man vill byta ut sin vardag en längre tid som barnfamilj är det faktiskt toppen. Vi hyrde hus på Southern Lanta, via Blocket, nästa gång kommer vi att hyra hus i samma område via uthyrningsföretag.
  • MissCh
    Jossanjo skrev 2013-03-24 07:54:35 följande:
    MissCh jag har fått rådet att köpa flytvästar där till barn då dom kostar runt 150 kr. Så slipper en ta med själv hela vägen från Sverige.
    Det är möjligt, jag såg inga själv dock. Jag kommer att köpa till barnen och ta med hemifrån nästa gång också, känns viktigt att veta att de uppfyller rätt krav.
  • TomMon

Hur ska man tänka om man hittar en bokningssida (hotell) som verkar ok men vars priser nästan är för bra för att vara sanna?! Jag har googlat och inte hittat ngt, vare sig neg el pos.
    Thailandbookingrewards.com
    Vad tror ni?

• loppis7

Hur mycket lägger pengar tycker ni ät "lagom" att betala för boende/natt? Vi kommer ju att vara bort ca 1 månad så det blir ju ganska dyrt.

• obelix

Är det någon som känner till garden Hill resort på koh lanta? Bra/dålig? Läge? Vi har aldrig varit på koh lanta så vi känner inte alls till de olika ständerna? Är det någon simhall rekommendera något boende på koh lanta till bra pris för ca 2 månader (2 vuxna och 2 barn, 6 & 8 år)

• obelix
    MissCh skrev 2013-03-24 17:41:16 följande:
    Vi var på Koh Lanta, på Klong Dao, det är många svenska barnfamiljer där på long stay, bland annat på föräldraledighet. När man vill göra en äventyrsresa vill man ju helst undvika såna förhållanden, men när man vill byta ut sin vardag en längre tid som barnfamilj är det faktiskt toppen. Vi hyrde hus på Southern Lanta, via Blocket, nästa gång kommer vi att hyra hus i samma område via uthyrningsföretag.

MissCh skrev 2013-03-24 17:41:16 följande:

Hur länge va ni borta? Vad fick ni betala för boendet? Vilken förmedling vänder man sig till då?
  • Anne69
    hag7 skrev 2013-03-25 07:33:42 följande:
    Hur mycket lägger pengar tycker ni ät "lagom" att betala för boende/natt? Vi kommer ju att vara bort ca 1 månad så det blir ju ganska dyrt.

Lagom vet jag inte....men vi gick runt bra på 1000 kr/natt för boende och 1000 kr/dygn för mat, utflykter, glass, transporter och allt annat.

Precis ett år sen vi kom hem och vi bodde genomgående i bra lägen, med fyra sängplatser, alltid AC och pool. De faktiska kostnaderna varierade mellan 600 kr/natt - 1300 kr/natt, men snittet blev 1000 kr/natten.  I efterhand tycker jag att vi bodde bra, men inte direkt lyxigt. Thailand har ju ganska bra boendestandard men jag bor helst 3- eller 4-stjärnigt.
  • Anne69
    molnen skrev 2013-03-24 12:43:05 följande:
    Finns räddningsvästar(flytvästar) till barn att köpa ? sådana som vi har med krage ?

Det tror jag inte, vi tog med hemifrån och det var nödvändigt. Skönt att slippa ägna tid åt att leta efter en nödvändighet också, vad gör man om man inte hittar?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)