• Sheenastar

Ögonlaseroperation/LASIK

Hejsan!

Ska göra en LASIK om ca 3 veckor, är jätte nöjd att få göra det och väntar spänt men vill gärna höra från er, är det någon som gjort en sån?

Hur känns det efteråt, gusigt, klåda, svider det?

Hur noga måste man vara med att inte "peta" i ögonen, kan man tvätta ansiktet som vanligt eller får man inte ens dutta på ögonen?

Själva lasningen, luktar det mkt bränt som det står i papprena att det kan göra? (Mest det jag är nervös över, pallar inte dofterna)

Är det solglasögon som gäller flera dagar efteråt, eller är ljuskänslgheten bara som värst precis efteråt?

Är ni nöjda med er operation?

Tacksam ör svar //Sheena

• Svar på tråden Ögonlaseroperation/LASIK
  • mosterYster

Något av det allra bästa jag gjort!

Det gjorde inte ont alls. Luktade aningen bränt, men jagvar lite omtöcknad av det lugnande pillret, samt av allt det nya i situationen så det var inget jag tänkte speciellt på (också doftkänslig).

Efteråt får man inte tvätta ansiktet alls på någon dag. Sedan är det bara vatten som gäller, klapptorka kinderna och låt bli ögonen. Kommer ej ihåg när man kan tvätta som vanligt (1 månad?) Efter 6 månader har det i allafall läkt helt.

Jag hade inte ont alls. Efter op vilade jag en timma på kliniken, varpå de gjorde en till check av ögonen. Sen åkte jag hem och sov i 4-5 timmar. När jag vaknade hade jag som en "oljig film" över ögonen, men jag såg klart Dagen efter var det mesta av "filmen" försvunnen och dag 3 eller 4 hade jag supersyn! När jag var på återbesök efter en vecka hade såg jag 12+% av vad som räknas som normalsyn...

Det enda dryga var att jag blev plågsamt medveten om hårstråna på badrumsgolvet, fläckarna på skåpdörrarna etc.

• helene306
    Sheenastar skrev 2010-03-30 08:59:30 följande:
    Hejsan!Ska göra en LASIK om ca 3 veckor, är jätte nöjd att få göra det och väntar spänt men vill gärna höra från er, är det någon som gjort en sån?Hur känns det efteråt, gusigt, klåda, svider det? Hur noga måste man vara med att inte "peta" i ögonen, kan man tvätta ansiktet som vanligt eller får man inte ens dutta på ögonen? Själva lasningen, luktar det mkt bränt som det står i papprena att det kan göra? (Mest det jag är nervös över, pallar inte dofterna) Är det solglasögon som gäller flera dagar efteråt, eller är ljuskänslgheten bara som värst precis efteråt?Är ni nöjda med er operation?Tacksam ör svar //Sheena
    Jag har inte gjort själv men maken gjorde denna operationen för 4 år sen.

Han hade inte ont efteråt men ögonen rann något fruktansvärt och han blev helt igentäppt i näsan av att det rann konstant. Jag ringde in för råd eftersom han knappt kunde prata men detta var fullt normalt i ca 5 timmar efter operationen. Mycket riktigt, några timmar senare lugnade det ner sig.
    Maken var mycket noga med att inet peta i ögonen och tvättade ansiktet runtom men aldrig ögonen. Vad jag förstått så lyfter de ju hornhinnan och den läggs endast tillbaka sen så försiktighet är att rekommendera.
    Maken sa aldrig något om att det luktade illa eller bränt under operationen.

Efter operationen var maken lite omtöcknad av en lugnande tablett han fått och han blundade mest eller kisade så jag ledde honom till bilen och han blundade hela vägen hem. Väl hemma la han sig i källaren där vi har mörkast och vilade och han öppnade inte ögonen i onödan.
    En jobbarkompis till maken gjorde samma operation en vecka innan och han hade större synfel så han var sjukskriven i 1 vecka och det var solglasögon som gällde hela tiden. Maken körde dagen efter själv in för efterkontroll och har sen dess varit mycket nöjd med operationen!
  • mosterYster

120 % skulle det stå. När man ser 100% (1,0) har man normal/bra syn och jag ser alltså 120% (1,2).

70 % (0,7) krävs för körkort utan glasögon.

• mosterYster

Ja just, man är ordentligt ljuskänslig samma dag, och det avtar väl gradvis. Solglasögon utomhus är att rekommendera.

• Me o Mike

Jag tror det var lasak jag gjorde. En nyare variant på Lasik. Det är det BÄSTA jag nånsin gjort. Jag tänker fortfarande varje dag att jag är så glad över att kunna se! Och det är 2 år sen jag opade mig.

Ja för mig luktade det mycket bränt. Äckligt. Men det var ändå bara häftigt allting!

Jag har fått en synskärpa på 1,5 på höger och 1,0 på vänster.

Det enda problem jag har nu är att jag fått väldigt dåligt mörkerseende.

• mosterYster
    Me o Mike skrev 2010-03-30 09:13:08 följande:
    Jag tror det var lasak jag gjorde. En nyare variant på Lasik. Det är det BÄSTA jag nånsin gjort. Jag tänker fortfarande varje dag att jag är så glad över att kunna se! Och det är 2 år sen jag opade mig. Ja för mig luktade det mycket bränt. Äckligt. Men det var ändå bara häftigt allting! Jag har fått en synskärpa på 1,5 på höger och 1,0 på vänster. Det enda problem jag har nu är att jag fått väldigt dåligt mörkerseende.
    Jag tänker inte på det varje dag längre. Men det gjorde jag läääänge. Nu tänker jag bara några ggr/vecka på hur BRA jag ser...
  • Sheenastar

Tack för svar.. låter som att det inte är så jättekrångligt ändå  {#lang_emotions_laughing}
    Tänker mest på det där när man vaknar på morgnen o måste gnugga ur allt grus ur ögonon hihi.. men man får väl hitta på nåt annat sätt att vakna.
    Verkligen peppande att läsa att ni blivit så bra!!

• Me o Mike
    Sheenastar skrev 2010-03-30 09:42:48 följande:
    Tack för svar.. låter som att det inte är så jättekrångligt ändå  Tänker mest på det där när man vaknar på morgnen o måste gnugga ur allt grus ur ögonon hihi.. men man får väl hitta på nåt annat sätt att vakna.Verkligen peppande att läsa att ni blivit så bra!!
    När du väl har gjort dom så är det inga problem med att inte få gnugga.

Hm jag tycker nog det värsta var att man fick gå runt och se ut som en död eftersom man inte fick sminka sig! Jag är ingen naturlig skönhet!
  • Sheenastar

Hehe, inte jag heller.. *pust* Kanske är en bra ide med solglasögon ändå, att ha o gömma sig bakom {#lang_emotions_tongue_out} Tur iaf att ja inte har några "viktiga" grejjer inbokade veckan efter.

Svar på tråden Ögonlaseroperation/LASIK