Sheenastar skrev 2010-03-30 08:59:30 följande:
Hejsan!Ska göra en LASIK om ca 3 veckor, är jätte nöjd att få göra det och väntar spänt men vill gärna höra från er, är det någon som gjort en sån?Hur känns det efteråt, gusigt, klåda, svider det? Hur noga måste man vara med att inte "peta" i ögonen, kan man tvätta ansiktet som vanligt eller får man inte ens dutta på ögonen? Själva lasningen, luktar det mkt bränt som det står i papprena att det kan göra? (Mest det jag är nervös över, pallar inte dofterna) Är det solglasögon som gäller flera dagar efteråt, eller är ljuskänslgheten bara som värst precis efteråt?Är ni nöjda med er operation?Tacksam ör svar //Sheena
Jag har inte gjort själv men maken gjorde denna operationen för 4 år sen.
Han hade inte ont efteråt men ögonen rann något fruktansvärt och han blev helt igentäppt i näsan av att det rann konstant. Jag ringde in för råd eftersom han knappt kunde prata men detta var fullt normalt i ca 5 timmar efter operationen. Mycket riktigt, några timmar senare lugnade det ner sig.
Maken var mycket noga med att inet peta i ögonen och tvättade ansiktet runtom men aldrig ögonen. Vad jag förstått så lyfter de ju hornhinnan och den läggs endast tillbaka sen så försiktighet är att rekommendera.
Maken sa aldrig något om att det luktade illa eller bränt under operationen.
Efter operationen var maken lite omtöcknad av en lugnande tablett han fått och han blundade mest eller kisade så jag ledde honom till bilen och han blundade hela vägen hem. Väl hemma la han sig i källaren där vi har mörkast och vilade och han öppnade inte ögonen i onödan.
En jobbarkompis till maken gjorde samma operation en vecka innan och han hade större synfel så han var sjukskriven i 1 vecka och det var solglasögon som gällde hela tiden. Maken körde dagen efter själv in för efterkontroll och har sen dess varit mycket nöjd med operationen!