• Sheenastar

Ögonlaseroperation/LASIK

Hejsan!

Ska göra en LASIK om ca 3 veckor, är jätte nöjd att få göra det och väntar spänt men vill gärna höra från er, är det någon som gjort en sån?

Hur känns det efteråt, gusigt, klåda, svider det?

Hur noga måste man vara med att inte "peta" i ögonen, kan man tvätta ansiktet som vanligt eller får man inte ens dutta på ögonen?

Själva lasningen, luktar det mkt bränt som det står i papprena att det kan göra? (Mest det jag är nervös över, pallar inte dofterna)

Är det solglasögon som gäller flera dagar efteråt, eller är ljuskänslgheten bara som värst precis efteråt?

Är ni nöjda med er operation?

Tacksam ör svar //Sheena

• Svar på tråden Ögonlaseroperation/LASIK
  • Oneesan

Ta med solglasögon till kliniken, jag var ordentligt ljuskänslig efteråt. Nu har jag inte gjort LASIK utan LASEK som är den lite jävligare varianten, men vad jag har förstått så kan de som gjort LASIK se ordentligt efter bara några dagar.

Mina tips:

Ta med solglasögon att skydda så att inte ljuset blir för starkt.

Kom ihåg fodral till dina vanliga glasögon (om du inte ska slänga dem i närmaste soptunna på vägen hem)

Gnussa inte i ögonen

Andas genom munnen så slipper du känna den brända lukten.

Köp en ljudbok, det kan bli tråkigt att ligga ensam i mörkret flera timmar.

Arigato
  • Sheenastar

Ja det där med glasögonen ja, ska man spara dem som "minne" (har sparat på mina allra första barnglasögon av nån anledning), ska man bara kasta dem eller lämna i dem hos optikern som brukar ha sån där skänka -till-synskadade-i-afrika-burk typ??

Hur har ni gjort?

• mosterYster

Skänk bort. Vad ska du med dem till sen?

• Sheenastar

Nä det är klart, har ju ingen nytta av dem. Lite sentimental bara.. hehe. Nä men klart de ska bort. Tack! {#lang_emotions_laughing}

• Me o Mike

Jag såg BRA direkt när jag satte mig upp på op-bordet.

Alla mina glasögon är så snygga så jag har dom kvar!

• mosterYster
    Me o Mike skrev 2010-03-30 10:46:51 följande:
    Jag såg BRA direkt när jag satte mig upp på op-bordet. Alla mina glasögon är så snygga så jag har dom kvar!
    Jag ville bara bli AV med skiten. Imma när man går in på vintern, skitiga när solen lyser, måste ha specialslipade solbrillor etc etc etc. Never again att jag tar på mig brillor (utom mina Guccisolbrillor då he he).
  • Skånetös67

Jag gjorde LASIK för ca 5 år sen. Det luktade bränt vid operationen
    och jag var mkt ljuskänslig efteråt.
    Fick ha solglasögon i flera månader utomhus.
    Men operationen blev faktiskt inte helt lyckad, utan ett år senare
    gjorde de om operationen på mig, men då blev det ELSA.
    Det var överdjävligt!!
    Jag satt i mörker ett par dar och ögonen bara rann...
    Men efter nån vecka gick det bättre, och nu efteråt ångrar jag verkligen
    inte att jag gjorde dessa operationer.
    Guld värt att se bra utan glasögon. Jag har nu full syn,ser kanon!

• Me o Mike
    sannapannapådal skrev 2010-03-30 10:52:53 följande:
    Jag gjorde LASIK för ca 5 år sen. Det luktade bränt vid operationenoch jag var mkt ljuskänslig efteråt.Fick ha solglasögon i flera månader utomhus.Men operationen blev faktiskt inte helt lyckad, utan ett år senaregjorde de om operationen på mig, men då blev det ELSA.Det var överdjävligt!!Jag satt i mörker ett par dar och ögonen bara rann...Men efter nån vecka gick det bättre, och nu efteråt ångrar jag verkligeninte att jag gjorde dessa operationer.Guld värt att se bra utan glasögon. Jag har nu full syn,ser kanon!
    Fy va jobbigt det lät!!!

Jag fick också göra om ena ögat efter ca 1 år..
  • Sheenastar

Oj då, är det vanligt att man måste göra om op.? På förundersökningen förklarade att det kan bli så, men att det tydligen hör till ovanligheterna..

• Skånetös67
    Sheenastar skrev 2010-03-30 11:05:44 följande:
    Oj då, är det vanligt att man måste göra om op.? På förundersökningen förklarade att det kan bli så, men att det tydligen hör till ovanligheterna..
    Jag har för mig att de sa att ca 5 % behöver göra om det.
    Det kostar inget extra förrutom de mediciner du behöver.
    Och de extra resorna förstås.
    Och lite obehag om du väljer ELSA...
  • Sheenastar

Okej, ja det är väl inget man ska börja oroa sig för redan nu..

Tack för alla svar, {#lang_emotions_laughing} känns ju alltid bättre att få veta lite om hur det funkar från riktiga människor som faktiskt gjort samma sak än att bara läsa deras egna broschyrer.

• Me o Mike
    Sheenastar skrev 2010-03-30 11:05:44 följande:
    Jag fick ett litet brytningsfel under första op. (hade inget innan op)
Svar på tråden Ögonlaseroperation/LASIK